Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1283 ggr
[Trojasmatte]
0

Rumsrenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade behövt tips ang. rumsrenheten Glad Har som sagt hämtat hem en liten valp och vi har problem med rumsrenheten.

Hon vill inte pissa ute. Jag går ut med henne efter att hon druckit, ätit, lekt och vilat. Bajsa går bra att göra utomhus. Jag kan vara ute med henne hur länge som helst men hon håller sig tills vi kommer in igen.

Jag vaktar henne riktigt noga efter att vi kommit in (om hon inte pissat ute förstås) och tar henne så fort hon försöker sätta sig men hon hinner ofta pissa och är självklart inte pissnödig längre.

Jag berömmer henne när hon pissar och bajsar ute och vi går till samma ställe. Idag har hon pissat ute tre gånger och det är ett framsteg. Igår pissade hon ute bara en gång och inne ett x antal gånger.

Natten är också ett problem. Hon säger inte till när hon behöver gå ut och jag funderar på att ställa några larm och göra en hage av kompostgaller.

Är tacksam om någon hade kunnat komma med råd Glad

Karmatarerskanise
0

Låter ganska bra som ni gör nu. Men det gäller att vara envis och verkligen stanna ute lääääänge till hunden blir tvungen att kissa.

Loveradio
0

Kan bara hålla med #1. Det är bara att kämpa på! Rumsrenhets-träningen tycker jag är det absolut jobbigaste med att ha valp. Trodde nästan att min valp var ett hopplöst fall ett tag när det gällde rumsrenhet. Men vid 17 veckor så blev han äntligen rumsren! Och nu vid 19 veckor så har han alltså varit rumsren i 2 veckor.

Och angående att din valp inte säger till när hon behöver gå ut - det gjorde inte heller Valle. Det är först nu som han har börjat gny lite. Så mitt tips är att istället vara uppmärksam på hennes signaler! Det kan vara att hon verkar orolig, går runt i cirklar, drar sig undan osv. Och det kan ta ett tag att lära sig hennes signaler, men såsmåningom så kommer du kunna se direkt när hon behöver gå ut och då är det snabba puckar som gäller.

Gå alltid ut efter hon har sovit, ätit och lekt. Också några gånger däremellan. Gå ut med henne direkt när hon vaknar på morgonen och precis innan du går och lägger dig.

Ha tålamod och var envis! Rumsrenhet tar tid.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS Vi fick vara lite envisna o gå ut lite oftare o lite längre tid, vi gick aldrig ut på natten våran hund vart rumstren tidigt tror jag 12 v var hon och då höll hon sig 3 tim dagtid. En del hundar blir rumsrena samband med könsmognad oxå inte ovanligt, trots att man gått ut ofta och som man ska.

PetraKarin
0

Det tog jättelång tid med rumsrnheten för våran men så kan det vara. Vi  gjorde allt man kan tänka sig och vid ca 7 månader kände vi att "ja men nu var det väl ändå ett tag sen vi fick använda den där toarullen i vardagsrummet" :P

En hage är nog en jättebra idé. Vi hade det ganska länge till våran, inte bara för toabesökens skull utan för sömnens skull, går det att springa runt och hitta på saker så går det inte att sova. Även nu får hon begränsad yta på natten, sovrummet.

[schipperke]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta ut hunden direkt efter utfodring och vänta inte länge efter den har ätit för då kan det hända en olycka.

[Trojasmatte]
0

Tack allihopa! Glad Vi får kämpa på och fortsätta som vi gör.

Tänkte aldrig på att rumsrenheten kunde bli ett problem. Troja blev rumsren riktigt fort och hon sa till varje gång hon behövde gå ut. Däremot var hon en liten odåga som bet på allt hon inte fick bita på Flört