Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4383 ggr
Anibaz
0

Selar där man har kopplet framtill?

Jag har sett selar där man sätter på kopplet framtill på bröstet, så när hunden drar vänds den automatiskt mot föraren istället för att komma snabbare framåt.

Vet nån vad jag menar? Jag minns inte namnet på selen och hoppas någon annan vet vad den heter.

Anibaz
0

Hittade! EasyWalk Professional heter den Glad

[Zorita]
0

Jag ska köpa en sån! Just nu har mina vanliga harness en ring framtill så jag fäster den där i stället för där den ska vara…

Mischa
0

Vill du satsa på en (förvisso dyrare) men trevligare sele finns VGW-bältet (svensktillverkat)

≧◔◡◔≦

Anibaz
0

#2 Jag funderar också på en sådan, det är ett helvete på promenaderna nu sen grabben kom hit. Men tänker först och främst träna utan hjälpmedel, det ger ju bäst resultat. Men törs inte släppa ut syrran med båda två som det är nu.

#3 Ska kolla upp det på en gång!

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är bättre med dessa selar jämfört med "vanliga"?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Zorita]
0

#4 det har haft jättebra effekt på min hund. Han var van vid att dra i halsband innan och la hela sin vikt på både det och selen. Tungt när han är så stor. Men det är ju mest för att hjälpa till med den andra träningen, använder det endast på långpromenader då jag vet att han i nuläget är lite stirrig och satsar på att inte behöva använda det alls. Fast min är bara en vanlig billig sele som jag ändå skulle använda vid långpromenader. Men går hunden fint i koppel kan man ju använda selen lika gärna, de sitter väl inte speciellt annorlunda, eller?

#5 nu har jag som sagt en vanlig sele med ring vid bröstet också, så jag kopplar dit kopplet. Det hjälper genom att hunden inte kan lägga hela sin vikt mot selen/halsbandet utan vänds lite smått mot ägaren. Om jag tar några steg åt sidan tex när kopplet är sträckt eller precis innan det sträcks så hamnar han i något av en cirkel runt mig i stället för att han fortsätter att pressa framåt.

Anibaz
0

#5 Det funkar som ett anti-dragsele men är skonsamt och tillfogar inget obehag. Hunden vänds helt enkelt mot dig om den drar istället för att hänga i halsbandet/selen.

#4 Menar du EasyWalk-selen nu? Selen är ju så pass bra att du kan ha den på vare sig hunden drar eller inte, långpromenad eller kvartersrunda.

PetraKarin
0

Jag har funderat lite på en sån men den verkar ju skitlätt att backa ur. Krävs att hunden är framåtsträvande hela tiden för att man ska känna sig lugn, stannar den till eller vill sacka efter av någon anledning är hunden nog bara säker om man också har ett koppel i halsband som på videon. Annars gillar jag idén att ha en koppelring på bröstet.

[Zorita]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja faktiskt! Då är det kanske bättre att fästa kopplet framtill på ett vanligt harness. Här är en bild på Sigrid så ni förstår hur jag menar, jag fäster det där framme på bröstet. Selen är justerbar under magen så den passar rätt perfekt.

PetraKarin
0

#9 Ja precis! 
Men det är svårt att hitta bra selar med ring där fram, var är din köpt? Ser förresten att den ringen inte är utåtstående, det blir inte skav av koppelhaken?

Kanske man kan fästa en D-ring själv på en vanlig y-sele…

[Zorita]
0

#10 Jag har inte märkt något skav. Men så använder jag inte så långa tider åt gången, utan mer till och från nåt ställe där de kan springa lösa (då de är extra dragiga också förstås). Men ja man kanske kan fästa nånting där så det inte är någon risk, ska kolla på det.

Min är köpt här i Spanien, typ den billigaste selen i djuraffären men enligt mig den bästa. Sigrid är en houdini och tar sig ur selar och även halsband, men just denna sitter bra när den är justerad så den passar. Tycker också att det är bra att man kan sätta kopplet baktill, tex använder min sambo den ringen när han springer med hundarna.

Anibaz
0

Har nu fått hem en EasyWalk och blev verkligen imponerad. Han går kanonbra i det, så det var ett lyckat köp!

Vattnadal
0

Kyss

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

#12 VAd bra :)