Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1425 ggr
KickanLilja
0

Koncentrationssvårigheter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en 10 månaders tik som är jätteduktig på att gå lös. Hon kommer när man ropar och är vi ute och gå i skogen och hon inte ser oss längre kommer hon som ett skott. Det går även bra att träffa andra människor (hundar har vi inte träffat än när hon går lös eftersom vi bara haft henne i en vecka). Men ibland verkar det som att hon får black-outer och inte lyssnar för fem öre.

Hon får alltid godis när hon kommer när man ropar och massa beröm. Någon som har något tips på hur man kan få hennes uppmärksamhet och koncentration tillbaka när hon är ca 10-20 meter bort?

lena1
0

spring ifrån henne och ropa namnet, eller gå och göm er…för då lär sig hunden att man måste faktiskt hålla reda på matte husse också,dessutom tycker dom det är jättekul, naturligtvis beröm då hon kommer

KickanLilja
0

Frågan är bara om hon bryr sig om att vi försvinner och om får syn på en annan hund…

lena1
0

jomen börja träna så utan störningar i skogen eller något,så du vet att inkallningen verkligen sitter,och vid möten med andra hundar sätter du hunden bredvid dig och låter den inte gå fram förrän du har get lov till det, då kan du sedan använda det då hunden är lös också…..

KickanLilja
0

Okey, ska prova! Tack för hjälpen!

lena1
0

så lite så fråga igen om du vill…. ;-)

Zebben
0

Skvallerträna henne.

lena1
0

jaha zebben vad menar du med skvallerträna nu då? det är ett nytt ord för mig förklara gärna :-)))

KickanLilja
0

Ja, vad är skvallerträning?

lena1
0

ZEBBEN VILL VETA NUUU!!!! hahahaSkrattande

Lotta
0

*asg* =))) Nuuu på en gång eller? =)

lena1
0

JAAAA!!!!! sedan flera timmar tillbaka, jag blir ju nyfiken på vad hon menar, man kanske kan börja använde det eller nått :-))))), men hon kanske har fullt upp med att stolpa runt på kryckorna (skoja) hihi…

Lotta
0

Ja det där med kryckor är inte kul…jag hade för två år sedan, jag var sanslöst dålig på det. Första dan när jag hade opererat benet stog jag på öronen i hallen, gissa vem som satt i soffan i tre dagar innan jag vågade prova igen…japp jag =)

lena1
0

hahah lotta stackers dig, jo jag vet jag gick också på dem länge då jag väl kom upp ur rullstolen och även dag ibland, och jag får så ont i både händer och nacke också av det…

Lotta
0

Det är precis som här då…nästan så att man fick ta värktabletter för ryggen och händerna istället..

Zebben
0

Förstod att jag inte skulle nämna ordet skvallerträning. Phu! Har förklarat det för mååånga vid det här laget. Glad 

Here we go again…..

Det underlättar med en inklickad hund, men fungerar annars också. Istället för att neja hunden när den ser något intressant/spännande så belönar man hunden vid upptäckten av det roliga.

Med andra ord; har Du en hund som jagar vilt eller springer fram till andra hundar så i samma ögonblick som hunden får syn på/känna lukten av det intressanta så klickar man och ger hunden världens belöning. Detta görs till en början i koppel. Man får alltså en hund som riktar sin uppmärksamhet till ägaren vi viltmöte/hundmöte istället för viltet/hunden.

Sen går man vidare så och tränar. Hund = klick och belöning. Varje gång.

När hunden automatiskt vänder upp när den ser en främmande hund så har den fattat hela grejen. Den har lärt sig att främmande hund = världens belöning hos matte.

På detta sätt slipper man hålla koll på hunden utan den har lärt sig att hålla koll på omgivningen själv och att sedan "skvallra" till dig. Den har fått ett jobb i Er flock, inte ett ansvar att avgöra vad som ska hända utan en uppgift att tala om att det kommer någon.

Sen jag tränade in detta på mina hundar så har jag exakt koll på om det kommer folk eller vilt. Går vi på en stig och jag inte ser vad som händer framför mig, så vet jag att får vi möte eller hundarna känner av att det finns vilt i närheten, så kommer de snabbt in till mig och skvallrar. De får belöning och sedan beroende på situation frikommando igen.

Zebben
0

Jag puttar väl upp mitt förvirrade inlägg.

lena1
0

aha då vet jag vad skavaller träning står för tack för det zebbenFlört, det är ju så jag gör också men utan klicker och utav ren vana.,

Lotta
0

Ahaa var det så…ärligt så fattade jag inte ett jota först ;) Jag har inte fått hem min klicker en, det ska faktiskt bli spännande att testa =)))