J R Terrier
Jag har aldrig riktigt fastnat för denn ras. Jag tycker de är jättefina. Men de har liksom aldrig tilltalat mig på något vis.
Men nu passar jag en som heter Lucas och det är en JÄTTETREVLIG hund!! Han är så lugn innomhus, han går fint i kopplet, han skäller aldrig (inte ens när det ringer på dörren) Han och Klenod fungerar jättebra tillsammans. och han är fruktansvärt söt och ser så busig och ruffsig ut ;P
Lite sugen är man allt på att skaffa en liten hund som nästa hund ;)
Vart bara tvungen att skriva av mig :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Där ser man hur ens åsikter/smak kan ändras när man träffar på en underbar hund :)
hahaha
I onsdags
"jag förstår inte varför man går och köper en jackrussel"
Idag, annorlunda
Jag var lika dan när det gällde clumber först =)
Kul att du upptäckt JRT:n=) Jag tror att det blir vad man gör det till. Man ser så många jacks som är skälliga, drar i kopplet och är allmänt jobbiga. Dessa hundar är nog hundar som inte uppfostrats ordentligt och som kanske inte får utlopp för sin energi. Många skaffar nog en jrt för att de är söta och i bra storlek och glömmer då att det är en jaktande terrier man köpt. En hund som är skapad för att jaga grytjakt dagarna i ända!
Om man vet vad man skaffar, aktiverar dem tillräckligt och uppfostrar dom har man en fantastiskt rolig hund med humor. De kan göra lite jävelskap ibland, man ser nästan att de har glimten i ögat.
Jag har 2 st jrt hemma som funkar mkt bra i alla sammanhang. Jag kan inte tänka mej en bättre ras speciellt inte i den storleken, man har en kompis som hänger med på allt. JRT:ns motto är "allt är roligt så länge jag får vara med!"
www.myrvangs.se
Vad kul :) Har du en bild på Lucas och Klenod tillsammans? Skulle vara kul att se :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TS jag var som du träffat lite för många JR som inte är så trevliga, understimmulerade o andväns inte alls till annat än sällskap. Men när man då träffar de trevliga är det så roligt härlig ras aktiv o jag brukar få mig gott skratt av dom. Väldigt rigäl o fin ras :) Har kompis som har 2 st som denna.
Jag ville heller inte ha papillon… Sen blev det en ändå.
Hittade för ett tag sen en lapp där jag listat upp hundar jag inte ville ha - högst upp stod det papillon och yorkshireterrier :)
Jag har en ping-pongboll här hemma 
Tia är min första egna hund, och jag valde JRT för att jag tyckte att dom var så himla söta och verkade roliga. Såhär i efterhand så var det väl inte världens bästa rasval, och jag hade tur som fick en "mjuk" JRT. Vi gick på massor av lydnadskurser och har tränat upp till LK2, och alla tyckte alltid att vi var så himla duktiga. "Det är inte lätt att träna terrier" Äh, hon är väl som alla andra hundar liksom, tänkte jag.
Nu när jag har en Corgi också så förstår jag vad dom menar. Det är ingen jättelätt hund, och man får inte mycket gratis! Men det är också en lite annan glädje i att lyckas med en hund som man får kämpa lite mer med.
Det kommer förmodligen aldrig att bli terrier igen för min del, men min lilla tanta är det bästa som finns :) (trots att hon kan skälla en del och har relativt låg stresströskel ;) )
Och visst kan man kalla det fördomar, men JRT har faktiskt ofta lätt till skall, och det är vanligt med låg stresströskel. Men sen betyder ju inte det att alla är sådana
Och som #3 skrev, det blir ju lite vad man gör det till också. Dom är nog tyvärr lite för söta för sitt eget bästa
Många tänker nog liten hund=sällskapshund.
Jag tror det är så att jag inte gillat rasen innan för att jag bara fått den felaktiga bilden av dem i sammanhang med agility. De var så uppstressade/studsiga/skälliga och ville inte sluta med det även fast de hade sprungit klart. Men nu har jag ju mer erfarenhet av dem :)
#1 Ja man blir förvånad över sig själv ibland :)
#2 haha jo jag vet ;P men man kan knappt motstå dem nu ju haha :D
#7 vilken fin bild!!
#4 jovisst, lägger upp några här nu!
#8-#10 Vad söta dom är tillsammans :)
hehe, jag sa själv såhär för ett antal år sedan "Skulle aldrig skaffa en jack russell nånsin". Men vad äger jag nu för hund tro?
Ångrar det inte för en sekund heller så.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nawe va fin Lina :D lite lik Lucas faktiskt med färgen i ansiktet.
#13 Tack Johanna
Han är grann!
Ja dom var faktiskt lite lika, båda trefärgade. Men du är Lucas skk-reggad eller?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#14 :) ojdå det har jag ingen aning om. Men det skulle jag tro han är. Om jag inte har helt fel för mig så har de ställt ut honom 1 gång som valp men jag kan ta fel.