Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1570 ggr
Zabina
0

Blivande dagmatte!

Det lutar åt att jag under hösten kommer att bli dagmatte Glad Jag har läst och kollat runt ganska mycket så jag har nog det mesta under kontroll, men tänkte ändå slänga in ett inlägg här och höra med er erfarna om det är något speciellt jag behöver tänka på.

Jag har förberett ett avtal (eller rättare sagt tagit ett jag hittat här och justerat lite Tungan ute), jag och hund+matte kommer ha minst en träff innan så både vi och hundarna får lära känna varandra lite, vi har redan nu gjort upp pris och jag har berättat en hel del om mig själv och min syn på hundar och hundträning.

Ni som är dagmatte, eller som har dagmatte till er hund, hur har erat första möte med "kunden" gått till? Är det något speciellt jag behöver tänka på?

AnneN
0

Det verkar som att du har rätt bra koll redan med avtal och allt Glad

Alltid då jag är dagmatte till någon ny hund så börjar vi första mötet med att mötas ute på en för hundarna neutral plats, tar en promenad med båda hundarna kopplade för att se att de accepterar varandra. Då vi ser att ingen av hundarna försöker bråka så släpps de på ett säkert område så de får leka en stund innan vi går in så att daghundens ägare får se hur jag bor och kontrollera lite hur hunden fungerar med våra andra djur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har vart dagmatte men visste redan att hundarna funkar bra ihop och att våran dåvarande hund funka med släppa in andra hundar o välkommna dom i sitt hem med. Men annars tycker jag att det låter bra det du planerat in TS :) 1 ger bra förslag :) Lycka till med vara dagmatte :)

Zabina
0

#1 Det är ungefär så jag har tänkt att första mötet ska se ut Glad

#2 Jag har ganska ofta andras hundar här hemma, men då är det hundar som vi känner sedan tidigare. Känns lite annorlunda nu när vi inte känner varandra alls. Men roligt ska det bli! Glad

Zabina
0

Kan berätta att vi har träffats första gången idag. Allt fungerade jättebra! Min vovve som brukar vara ganska burdus under lek var jätteförsiktig med denna lille hund. Inte alls lika påstridig som han brukar. Men jag kanske inte ska säga för mycket, de har ju bara träffats en gång än Tungan ute Min vovve blev lite grinig två gånger. En gång när de var kopplade och en gång när den andra hoppade runt bakom honom när han låg och vilade. Annars tycker jag att dom var väldigt avslappnade i varandras sällskap!

Ser fram emot morgondagen då han ska vara här hela dagen! Känns som att min vovve uppskattar sällskapet och jag tycker det är mysigt med fler hundar. Bra att känna på det lite mer kontinuerligt än jag gjort tidigare. Någon gång framöver vill vi ju ha fler egna hundar! Glad

Marre89
0

får man fråga vad det är för hund du kommer vara dagmatte till? jag kommer själv oxå eventuellt ha en hund boende hos oss under hösten. ska träffas första gången imorgon, kommer bli så kul!

Zabina
0

#5 Det är en Italiensk vinthund! Har aldrig tidigare träffat på den rasen så det var lite extra spännande. Urmysig hund! Vad ska du ha för hund då? Lycka till imorgon, du får berätta hur det gick sen!

[jakke94]
0

blev daghusse till två settrar för ett år sen, dock är det våra grannar sen  94 :)

Marre89
0

#6 det är en amstaff/am, bulldog tik på 1,2år :) hon är ungefär samma storlek som en Staffordshire bullterrier, passar oss perfekt för vi ska troligtvis köpa en staffe nästa sommar om allt går enligt planerna. Så denna hund blir som ett litet prov för oss innan vi köper egen hund. Ska bli jätte kul och hoppas att det går bra :) Jag ska absolut berätta hur det går sen :D