"allergivänliga" raser
hej
jag har i hela mitt liv älskat djur framförallt hundar. Men har ett litet (eller ja det är nog ganska stort XD) problem jag och min mamma är allergiska :/ . Så jag undrar vad finns det för "allergivänliga" raser? jag vet att det skiler sig mellan individ till individ. skulle vilja ha en hund som är lek full, mellan stor och trevlig hund :) och så klarrt ska den vara "allergivänlig".
är det okej att gå ut med hunden först vid 06-07 på morgonen och sen åka till jobbet/skolan vid 8 och komma hem och gå ut med hunden vid 14-15 och vara hema resten av dagen + att gå ut med hunden sen på kvällen? i-så-fall skulle detta shema (stavning?) vara på vardagar.
tack i för hand! :)
p.s jag vet att inga pälls jur är 100% allergi vänliga.
Jag, mamma och syrran är pälsdjurs allergiker. Syrran är redigt allergisk och vissa raser kan hon inte ens vara i samma rum som en kort stund utan att bli dålig.
Jag har två hundar, en Aussie och en Tervueren, och vi allihopa tål dem. Klart det gäller att dammsuga och så, men gör man det är det lugnt sen. Jag sover med båda i sängen med en väldigt välpälsad hundkropp under näsan, och jag känner inte av dem någonting.
Nu tipsar jag inte om dessa raser, utan det jag vill säga är att det är så himla individuellt att det är omöjligt att säga. Bichon-raserna och Pudel som sägs vara allergivänliga tål min syster inte alls.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pudel eller dvärg schnauzer skulle jag i såna fall rekommendera er att testa.
Jag tycker det är lite länge för en hund att vara ensam 7-14, det är 7 timmar…. 6 timmar säger lagen att en hund max får vara ensam. Jag tycker att någon gång då och då är väl ok att lämna en hund 6 timmar, annars om det är regelbundet lämnande max 3-4 timmar om dagen…
Bekanta till familjen har två pudlar som de valt då pappan i familjen är pälsallergiker, men alltså då tål pudlar :)
Annars har jag hört att vissa klarar av lapphundarna och japanska spetsen bra..
Chines crested och Chines crested poowderpuff ska vara bättre också :)