Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1113 ggr
Tesan
0

Hunden ensam hemma?

Har inte varit inne här hos er förrut, har själv illrar o häst!

Jo till det jag undrar då-

hur länge lämnar ni era hundar själva hemma

är dom helt själva eller har dom en hundkompis

o hur många timmar tycker ni att man kan sträcka sig för att lämna dom själva

Tack så länge

Real
0

Ecko är 7 månader.. så honom lämnar vi inte längre än 1-2 timmar. Och de klarar han fint.. men man måste ju lära dom ensamhetsträningen också. Och enligt mig lämnar man inte en hund ensam mer än 4 timmar.

Malin-A
0

hmm Lusse är för det mästa med oss vart vi än åker om vi så bara åker till affären, men måste han stanna själv hemma så försöker vi hålla det till 4-5 timmar, han har vart själv i 7 timmar också, d har hänt två gånger, men eftersom han är ensam hund här o vi inte har några andra djur så försöker vi att inte lämna honom själv så ofta.. men han har klarat sig fin fint när vi vart iväg =)

SaraC
0

Jag pluggar hemifrån så Eros är bortskämd! ;) Men när jag lämnar honom har jag en gräns på 4-5 timmar. Självklart har det hänt att han blivit ensam en timme längre än så någon gång. Men är det rutinmässigt skulle jag hålla mig till max 5 timmar.

När han är ensam är han helt ensam, men de gånger jag har möjlighet eller ska vara borta en längre tid får han vara med någon snäll släkting eller kompis! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

Skorpan lämnar vi 6 timmar, men hon skulle lätt klara en stund till. Hon är en sån som går ut tre gånger om dagen om inte jag hittar på nått, då får hon hänga med vare sig hon vill eller inte ;)

Zebben
0

Mina hundar är med mig överallt, även då jag jobbar. Har ju fördelen att jobba med hundar och kan då ha dem med.

Om jag ska lämna dem ensamma hemma dagtid, vilket händer väldigt sällan så kan det bli 2-3 h max.

Om jag och sambon har barnvakt och ska gå ut och äta middag så kan det blir många timmar. Åker då oftast inte hemifrån förrän efter 19.00 och den tiden på dygnet är det inte mycket till aktivitet ändå. Så då kan vi komma hem  6-7 h senare.

Har fördelen att ha sambons bror boendes som granne så han håller hundarna sällskap de få gånger vi är ute. Och det händer sällan att vi är ute i svängarna nu för tiden. Oftast blir det hem till någon kompis på middag och då är hundarna med.

Sammanlagt kanske vi lämnar hundarna ensamma 10-15 ggr/år. Men när vi gör det är det aldrig några problem. Har videofilmat dem för att se hur de beter sig Glad

Lotta
0

Tänk att det skulle jag också vilja göra..bara för att se om Skorpan och Doris är lugna eller om dom kutar runt och leker. Skrattande

Ascot
0

Jag är fortfarande hemma och är "valpledig". Börjar jobba om en vecka. Då kommer han att vara ensam 3 tim på fm. Jag kommer hem till lunch och är sedan borta i knappt 3 tim på em. Sedan har jag all fritid i världen att tillbringa med honom. Jag hoppas att detta skall gå bra.

AlbaStiffler
0

Men hur gör ni som jobbar full arbetsdag och INTE har möjlighet att åka hem på tex lunchen? Och ni som inte kan ta med hunden på jobbet…

En lite äldre hund borde väl klara det? Sitter hunden i hundgården (om ni har en) isf eller är den inne?

SaraC
0

Jobbar man full arbetsdag och därmed är borta 8-9 timmar och skulle va tvingad att lämna hunden ensam så länge varje dag så skaffar man nog inte hund.

smurfan-13
0

Max 5 timmar, fast det är sällan de lämnas så länge. Oftast blir det dryga 2

Vattnadal
0

Jag har Raksha med på jobbet och husky-gänget spenderar dagarna i hundgården. Raksha lämnnas bara enstaka gånger, och då inne i huset under tiden vi motionerar andra hundar. Lite svårt att ta alla 6 samtidigt…

Jag tror att många som jobbar heltid visst har hund. Mina föräldrar jobbar, pappa heltid, mamma 50-75%. Vissa dagar är Fanny inte ensam alls, de värsta dagarna åker mamma vid 7, pappa kommer hem och lunchar med henneoch tar en promenad, mamma kommer hem vid 14. Ofta är även lillasysters storpudel där, då de jobbar heltid.

Har man inte dagisplats, hundgård eller möjlighet att åka hem, så kanske grannar eller bekanta har hunden, eller någon som går hem och går ut med den. Räknar skarpt med att alla "som bara har hund" och inte jobbar med den, utan valiga "svensssonhundar" där ungarna tjatat åt sig en hund, får komma ut på korta rastningar, nån halvlång promenad i veckan, och så är de ensamma i alla fall så länge barnen är i skolan…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#11 Jo, men jag svarade på frågan "om man inte har någon möjlighet att åka hem" :) Men klart, hunddagis/dagmatte har ju många som lösning, det tänkte jag inte på :)

kerstinjoh
0

En dag i veckan är Alfons själv alldeles för länge, ca 7 tim. Men tack o lov så har jag en varierande arbetstid med kvällar o helger. Och lediga dagar mitt i veckan. Det gör att Alfons övriga dagar inte är själv någon längre tid eftersom husse kommer hem vid 16-tiden.

Kittentotts
0

Min ahar ju aldrig varit ensamma, jag är alltid hemma, ensamma om jag åker handlar, eller åker på kalas eventuellt.

lena1
0

Jag är också alltid hemma, men har sett till att mina hundar alltid kan klara 3-4 timmar ensamma om det behövs ;-), fast när jag har varit inlagd så har ju min man bara 5 minuter hem och gå ut med dem på lunchen…..

[helenal]
0

Hundar ska ju klara några timmar hemma själv.

KajsaM
0

Det är olika olika dagar, för vissa dar är Pappa hemma osv. Men 4h (Han sover hela tiden) sen kommer nån hem och ger mat och den i ca. 2h :)

[Jemla]
0

Mina hundar är ensamma hemma när vi är i skolan/på jobbet (föutom när jag jobbar extra på mammas jobb för då kan de följa med).

Min äldsta hund har separationsångest och kan inte vara helt ensam mer än 5 minuter, så det har vi fått anpassa oss till. När båda hundarna är ensamma hemma tillsammans ligger han dock och snarkar gott (och vaknar ofta inte ens när man kommer hem). Glad

Så de är ensamma hemma allt från 2 timmar upp till 8 timmar någon enstaka gång. Har de varit ensamma en längre dag, dvs uppåt 8 h, ser jag förstås till att aktivera dem lite mer än vanligt när jag kommer hem. Samt om jag vet i förväg att de kommer få vara ensamma ett längre tag försöker jag rasta av dem ordentligt och se till att träna lite extra med dem, så ligger de och snarkar gott sen tills jag kommer hem.