Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 7821 ggr
[Tsunami]
0

Handtecken?

Hej!

Jo, när man tränar in ett kommando, tex sitt, ska man använda ett kommando med handen oxå då? Tex sä säger man "sitt" och för ner en knuten hand mot marken.

Om ni inte förståg så ska jag försöka förklara bättre, jag kankse skrev lite otydligt ;)

[Tsunami]
0

INgen som vet?

Chilli10
0

Det är ju ganska så frivilligt om man vill göra det eller inte.
Vår rottis tex hade vi ett handtecken för ligg. Men han kunde ju även "ligg" också.

[Tsunami]
0

Ooki, så det går att lära in sånt kopplat till ett ljud? (SITT)

hittadjur-se
0

Vi körde in handtecknen på det sättet, genom att visa tecknen samtidigt som vi sa kommandot. Sitt, ligg, sidan, vinka, prata, skall, backa, stanna på långt håll, hit, fot, dansa osv sitter som berget med tecknen utan ord  och det har varit och är jättekul att lära in :-) Samtidigt väldigt nyttigt :-)

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När du lär in kommandot sitt så börjar du med att locka hunden ner till sittande position. Det brukar man göra enklast genom att hålla en godis framför hunden, lite över hundens huvud och föra godisen lite bakåt så att hunden sätter sig ner. När hunden är på väg att sätta sig kan du säga "sitt" och sedan belöna med godisen när hunden sitter.
Sedan kan du testa att stå helt passiv och bara kommendera "sitt" för att höja kraven lite.

Sedan kan man självklart ha bara ett handtecken eller bara ett kommando. Jag tycker det är enklast med kommando :D

Chilli10
0

#3 Ja det går jättebra! :) 
Har du hund eller planerar du att köpa?

En bra träningsmedod tycker jag är klickerträning. Man väntar ut ett specifikt beteende, belönar i den stunden de utför beteendet. När de kan beteendet, låt säga att det är sitt, så lägger man till kommandot "sitt". Enkelt förklarat ;)

rebz
0

Det gör man som man vill. Handtecken brukar man använda mer sen när hunden vet vad de olika kommandona betyder. Ibörjan måste man ju mer visa hunden hur den ska göra och inte bara peka och visa med handen.

Jag har märkt att jag brukar använda mig av vissa handtecken trots att jag inte tänkt på att jag lärt in dom :P Som till tex. ligg och stå/stanna. Handtecken kan vara en fördel om man vill köra lydnad med hunden då man kan ta hjälp av handtecknen när man lär in fjärrdirigeringen (man står på ett visst avstånd från hunden och den ska tex. sitta, ligga, stå etc).

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
0

Jag tränar alltid in kommandon med både röstkommando och handtecken, de olika kommandona kan vara bra att kunna vid olika tillfällen.

Tex så hade jag en labbe som med åldern blev helt döv, men eftersom hon kunde alla kommandon även med handtecken så var det aldrig några större problem i kommunikationen ändå.

Men om man har en hund som inte tittar på en hela tiden kan det underlätta om de kan kommandona även med ord, kan ju även vara bra om hunden under livets gång får ögonsjukdom som gör att den ser dåligt eller blir helt blind, för med en blind hund har man inte så stor nytta av handtecken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tsunami]
0

#5 Ok

#6 Jag planerar att köpa ;)

#7 Ok, tack!

#8 Då ska jag köra med både ljud och tecken

[Asta]
0

När jag haft hund tidigare har jag alltid kört med både och samtidigt. Det är väldigt smidigt också om man som jag är morgontrött och inte orkar prata på morgonen. Då kan man köra hela morgonpromenaden med hjälp av handtecken.

[Tsunami]
0

#10 hehe, även om jag inte gillar att ha det helt tyst så kan det hända att det blir så ;)

rebz
0

Planerar du att köpa en mittelspitz? :)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

zoolatri
0

Jag kör med både handtecken och röstkommando, blåser det mkt behöver inte hundarna vara långt bort för att inte höra, så slipper jag skrika mig hes;) Som AnneN skrev kan det vara bra om hunden blir döv när den blir äldre om inte annat.

[Tsunami]
0

#12 Japp ;)

#13 Ja precis!

rebz
0

#14 Bra val av ras :D. Binos uppfödare hade en kull med Mittelspitz-valpar samtidigt som hon hade en Japansk Spets-kull. Jag tyckte Mittelspitzarna var hur goa som helst :D. Planerar att skaffa en i framtiden då den är rätt lik Jappen. Och då jag har en Jappe nu, som är min drömras, så är Mittelspitzen nästa ras som jag tänker skaffa :P. Ska på valpträff i slutet av juli så då får jag träffa hela Mittelspitz-kullen och Binos Jappe-syskon. Ska bli superkul!
Har du kikat på några kennlar än? :)

[Tsunami]
0

Japp, jag tkr för Mitteln ;)

Jag har tittat runt lite och fastnat vid en spec kennel, mest för att de har en blogg och jag läst supermkt i den. Den är inte så långt bort helr så…

rebz
0

#16 Vad roligt! Vilken kennel är det då? :)

[Tsunami]
0

Den heter Dazzling Flash, fast det är ju inte bestämt än ;)

rebz
0

#18 Okej, ska kolla in kenneln jag med :). Ne, men ändå. Det är bra att du planerar och kollar i förväg :D

emmakinnunen
0

När man börjar lära in sitt och ligg är det bäst att ha både handtecken och röst - det blir tydligare och då lättare för hunden att förstå. När hunden börjar förstå vad de ska göra kommer den även lyssna när du bara använder röst, eller bara använder handen.

Hundar som jobbar - www.emki.se

[NoOrdinaryGirl5]
0

När jag fick min hund använde vi både röst och handgest, tyckte att det var bäst, väldigt tydligt liksom! Men nu är han 6 år gammal, och han kan kommandona även om man bara gör handrörelser elr om man bara säger orden.

Fridaaaa
0

Jag har handtecken till vår hund ibland, :) bara bra tycker jag när dem kan saker både med och utan handtecken:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
0

Vad har ni för olika handtecken till olika kommandon? Skulle behöva lite tips.

Jag har bara ett handtecken än så länge och det är till "ligg", då jag håller fram handen och sänker den.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

rebz
0

#23 Ligg - ut med handen och pekfingret och rör handen lite nedåt och pekar mot marken. Sitt (från tex ligg eller stående) - håller armen lite vinklad neråt och rör den uppåt (iblabd räcker det med att jag knyter handen och lägger den på bröstet. Tass - sträcker fram armen liiite med handflatan uppåt. Snurra runt - rör pekfingret i en cirkel. Stå - handflatan som ett stop tecken. Det är på ett ungefär så jag gör :).

Loveradio
0

#24 Okej tack :)

Vad har ni andra för handtecken?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Fejhn
0

gjorde handtecken utan att tänka på det i början, kom på att det var väldigt praktiskt när jag var jätteförkyld och inte hade nån röst, haha.

så tränade in en hel hög med tecken.

mina (våra) handtecken:

sitt - handflatan mot hunden, rör armen uppåt.

sitt fint - två fingrar upp, knycker till med handen uppåt/bakåt.

ligg - handflatan mot marken, rör neråt.

ligg på sidan - först tecken för ligg, sen peka mot hans sida, halvcirkel uppåt typ.

stanna - handflatan mot hunden, luta kroppen framåt.

kom hit - slå ut med båda armarna åt sidorna / huka sig ner, ut med armarna.

ligg + lägga ner huvudet - tecken för ligg sen peka neråt.

backa - knuten hand, handryggen mot hunden, rör handen mot hunden för varje backsteg.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.