Anpassa sig
Jag kanske ska skaffa en valp att först ha på foder och sedan ev. köpa, så nu tänker jag lite på hur detta skulle passa mitt schema. Jag går ju i skolan mellan kl. 8 till runt kl. 3. Mina morföräldrar bor en gata bort och har en labbe hane på fyra år som skulle bli överlycklig att ha en kompis att leka med. Min morfar jobbar hemifrån och är hemma i stort sett hela dagen om han inte måste ta hand om nåt inne i stan elr göra hembesök till kunder.
Så jag tänkte att labben och morfar kanske kunde agera hunddagis medans jag är i skolan, i alla fall tills valpen kan litas på att lämnas i inhägnad/inomhus? Men jag undrar ochså om det skulle varit för mycket att vara på olika ställen så för valpen? Egentligen är det ju ingen skillnad än att lämnas på hunddagis förutom att det inte är så många hundar.
---
Andra problemet är att valpen i så fall skulle dela rum med mig, men jag har ju min stationära där. Det är två sladdar som ligger dragna över golvet sen finns det ju massor under skrivbordet. Hur kan man valpsäkra det? Han/hon kommer ju alltid vara under min uppsikt under dagen, men sedan under natten så märker ju inte jag om valpen går upp och börjar gnaga på sladdar. Även fast jag kommer ge tuggleksaker som hjälper med mjölktänderna kommer ju sladdarna fortfarande vara intressanta.
Tacksam för svar! /Ellinor
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om din morfar kan och vill agera hunddagis så är ju det jättebra. Jag tror inte att det gör ngt alls för valpen att ibland vara hos dig och ibland hos din morfar, snarare att det är bra för hunden. Bara man uppfostrar den lika bra, så att din morfar vet hur du vill ha det, hur du gör osv.
Hur menar du med ingängnad, en hundgård ute?
Har du tänkt att skaffa den inför ett sommarlov eller så?
Tejpa fast sladdarna kanske? Med silvertejp? Är ju inte så snyggt kanske.. De valpar vi har haft har dock aldrig visat intresse för sladdar. Med de kanske har varit ovanliga? :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Sen kan man väl ställa kompostgaller runt datorbordet på natten kanske? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara en liten rättelse. Är man fodervärd så blir hunden per automatik ens egen efter att uppfödaren har tagit 2 kullar eller hanhunden har gjort det antalet parningar man kom överens om. Däremot kan man ibland ta vuxna omplaceringar på prov först för att se om man passar ihop och sedan köpa om man trivs med hunden.

Man kan vara fodervärd åt försvaret eller blivande ledarhundar. Fast då får man inte alltid välja att köpa dem. Duger de till sitt blivande arebte får man inte, duger de inte, kan man få köpa loss dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter