Dålig andedräckt
Jag har en cocker spaniel på 3 år som luktar fruktansvärt äckligt i munnen. Jag borstar tänderna på honom, men lukten återkommer dagen efter, ibalnd bara timmar efter. Har tittat efter i både svalget och gommen om det sitter något där. Jag har använt både "vanlig" hundtandkräm och sedan en spray. Genom att jag är utbildad inom djursjukvård skrapar jag bort tandsten själv.
Men nu känner jag att jag måste höra vad omgivningen tänker så jag slängde in en fråga här… Innan jag kontaktar veterinären.
Har du kollat analsäckarna?
Kan det ha något med foder att göra?
Konstigt. Oftast brukar ju lukten komma ifrån tänderna…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag kan någ säga att du ska kolla halsen hos vetrinären kan vara halsfluss eller tostillas som spökar (antar felstavat iaf halsmandlarna) TS är tänderna fina annars? vad ger du för foder? Analsäckarna brukar inte lukta i munnen 

#1 Nu hänger jag inte med, vad har analsäckarna med andedräkten att göra?
#1 Jag undrar också va analsäckarna kan ha med anderdräckten att göra? :)
är du säker på att lukten kommer från munnhålan och inte från vecken från den undre läppen?
Där samlas ju fukt och rester av mat så det kan lukta apa om det.
För övrigt trir jag att många om inte alla cocker luktar så i munnen.
Har ni nån gång haft en hund som kommit åt att slicka sig själv där bak när den har problem med analsäckarna skulle ni förstå,det kan lukta nåt vedervärdigt i munnen på dom.

#7 Men om hunden tvättar sig i baken onormalt mycket så tror jag TS hade upptäckt det.
Annars skulle jag be dig TS att be veterinären kika tonsilliterna, är det infektion i dem så kan dom lukta rent ut sagt apa ur munnen.
Har lite av samma problem. Dock såluktar det inte jätteäckligt, men inte rosor precis
Blev lite bättre efter ett foderbyte. Sen testade vi med dentastix i minst 3-4 månader men tyckte inte att det hjälpte direkt. Ger henne från sista förpackningen fortfarande dock. Nu ska här borstas tänder! Hoppas på att det kan hjälpa.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
9 kan rek att du även ger märgben om du inte redan ger det :) bättre än denastrix o nyttigare med. 
#10 Gjorde den en gång, hon var riktigt dålig i magen i över en vecka. Så vet inte om jag vågar ge det igen, haha
Veterinären trodde dock att hon fått i sig ngn liten benbit som gjorde det, fast det kan ju hända igen.. Annars kan det ju vara för att det är ganska fett. I övrigt ger vi henne mkt "hudben" o så..
Har sett att hon hade lite tandsten, men det är borta nu.
#11 Hades klarade inte av märgen heller, så vi skrapade ur nästan all märg. Då gick det bra att ge benet :) Det smakar ju gott ändå.
11 aha inte så van med färskmat? Vet att mamma gröpa ur märgbenen till våran mellanpudel pga han vart annars lite kass i magen. Jag ger ju grisben o annat oxå älg fick våran lite lös mage av så det ger jag någ itne mer av iaf :)
#12 Det skulle man ju kunna testa :)
Men ger det verkligen bättre andedräkt då? :P
#13 Nja, inte då iaf. Har ju inte vågat ge henne efter det heller..
Vi brukar ge henne lite rått kött ibland, typ kyckling o så blandat i m´hennes vanliga mat. Kan tänka mig att de tycker sånt är gott, men inte så fresh o ligga o tugga på inne heller kanske :P
Antar att man kanske måste vänja dem vid lite åt gången? Då kanske det fungerar bättre..
#14 Nja, är väl mest att det håller tänderna fina. Så skulle lukten bero på skit i tänderna kan det hjälpa.

När man ger märgben så måste man ju låta hundens mage vänja sig vid det, t.ex endast låta hunden tugga 20 minuter första gångerna och sedan utöka tiden. Tro mig, det blir så mycket bättre och man slipper skit-attackerna.
#16 Och en del hundars magar är för känsliga för så mycket fett helt enkelt.

#17 Just därför skrev jag att man ska begränsa tuggandet?!
#18 Du skriver också att man kan vänja dom vid det, och det stämmer inte på alla hundar. Vissa magar tål inte fett i sådan form och klarar inte av det hur lite de än får.

#19 Ge mig gärna ett(eller flera) exempel på där man provat vänja in hunden att äta märgben. Och jag vill inte ha något exempel på där man gett upp efter 1-3 gånger, för det är så få gånger att det inte ens räknas.
#20 Hades och mammas hund är två exempel. (känner fler hundar som inte klarar av märg än hundar som gör det)
De klarar inte fett i den formen trots många upprepade försök.
Kommer i framtiden inte försöka vänja hundar vid märg om dom blir kassa i magen, då det inte är något som behövs.
Är inget konstigt med det. Vi människor kan också vara väldigt känsliga för fett och bli dåliga i magen trots att vi äter det ofta.
#16 Okej, som jag trodde då :) Grejen var den att när hon fick benet var det nästan HELT uttuggat då rottisen hade haft det innan. Så det var inte speciellt mkt märg kvar, hon kanske tuggade i 1 h, men iom att det inte var så mkt kvar kan hon ju inte fått i sig så mkt..
Får se om jag vågar testa igen 
Tonsillit hos hund ska inte lukta blomsteräng… Snarare död och förödelse, typ. Värt att kolla upp kanske, åtminstone om hunden ev skulle uppvisa andra symptom på detta.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#21 Hur många gånger provade ni ge märgben till denna Hades och "mammas hund"? Och hur länge lät ni hunden tugga på benet varje gång?
Njä, ditt argument går faktiskt inte hem hos mig öht. Människor har absolut ingenting med märgben och fett att göra, så håll dig till hund :-)
#24 Okey, det handlar inte om argument utan om ren fakta. Vissa hundar klarar inte märgen, sådan är verkligheten. Kvittar hur många gånger man "försöker" :)
Är ju faktiskt självklart att hundar är individer (precis som människor) som klarar och inte klarar olika saker pga känsliga magar. Precis som med allergier, intollerans osv.
Bara du inte en dag råkar få en hund som inte klarar av det, och du försöker gång på gång trots att magen inte klarar det. För då är det synd om hunden. Hoppas du då minns det jag berättat! Some can some don´t!
TS; som flera skrivit kan det bero på tonsillit.

#25 Du kan inte kalla det fakta om det inte är vetenskapligt bevisat.
Mina hundar kan också bli risiga i kistan om dem har haft uppehåll i att ha fått märgben, men då får man som jag skrev tidigare.. Vänja in dem vid det.
Haha du är ju faktiskt ganska sanslös Hera, sitter du och påstår att JAG skulle plåga min hund att äta märgben om magen skulle bli risig? Jag skulle VÄNJA in hunden vid att äta märgben, för vet du vad? Hundar vänjer sig vid att äta olika saker.
Nej jag tänker inte lägga något av dina ord på minnet, för dina ord betyder ingenting för mig. Du tillför mig inga nyttiga tips, informativa råd eller bevisad fakta. Den dagen du gör det, DÅ kan jag lägga dina ord på minnet.
Tråkigt dock att du har så enkelriktad syn att du inte kan ta till dig vad andra på forumet skriver.
#26 Det är fakta då det ju faktiskt finns hundar som inte klarar det( att jag inte är bra på att söka efter bevisen på nätet gör det inte mindre sant). Finns ingen anledning till att bli otrevlig för det. Tänk på hur du skriver! Detta säger jag i egenskap av Medarbetare.
Nu ber jag om ursäkt för utsväningen!
Tråden handlar ju trots allt om dålig andedräckt och inte märg :)
SaaraE; hur går det? Blir du klokare på vad det kan vara? :)
Om det verkligeni är en riktigt förskräcklig doft håller jag med dem som skriver att du ska gå till veterinären. Dels kan det vara tonsillit som någon skriver om här, men det kan också vara besvär i magen. Vi hade en schäfer som stank i munnen och hans problem satt i magen.