Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7904 ggr
Loveradio
1

Orolig

Vaknade imorse av att Valle hoppade ner från sängen och började kräkas. Det var som skummigt slem. Försökte få honom att dricka vatten men han vägrade. Gick ut med honom för att kissa och kom in igen och vi la oss i sängen och sov vidare en stund. Vaknade igen av att han hoppade ner, men den här gången höll han på att svälja och smaska en stund innan han tillslut kräktes en stor gul pöl med skum. Sen kom det ännu en pöl. Är det galla? Han hade också skum runt munnen.

Försökte få honom att äta men det gick inte. Gick ut med honom igen och där mötte han en av sina bästa kompisar som han lekte med en stund. Han verkar alltså pigg som tur är och inte slö. Efter lekstunden så gick vi in igen och nu sitter jag här och är lite orolig över varför han har kräkts? Just nu äter han iallafall. Vad kan det vara? Bör jag vara orolig?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Banankaka320
0

Hur gammal är han? Min hund gör så ibland och jag fick höra att det har med hormoner och tandbyte att göra :)

Loveradio
0

#1 Han är snart 5 månader. Och är mitt inne i tandlossningsperioden. Så det är ju inte omöjligt att det beror på det :) då kanske jag kan andas ut.

Vattnadal
0

Han kräktes galla, för att magen är för tom. De mår ofta väldigt illa då, och vill sällan äta. Man kan ntesta lite bröd eller något extra smaskigt, för får de bara i sig något, blir magen snäll och hungerkänslan kommer tillbaka.

Ibland kan det vara så att de har jobbat mer eller liknande, så att de förbrände det de åt dagen innan snabbare än vanligt. Vet man med sig att man har en hund som gärna kräks galla, ge något extra på kvällen, ett kex eller en brödbit eller så, så att de har något i magen. Man kan oxå dela upp maten till ytterligare en portion, så att man tex ger 2 dl 3 gånger om dagen, istället för 3 dl 2 gånger om dagen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Loveradio
0

#3 Tack för bra svar! Nu har han som tur är fått i sig sin mat så nu är magen inte tom längre.

Ja det är ju möjligt att han förbrände det han åt snabbare igår. Och nu när jag tänker efter så var aptiten lite si och så igår. Han får 3 mål om dan, så det är ju jämnt fördelat. Men då behöver jag alltså inte vara orolig över att det är nått allvarligt? Det skulle väl vara om han var slö och hängig kan jag tänka mig?

Loveradio
0

Nu var jag ute med honom och då bajsade han flera gånger. Först normalt, sen lite lösare med gul gegga och sen kom det bara gul gegga. Han satte sig flera gånger och bara lite gul gegga kom. Och det luktade surt.

Sen tyckte jag att han krökte lite på ryggen när jag gick in med honom, har han ont i magen? Eller så inbillade jag mig bara..?

Vad var den gula geggan för nått?

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han har inte fått i sig något olämpligt?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
0

#6 Jag vet faktiskt inte, eftersom han är valp så äter han ju nästan allt.. så det är ju möjligt att han fått i sig nått som retar magen? Usch blir lite orolig. Men han verkar ju inte slö iallafall. Och han äter ju som tur är.

rebz
0

Det finns en slags hundmagsjuka som de kan få om de råkat få i sig något på promenaden. Bino började kräkas en eftermiddag och han fick vatten som han också spydde upp. Gick ut med honom när han inte spytt på ett tag och då var han lös i magen. Ringde vet o de sa att det troligtvis var hundmagsjuka o de är viktigt att de får i sig vatten. Och att så länge han var lös i magen samtidigt som han kräktes så var det ingen större fara. Hade han spytt sådär men inte varit lös i magen så hade vi nog fått åka in. Jag fick ta ett sugrör till hjälp för att få i Bino vatten lite då och då och nästa dag var han bättre. För han var inte hängig eller så utan mer trött efter att ha spytt så mycket.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

LinaK
0

När min havanais var valp så kräktes han galla och blev dålig i magen, det visade sig att han hade en liten öroninflammation. Kolla öronen.

Behöver ju inte vara det överhuvudtaget, men du kan ju kolla iaf.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
0

#8 Jaså? Då är det kanske en magsjuka han har fått. Han har inte velat dricka nått hittills men jag ger ju honom uppblött foder och då får han ju i sig vätska iallafall. Åt Bino som vanligt? Eller vägrade han både äta och dricka?

#9 Hmm okej. Jag kollade nyss i öronen och tycker dom ser fina ut och luktar inte heller konstigt, så öroninflammation kan jag nog utesluta iallafall.

Vattnadal
0

Om han har diarré, var noga med att få i honom vatten. Ta en sprutflaska och spruta in vatten i munnen, och se till att han sväljer det mesta. Det blir blött, så gör det ute eller i badrummet, om du inte har bra teknik.

Får du inte i honom vätska, så kan det behövas dropp. Kolla om han börjar bli uttorkad, om du inte får i honom vätska.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Loveradio
0

#11 Men han får ju i sig lite vätska genom att jag ger honom uppblött foder. Just nu sover han, men vägrar han dricka på hela dan så får jag väl tvinga i honom vatten.

Ingen som vet var det gula var som kom när han bajsade? Tyckte det var jättekonstigt..

rebz
0

#10 Han var lite sisådär med maten innan, han har aldrig varit ett matvrak utan mer en godis kille :P. Men hon sa att han inte skulle äta något då utan fasta tills nästa dag o då få lite kokt ris till att börja med. Ville inte riskera att han spydde upp mat å grejer utan man måste vara försiktig när de kräks så mycket o ge de lite vatten i taget så de behåller det. Får de i sig för mycket vatten så säger magen ifrån då med och de spyr upp det

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

rebz
0

#12 de kan ha varit något han fick i sig som missfärgade avföringen.

PetraKarin
0

Det gula i bajset är för att han inte smält maten ordentligt, fett eller proteiner troligtvis.

Det låter som att han fått i sig något olämpligt, min tjej hade precis de symptomen efter vad vi gissade lite för mycket mjukost. 
Efter ett dygns fasta (för att vila magen men mycket vatten är viktigt!) och ett par dagar med magmat (kokt vit fisk, kokt kyckling, kokt ris och risavkok) och en omgång cainicur var hon top notch igen. Vi såg till att blanda magmat och vanlig mat ett par dagar för att inte orska återfall.

Loveradio
0

#10 Hmm okej :)

#15 Okej, jag får väl ta och hålla koll på honom. Nu har han ju inte spytt på ett tag, utan bara imorse. Och än har han behållt maten i magen som jag gav honom för några timmar sen. Men kräks han igen så borde han kanske få fasta nått dygn.

Nu när jag tänker efter så fick han faktiskt i sig lite gräddfil igår som jag spillde på golvet, inte alls mycket men det kanske var surt i magen?

Loveradio
0

Han har också ett grisöra som han är förälskad i och har gnagt på i flera dar. Kan det vara den som har ställt till det i magen på honom?

Loveradio
0

Valle verkar må bättre nu! Har inte kräkts mer, så hoppas det bara var nått tillfälligt Skrattande

Karmatarerskanise
0

Håller tummarna!

Fejhn
0

min hund spyr när han blir tom i magen, så brukar inte fasta honom fast han spyr/har diaree, utan brukar ge risavkoksvatten med lite lite hårdbröd.

kom och tänka på det bara. :)

#16 - min mår jättedåligt av alla mjölkprodukter med laktos i, många hundar tål inte laktos så kan vara det.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[Forest]
0

17 grisöron är ofta starkt mot magen så sånt bör man undvika om det är något som retar magen. Vet att man kan köpa nötöron vita de ska inte vara rökta på samma vis tror de är torkade isf rökta men jag skulle inte gett något av dom om min hund var kass i magen.

Loveradio
0

#19 Tack :)

#20 Okej. Fast jag brukar ge honom ostbitar lite då och då, så laktos tål han.

#21 Han gnagde på det innan han blev magsjuk, imorse så la jag bort grisörat direkt. Så han har inte fått gnaga på det medan han är kass i magen.

[Forest]
0

22 missa det står ju i ditt inlägg 17 Skäms Ja det kan vara boven i magproblemet.

PetraKarin
0

#22 Nja, ostbitar är ingen laktos i. Jag är laktosintollerant sjävl nämligen och det är väldigt sällsynt att hårdost innehåller laktos, jag äter det själv och ger det till min hund ibland.
Men Fehjn har rätt i att många hundar är laktosintolleranta, efter ett par månaders ålder har ju kroppen ingen anledning att lägga energi på att producera laktasenzymer (som smälter laktos) längre.

Och Forest har rätt i att vissa hundar kan ha svårt för rökta saker, jag ger bara torkat, kokt eller rått.

PetraKarin
0

#20 Min spyr också om magen är tom och då stoppar jag i henne något gott och milt snabbt, men är det även diarré så är det knas inuti, inte bara i magsäcken så då bör magen vila. 
Men man märker ju vad som funkar för ens hund.

Loveradio
0

#24 Att ost inte innehöll laktos visste jag inte :) Fast han har ju gnagt på det där örat i en vecka så jag tror inte att det är det.

Ja det kanske är laktos som är boven. Fast gräddfil är ju surt också, så det kanske inte var laktosen utan det sura som ställde till det.

Fast nu mår han bra igen. Gick över snabbt som tur var :)

PetraKarin
0

#26 Så skönt att han blir bättre :)

Ja gräddfil är ju surt, kan vara det, borde inte bli så dålig av laktos på en sån liten klick.

Att örat är gammalt kan ju vara en grej, kanske för gammalt?

[oboybabe]
0

Min kille hade hundinfluensa för några månader sen (magsjuka). Då hade vi det kalas här hemma med både avföring och spy i hela lägenheten varje morgon. Han spydde ju bara galla då också och avföringen var bara som färgat vatten ungefär. Detta höll på i c:a 4 dagar men islutet spydde han bara.

Loveradio
0

#28 Okej lät otäckt. Så illa var det inte för min, han kräktes bara på morgonen och bajsade lite löst. Var bara så en dag.

[oboybabe]
0

Det var ju skönt att det var över! Ja det var inte kul, dessutom smittade det så jag tänkte noga ut en lätt väg att gå :/