vad tycker ni om detta kopplet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Verkar det vara vettigt eller är det till för "lata hundägare"
Det verkar ju skonsamt…
Medarbetare på Hundar.ifokus
finns väl redan liknande koppel? Dock inte med sånt handtag så kopplet kan göras kortare.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Herregud… tror knappt det är sant! Varför inte lära hunden gå vid sidan utan att dra i kopplet??
Jag har inget ljud på, men förstår inte riktigt meningen? En hund som drar drar ju lätt ut gummibanet och de har ingen funktion?
#3 Blir mindre belastning på axlar och sånt om jag fattade rätt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Men gud
Lär hunden att inte dra istället!!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Under inlärning att inte dra i kopplet kan det vara bra. Förra hunden drog så förbannat så han slet sönder mammas axel, och jag vet själv hur ont det gör när en hund bara hänger i kopplet för att komma framåt. Så jag tycker det verkar vara en bra grej under inlärning, men inte som ett okej för att hunden ska få dra. Det extra handtaget ser jag inte heller några fel med.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Jag har gått med ett liknande koppel och det avlastar ingenting om det är en hund som drar som en galning. JAg märkte inget bra i alla fall :P
SÅ det är ju träning som gäller.
Jag tycker den verkar ganska bra, det verkar vara mindre obehag för hunden också. Den lär ju underlätta träning och man sliter ju inte ut sig.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en sån, men mina hundar kan gå fint i kopplet men jag har lärt dem att "varsågod" i kopplet betyder att dem får gå lite hur dem vill och sniffa i vilka buskar dem vill och att det är mer att jag "följer" dem och då drar dem lite.

Jag tycker det är jättevettigt. Fast jag skuylle helst se att hunden hade sele istället för halsband oxå.
När hunden drar, jobbar gummibandet tillbaka, så det blir luiet jobbigare (sen finns det hundar som går igång med av det kanske, men allt funkar inte på alla), men slipper rycket som blir då hunden kastar sig framåt, och skaderisken minskar för både hund och förare. Extra handtaget är ju jättesmart. Andra gummibandskoppel kan ju hunden nån fram längre än man vill, men här kan du stoppa och hålla den kort ändå.
Vad säger att man inte tränar hunden på att gå fint med ett elastiskt koppel? Vi har haft elastiska koppel till valparna, för att de inte ska få obehagliga ryck om de glömmer att de sitter fast.
Istället för elastiska koppel har jag för det mesta ett baggenbälte, som fungerar ungefär lika. Det är toppen, tycker jag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#9 "Vad säger att man inte tränar hunden på att gå fint med ett elastiskt koppel?" det är det väl ingen som har sagt?
Iaf jag tänkte mest på hur det såg ut i videon..
Jätte bra säkert för valpar och unghundar. Jag köpte kattsele med resorkoppel till Enja när hon var valp för slippa svärnitar o det var jätte bra att ha som vanligt koppel till halsband med, de slipper som sakt var skada nacken.
Jag håller med dig #9!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

#10 Jag undrade bara eftersom det var flera kommentarer att man kunde lära hunden gå fint istället. Man kan ju ha detta istället för ett vanligt koppel, som faktiskt KAN ge skador om hunden gör ett plötsligt ryck. Sen tränar man likadant som man skulle göra med ett vanligt koppel.
Det ena utesluter inte det andra, menade jag.
MVH Elin
#13 I see
På så sätt kan det såklart vara bra =) Men som jag sa så blev jag mest chockad över hur det såg ut i filmen 

Jag hade kurs ikväll, och med tanke på frågorna jag fick förra veckan, om halti, gå-fint-selar od, så packade jag med selar så att alla fick prova sele istället för halsband, och de flesta tyckte att hundarna gick bättre. Sen hade jag med mitt baggenbälte, och alla älskade det.
En kvinna har en labbe på närmare året. Hon och hennes söner orkar knappt hålla honom när han är glad. Han vet ju att ett ryck i kopplet gör att han kommer närmare det han vill, och ett till så är han framme, alltså lönar det sig att göra så. De orkar helt enkelt inte hålla honom när han gör så.
Istället för halti, testade hon nu sele och kopplet i baggenbälte med expander, så att han rycker utan knyck i nacken, och hon kunde helt plötsligt bara stå och hålla mot. Han kom inte en cm närmare mig, som skuttade opch gjorde lekinviter, viftade med godis och leksaker. Ett bra hjälpmedel, som gör att de nu kan träna konsekvent, att han inte kommer framåt, och att beteendet inte längre ger utdelning.
MVH Elin
johanna, jag har ett liknande du kan prova på klenod om du vill på onsdag, jag själv tycker dock det nästan är jobbigare att gå med :P
Jag har ett liknande koppel, fast det är inte "dubbelt" där gummebandet är. Den enda funktionen jag ser med det "dubbla" är väl ifall gummibandet skulle gå sönder. Jag tycker att det kopplet är bra, även om min hund inte drar speciellt mycket. Det är väl bara om det kommer en katt eller något som hon vill jaga, och på Lure Coursing (tävling där i huvudsak vinthundar jagar en trasa). i sådana situationer kan man knappast kräva att en whippet ska kunna gå fint… ;)
Inget jag skulle skaffa iaf.. Känns som man ändå blir släpad runt av hunden även om den säkert är skonsammare för hundens nacke?