Rätta rasen för mig
Vi har en berner sennen i familjen nu, men jag vill så småningom köpa en egen hund. Vet inte när, men ska spara ihop lite. Jag har tänkt lite på samojed eller tollare. Vill träna både agility, flyball och freestyle vilket jag inte kan med Missy då hon är för stor. Skulle vela ha rottweiller också men dem är ju också stora. Men iallafall, hur mycket promenadtid per dag behöver en tollare eller samojed om man tränar freestyle, agility och flyball en dag i veckan (alltså så att man tränar alla tre sporterna på en vecka) och sen kör trick hemma varje dag och kanske lite dragkamp eller apport med diverse leksaker. Kan inte gå alltför långa då Missy är värsta latmasken och aldrig skulle klara av det.
Om du har full rulle med nya vovven tre dagar i veckan, med de tre sporterna då, så behöver väl hunden gå på långpromenader de övriga fyra dagarna då. De dagar som du har andra aktiviteter räcker det ju med kortare prommisar. Men Missy skulle ju säkert också må bra av lite promenader, lata hundar är ju egentligen bara en vanesak, alla hundar behöver motion och blir piggare och gladare av det. Om det finns en särskild anledning till att Missy inte kan gå långt, av hälsoskäl eller så, får du väl lämna henne hemma på den långa promenaden och gå en kortare med henne. Men som sagt, latheten försvinner nog när hon vänjer sig vid längre promenader.
Jag tror varken tollare eller samojed är en hund för dig. Samojed är en draghund vilket gör att de har ett helt olikt stimulans behov än ex en tollare. En samojed är gjord att springa långa sträckor, väkidgt monotont. De behöver alltså röra på sig mycket och har inte det behovet att använda huvudet.
Tollare är väldigt krävande, jag tänkte själv köpa tollare och alla seriösa uppfödare jag pratade med ville att man helst skulle jaga med de.
Jag såg att du var 11 år och jag tror inte att man ska köpa en så krävande hund i så unga år om det ska vara din egen. Det är lätt att ha en ambition att vilja träna ofta, men sen i verkligeheten hamnar ofta emellan. Sen vet du inte vart du är om 3-4 år när du börjar gymnasiet, då kanske det är andra intressen som lockar och då har du en hund som är väldigt krävande och har inte tiden.
Skaffa en mindre hund som man kan träna agility med och det du skriver men inte KRÄVER det. Det är stor skillnad.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att Sheltie/mini collie kanske skulle passa dig? bra storlek,lydiga,lättlärda,duktiga agility hundar!!! och fina! :D
Tror också att en Sheltie skulle kunna passa om du verkligen känner att du har tid för att aktivera en hund, för många shelties kräver faktiskt en hel del
Mini Collie finns det ingenting som heter…
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#1 Hon har alltid varit så, vi har alltid gått lika långa promenader med henne men hon vill helst ligga hemma och sover helst.
#2 Du kanske inte har förstått att jag vill ha en hund som jag tränar mycket med så om den kräver att jag ska göra det är det inget jag tycker är dåligt. Nu är jag tolv, men det kommer ta tid innan jag får råd med en hund så jag kommer vara minst fjorton. Desseutom är det jag och bara jag som tränar med våran hund i familjen och bara jag som tar hand om henne, när hon ska ha mat eller ska borstas så säger mamma och pappa till mig. Alla elvaåringar kanske inte är så som du tänker dig en elvaåring, för jag verkar i alla fall inte vara det. Ska inte jag få ha den hunden jag vill ha för att jag är för ung? Trots att det är jag som tar hand om alla familjens djur?
#3 1. Shelties skäller mycket, och Missy skäller redan nu så att mamma får spader så nej. 2. Dem är små, pappa gillar inte små hundar så det skulle jag aldrig få köpa. 3. Det finns precis som #4 sa ingen ras som heter minicollie.
#4 Samma svar som till #3.
Nu undrar jag också över den avgörande frågan, hur är dem att ha med smådjur? Går det att träna dem till att dem inte är byten för dem? Självklart inte att lämna dem ensam med ninerna, men dem ska ju inte få spader av att se på dem.
Jag menar absolut inte att 11 åringar inte kan träna med sina hundar. Men när man är i tonåren förändras livet väldigt mycket på korta stunder. Och det att bara du tränar med hunden i familjen tycker jag ännu mer att du inte ska skaffa en sån krävande hund. Som andra säger skaffa en sheltie, de är perfekta agility hundar och är aktiva men kräver inte så mycket som ex en tollare.
Vad händer sedan i ex gymnasiet när skolan tar mycket tid och du inte har den tiden en tollare kräver?
Du frågade om råd, fråga inte om du inte är beredd att lyssna på råd från folk med erfarenhet. Det är inte för att vara elak eller missunna dig som jag skriver att jag inte tror att en tollare eller samojed är för dig, utan för att varken du eller hunden ska bli lidande.
Om du inte vill lyssna på oss har jag som förslag att ta kontakt med tollare och samojed uppfödare, men jag misstänker att de kommer säga samma sak. Och jag har svårt att se en uppfödare av dessa raser som vill sälja till en som är så pass ung där inte föräldrarna har något tränings intresse. Men som sagt ta kontakt med uppfödare och se vad de säger, och hör hur de tycker att raserna är för att sedan ta ställning till om rasen är rätt för dig.
Som alla raser kan man träna sheltie att inte skälla, tollare och samojeder kan också vara skälliga om de inte tränas. De sheltie jag träffat har varit tysta och lugna och genom agilityn har jag träffat ganska många shelties nu.
Annan super aglity hund är faktiskt papillion.
#6 Det var ju faktiskt inte det här som jag frågade om, jag frågade om hur mycket motion dem behöver när man tränar så mycket som jag tänkt göra med dem. Jag har svårt att se att jag skulle tappa inrtresset för mina djur, då jag inte har några vänner eller några andra intressen just nu.
#7 och jag svarade också utifrån det du skrivit att du tänkt göra. En tollare skulle antagligen behöva 3 timmars promenad om dagen de dagar man inte tränar. Skulle tro att det är lika för en samojed. Visst det finns hundar som får mindre, men jag skulle inte tycka det var rätt mot hunden.
#8 Fick ju ett annat svar av #1 men 3 timmar tror jag vi kan ordna.
Nej, jag svarade också att hunden behöver längre promenader de dagar ni inte tränar, precis som #8. Jag skrev inte ut exakt hur långa promenader det handlar om för det kan nog variera väldigt mycket, beroende på vad man gör på promenaderna. Jag har varken haft tollare eller samojed men har förstått att det är väldigt krävande raser. Jag har träffat flera uppfödare till tollare som säger att det är helt hopplösa raser att ha om man inte jagar med dem. Det är nog aldrig en bra idé att skaffa en jakthund om man inte ska jaga med den. Vi har en jakthund hemma och jag längtar tills hon ska få börja med jakt, och få utlopp för sin jaktlust.
#10 Jaha då måste jag ha missförstått. Om dem måste jaga kanske det inte är det bästa alternativet för oss.
Jag håller med Driva, och jag tycker du ska ta till dig av vad hon skriver. Det finns andra raser som passar dig bättre och är mindre krävande. Livet förändras väldigt mycket och en hund kommer du ju ha i säkert minst 10 år framåt. Du kanske har mycket tid att ägna åt hunden när du är 14 men sen när du väl börjar gymnasiet så finns det inte lika mycket tid över åt hunden.
Och det är inte för att vara elak på nått sätt. Utan det är väldigt viktigt att man tänker igenom val av ras.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#12 Ja, det har jag nog förstått nu.
Men vad kan jag ha för ras som jag kan träna agility, freestyle, lydnad, rallylydnad och flyball med? Någon i mellanstorlek (mamma vill inte ha för stor då det tar för mycket plats och pappa gillar inte små). Gärna mycket päls, social och trevlig. Bra med både barn, katter, smådjur och andra hundar. Lättränad och lyhörd, ganska så lugn. Kanske lite mycket krav, men behöver hitta en ras som passar mig.
#13 Japansk spets tror jag skulle passa :)
#13 Lite för liten, vi kände en sån förut men pappa gillade inte hennes storlek. Men dem är jättesöta.
#15 Fast så små är dom ju inte. Och dom passar ju in på alla dina krav. Och ärligt talat så vill du ju ha en egen hund, bara för att din pappa ogillar små hundar ska det ju inte hindra dig i ditt val av ras?
Jag tycker du ska satsa på en Japansk spets. Det är också en väldigt frisk ras. Och dessutom påminner dom ju om Samojed (som du gillar) i utseendet men är inte lika krävande. Kan det bli bättre?
#16 Ja, men jag vet ju inte om han låter mig köpa en. Kan spara ihop och se vad han säger, annars får jag väl hitta en annan ras.
#17 Men jag kan inte förstå varför han inte vill att du ska ha en lite mindre hund? Att din mamma inte vill ha en till stor hund i hemmet förstår jag däremot, eftersom det tar mycket plats.
#18 Han tycker att det inte är som en riktig hund. Men om jag tar hand om den själv så tror jag nog att han kan tillåta det. Men kan du komma med fler förslag? Vi måste prova flera olika raser då mamma är allergisk.
#19 Okej. Japansk spets är också hyfsat allergivänlig.
Jag får återkomma med fler förslag.
#20 Ja. Är öppen för det mesta, förutom Schäfer då pappa är rädda för dem sen han jagats av en när han var barn.
Golden, Labrador, Flatcoated retriever? Cavalier king charles spaniel (dock mkt häsoproblem tyvärr)
#22 Det är bra förslag det, men inte någon trubbnosig för att dem ofta får andningsproblem och sånt. Vad tycker du om Boxer eller Vit herdehund?
#23 Boxer har jag ju själv och visst är det en underbar ras (världens bästa ras enligt mig) men de är rätt så krävande då de är av bruksras. Tror inte det är rätt ras för dig i nuläget om jag ska vara ärlig. Men kanske längre fram? Och sen skrev du ju att du inte vill ha nån trubbnosig?
Vit herdehund är väl också ganska krävande har jag för mig.
När har du tänkt dig att skaffa hunden? För annars är det ju rätt klockrent att ni redan har en hund i familjen, så som jag förstod det så gör du det mesta med den?
Testat någon av sakerna du är intresserad av med er nuvarande hund?
Tricktränar ni? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#24 Okej, Japansk spets står nog högst upp just nu iallafall.
#25 När jag har råd, men först har jag tänkt skaffa chinchillor och hundar är ju inte direkt det billigaste husdjuret så det tar nog ett par år. Som jag förstått så är inte direkt freestyle eller agility med hopp och sånt inget alternativ för henne då dem stora raserna kan skada lederna lätt, rätta mig om jag har fel. Trick kör vi jättemycket. Hon kan vinka, vacker tass, high five, buga, sitt och ligg. Vi tränar på spela död och snurra runt.
#25 Okej. Jag skulle nog rekommendera antingen hund eller chinchillor. Svårt att hinna med både och, speciellt iom att du redan har en i familjen som du tar hand om. Men det är ju bra att du planerar för framtiden :)
Freestyle tycker jag absolut att man kan köra, man väljer ju själv vad man ska göra. Och även tunga raser klarar ju en del hopp. Men det blir ju vissa begränsningar i vilka tricks man kan göra iom storleken.
Agility kan man ju med köra litegrann, men det blir ju mer på kul isf. Skulle väl inte rekommendera att hoppa mycket med en stor ras. Oavsett ras så bör ju höfterna kollas först.
Roligt att ni tricktränar, många tricks kan hon ju med :D
#27 Ja, egentligen har jag inte så många djur men jag har hand om resten av familjens också, har tänkt sluta med det och säga att dem får sköta det själva. Ja, hon gör allt för lite godis.
#28 Vad har ni mer för djur?
#29 Vi har sju kaniner (varav tre är mina) och en katt som är min lillasysters.
Jag tycker visst att en samojed passar! Visst är de i grunden draghundar men idag är de riktiga allround-hundar. Olika uppfödare satsar på olika saker, vill man ha en draghund vänder man sig till med bäst framgång vissa kennlar och vill man ha en mer "sportigare" hund vänder man sig till andra.
Vad det gäller promenader tror jag du får räkna med att ta som minst en längre promenad på cirka 1 timme om dagen. Orkar inte din andra hund hänga med på alla långpromenader så får väl hon vara hemma då?
På Spetsar & Urhundar iFokus finns två artiklar om samojed som en ägare och en uppfödare av rasen skrivit, läs gärna dem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#31 På riktigt? Skulle verkligen vela ha en sån men inte om dem behöver jaga.
#32 Samojeden är ingen jakthund och behöver inte jaga. Däremot har vissa individer mer jaktinstinkt än andra och kan behöva mer träning för att gå ihop med andra djur.
#33 Ja, men om man köper den som valp, är det relativt lätt att lära den att den inte ska jaga våra kaniner? För det är något som jag skulle klara mig utan.
#34 Då kan du ju först och främst prata med de uppfödare du är intresserad av att ta en valp ifrån och höra om deras hundar har jaktinstinkt och hur de är med andra djur. Sedan brukar det för det mesta gå bra att vänja hunden från att man får hem den som valp. Men några garantier kan ju ingen ge, oavsett ras.
#35 Då får jag fråga uppfödaren som jag blivit intresserad av valpar från sen när jag blivit det, tack för tipset.