Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8593 ggr
zickan
0

fransk bulldog frågor.

Om det blir en till hund någon gång är det nog fransk bulldog.
men lite nyfiken på vad vanligaste vikten en vuxen brukar ligga på?
om man skulle iväg och cykla eller köra en cykel semester. Kan man ha hunden i en hund korg/hundväska på cykeln?.. eller är hunden för stor?

Finns det några problem eller jobbiga ting som är förknippat med den rasen?
Hur gamla brukar dom bli?
Någon som vet vad priset brukar ligga på?
Vad en agria försäkring ligger på?

Någon runt västmanland/sthlm som har lust att ta en promenad nån gång och berätta lite om sin hund?
Blir ingen på ett bra tag men vill lära mig så mycket som möjligt innan. Inge fler monster som den jag redan har ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KindredCold
0

Kan inte så mycket om rasen. Vet att de har armbågsproblem, och vissa även svårt med andningen.

Hur det är med om man kan cykla med den i korg, vet jag inte..

Vet att det är en smart ras, som gillar mänskig närhet, men vilken hund gör inte det?
Det som dock kan vara är att antigen är den livlig, alert och pigg på det mesta, elelr vaksam mot minsta lilla grej, men jag tror det har med uppfostran att göra :)

Vikten ska inte understiga 8 kilo och inte överstiga 14 kilo.
Pris kan ju variera, men säg mellan 8000 - 18-19000 kronor.
Agria tycker jag inte om, så jag minns inte vad en försäkring går på där, men det kan du ju rinag till Agria och kolla :)

Bella-R
1

Puttar lite, undrar lite samma sak nämligen :) 
Har den några specifika sjukdomar?
Hur "frisk" är rasen?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Zebben
0

Har inga egna men vi har 3 st på jobbet. Alla av dem har klåda på kroppen. Klåda, demodex är relativt vanliga problem på frallor. Jag anser inte att rasen är direkt frisk. En av dem vi har på jobbet kan inte leka/springa ordentligt utan att falla ihop pga syrebrist.

Jag upplever dem som lite tuffa i tempramentet. Fungerar hyggligt bra med andra hundar. Rätt lugna hundar som inte hetsar upp sig i onödan. Stabila både i kropp och psyke. Håller sig gärna inne om det är kallt eller regningt ute.

Inga problem att ha i en korg/låda på cykelpromenaden om man lär dem att sitta still och att ha sele på så de inte kan hoppa ur.

anaprincess
0

Mammas jobbar kompis har en sån hund och den kräks slem ofta pga det trånga nospartiet som rasen har :/

zickan
0

Tack för svaren :-D

Nikkis
0

Min mamma har 3 frallor för tillfället, 2 tikar och en hane.(Hon ska börja föda upp igenOskyldig)
Ena frallan funderade jag ett tag på att ta själv, och hade henne här hemma ett tag, men det är inte ras som passar mig.
Men det en väldigt trevlig och härlig ras, om man får ett bra exemplar av sådan.
Personligen tycker jag att Svenska frallor är hemska! Min mamma har importerat sina och dom är alla friska, pigga och allerta hundar MED nos och svans.
Likaså dom andra frallor hon har hjälpt andra att importera hit från 'hennes' uppfödare.

Jag kanske kommer skaffa mig en fralla den dagen jag inte kommer orka med mina brukshundar, haha. Jag tycker det är vädligt härliga hundar.

Enda nackdelen jag kan komma på är att dom fiser nåt så otroligt och att försäkringarna är dyra. Men min mamma har nu bytt till IF och det var tydligen väldigt bra och 'billigt' i jämförelse till dom andra F-bolagen. Ring och kolla.

En bra/'normal' fralla kostar mellan 15-20.000 kr. Har aldrig sett en fralla säljas under 10-12.000 kr - då är det något fuffens bakom.

Min mamma bor för övrigt i Sthlm.Flört

Runita
0

Hej - Jag tycker du går för långt när du skriver att "Svenska frallor är hemska" - Har du sett alla svenska frallor? El träffat alla svenska uppfödare med svenska linjer?? Knappast ..

Jag är uppfödd med rasen och är själv uppfödare på just svenska linjer och vi har inga andnings prolem el klåda på våra som Ni beskriver men visst ökar det men sen ska man inte sticka under stolen med alla nya uppfödare - INte alla men många ! - som ploppar upp som ogräs- Personer som man inte har en aning om vad det är för några - Som inte kan rasen .. och som inte ens jobbar lite med rasen innan dom ens tänker tanken  på att startar uppfdning utan bara imp för att man ska börja med uppfödning .. Många nya uppfödare köper in VUXNA DJUR även dräktiga tikar för att dom inte orkar vänta … Förvånad Det är allt för många som tänker på detta viset och därför väller det in importerade djur - Vissa bra .. Vissa mindre bra

Titta på alla rasmöten el årsmöten .. Vi är säkert 100-150 uppfödare och det är inte många nya som man möter på dessa möten .. Vrför? Jo för att dom tycker vi "gamla uppfödare" inte kan något och dom behöver inte veta nåt förutom att deras hundar har titlar el att dom är friska så kan man starta avel .. Cool

Så snälla tryck inte ner dom svenska linjer utan kolla upp lite fakta innan du säger nåt ..

zickan
0

Haha den här tråden var gammal. Jag fick aldrig de svar jag ville ha för att bestämma ett ja eller nej till en fralla. Så jag gjorde det enklaste, ringde en uppfödare om mina frågor och försökte beskriva mig som seriöst intresserad. Men inte hundra. Fick komma på fika. Fick lite mer informatio. Möta dennes hundar och svar på mina frågor. Jätte fina hundar men rasen räckte inte hela vägen.
Sent 2010 blev det en bullterrier och jag har ännu inte ångrat mig mer än 5 sek ibland när tålamodet får sig en törn :-P