Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1175 ggr
Skogsdalens
0

Vilken ras passar mig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

_Jag funderar över vilken ras som kan passa mig, har kollat runt en del på olika raser, men känner att jag kan behöva lite "tips".

_Med "min blivande hund" vill jag träna & väldigt gärna tävla i agility, alltså är det väldigt viktigt att hunden är "en vanlig" agilityhund, som är lättlärd & som tycker om att träna med sin ägare. Jag vill också träna & ev. tävla i Lydnad, Freestyle & Flyball. Sedan vill jag också åka på utställningar, då jag älskar det! Sedan skulle det också vara kul att köra "lekar" som kurragömma, sök osv på hemmaplan.

Hunden får inte vara för liten & inte heller för stor. Inte en chiuaua (stavas?) men inte heller en grand danios lixom. Pälsen spelar inte så stor lång, men gärna lite längre päls. Hunden ska också kunna ta det lugnt och inte "kräva" träning, 5-timmarspromenader osv varenda dag. Jag vill inte heller att rasen ska ha någon vanlig sjukdom.

Jag vill inte ha en hund med mycket jaktinstinkt, då jag vill kunna ha hunden lös & ta med den i skog osv utan att den springer efter minsta djurlukt. Hunden ska helst inte skälla så mycket. (vet att det beror på från hund till hund). Inte heller ha svårt att "umgås" med nya människor/hundar. Hunden ska vara uthållig, tåla vinter & kyla (fjällen), men även kunna vara med ute i skärgården på sommaren.

Jag vill alltså ha en pigg & sammarbetsvillig hund, som passar till främst agility, freestyle & utställning, men även flyball & lydnad. Men jag vill också att hunden ska kunna ta lugna dagar med bara promenader & lekar.

Är det någon ras ni tycker skulle kunna passa mig? :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det både låter som en Sheltie och min ras, Japansk spets. Skriver lite mer om Japanska spetsen då det är den ras jag känner till bäst.

Sheltien är ju känd som en trevlig, lagom stor hund som passar till många olika hundsporter. Fast den har ju vissa sjukdomar.

Japansk spets är en mindre känd lagom stor hund som passar till det mesta. De är väldigt tåliga, bor själv norrut och även om tempen visar -30 så springer min "jappe" glatt ut och borrar ner sig i snön. Han bryr sig inte heller om det störtregnar, och är det varmt ute går det också bra att vara ute så länge man har tillgång till skugga och vatten. Det är hundar som oftast är nöjda bara de "får vara med" och hänger oftast med på det typ allt man hittar på som ägare. Otroligt uthålliga, har hittills aldrig lyckats trötta ut min hund totalt genom motion (så att han sackat efter eller inte velat gå längre). Ingen jaktinstinkt för det mesta, min är totalt ointresserad. Oftast enkla att lära att vara lösa och att hålla lösa då de har stark "flockkänsla", de vill ha stenkoll på dig som ägare och få hundar av rasen skulle få för sig att lämna sig ägare och bara sticka iväg. Frisk ras utan några rasbundna sjukdomar. Skickar med en bild på min gubbe Glad Tolv år och fortfarande i full fart, folk blir alltid helförvånade när jag berättar hur gammal han är.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Skogsdalens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, sheltien har jag kollat lite på. :)

Japansk spets är fina & verkar vara bra hundar, men känner ändå inte att det är rasen som jag söker i nuläget.. Tyvär.

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad