Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3186 ggr
Emaljoh4
0

Krafsa på ryggen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad betyder det när en hund krafsar en annan hund på ryggen? Kan det uppfattas som ett hot ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Teddyvide
0

Förstår inte riktigt hur du menar att hunden krafsar. Men om en hund lägger sin tass på en annan hund så är det ju ett dominansbeteende som alltså kan uppfattas som ett hot för den andra hunden.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

Emaljoh4
0

Min hund brukar krafsa på andra hundar när hon vill leka.

En terrier-tik tände till ordentligt och blev riktigt arg och flög på Moa, gav henne stryk helt enkelt . Var tvungen att sära på de så snabbt jag kunde.

Det har aldrig hänt förut när hon har gjort så, men den tog tydligen illa upp.

[countess]
0

Jag har alltid sett det som en lekinvit iaf när min hund krafsar på ryggen . Fast å andra sidan beror det ju på hur dom gör det också Penny kan krafsa en två ggr för att sedan slänga sig ner med huvud och upp med rumpan :P

Teddyvide
0

Men det var säkert att din tik gjorde en lekinvit och det uppfattade terriern som hotfullt.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

[Forest]
0

2 kanske hade den terriern ont i ryggen? Jag ser inte att en hund är otrevlig om man lägger upp en tass inte heller min hund eller andra hundar vi leker med eftersom min hund gör med så ibland o andra oxå på henne :)

Emaljoh4
0

#5 Den verkar inte ha ont i ryggen annars.

[Forest]
0

6 ne då tog den väl som att din ville något illa kanske upplevde den att din var  hotfull. Obestämd snacka om tända till iaf Rynkar på näsan Gick det bra med din hund?

Emaljoh4
0

#7 Gillar inte riktigt terriers på den "nivån", känns som de har ett rätt hett temperament!

Ja, det gick bra med henne. Inga ytliga skador vad jag kan se. Tur att vovvarna var så nära mig så jag kunde "rädda" henne, hehe.
Blev glad att se att hon försvarade sig allt hon kunde och inte bara lät den andra ge henne stryk.

Anibaz
0

#8 Men hade din hund inte mopsat tillbaka skulle nog inte den andra fortsätta.

Min tik kan tända till rejält på vissa andra hundar, om dem inte beter sig. Men aldrig att hon går på nån som inte mopsat med henne.

AnneN
0

Olika hundar leker på olika sätt, tex så älskar min hund jaktlekar där de turas om att jaga varandra fram och tillbaka men kommer någon och vill brottas och/eller lägger en tass över ryggen blir hon jätte sur för det hatar hon. Har kollat och hon har inte någon smärta i ryggen utan hon bara ogillar den sortens lekar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Banankaka320
0

Jag har sett hundar som sätter en tass på ryggen som lekinvit, och som juckinvit xD

Min rottis brukar sätta sin tass på min nakenhunds rygg när hon vill hålla kvar henne typ, då blir nakenfisen arg och morrar och då släpper hon.

Emaljoh4
0

#9 Vadå mopsat sig ?

Hon måste ju kunna försvara sig om en hund flyger på henne ? Obestämd

[nataschaj]
0

#12 flyger på å flyger på..de är skilldnad med att fostra & säga åt och FLYGA på. vissa tikar kan fostra/säga åt en annan hund väldigt hårt som kan tolkas som helt andra saker. Så de är en stor skilldnad.

Och är de en fostringssak ska inte den andra svara tebaka på samma nivå om alls. Gnäbba tebakka kan hända.

De gjorde min Moa när en tik av samma ras faktiskt bara flög på henne, då försökte hon nafsa tillbaka för å tala om att de är inte ok. Och nafsa i lyften ja.

[Forest]
0

13 oja vissa tikar säger åt unghundar på skarpen att det är inte alls okej o vara så här livlig, våran tjej blir ofta tillrättavisad av sin mormor men å andra sidan har hon lärt sig att vi springer inte omkring inne som en galning fast det är jätte roligt, utan det gör vi ute istället. Jag har väl upplevt dessa tillrättavisningar mer som tjabbel mormor låter o sen är det bra (obs vi är inte hemma dessa gånger men hos uppfödaren )

[Zorita]
0

Min tik gillar inte alls krafs på ryggen om det inte kommer från hennes pojkvän, vår andra hund Flört. Hon brukar bara gå därifrån då, och det måste hunden få göra. Vid andra krafset brukar jag separera dem för att jag vet att hon visat att hon inte vill. Då är det för att en annan hund inte kan läsa hennes lugnande signaler, trots att jag kan det.