Suprelorin implantat
Någon som provat detta? Var till veterinären idag och fick tipset att prova implantat då ingen i familjen (förutom jag) vill kastrera hanhunden.
Fördelar vs nackdelar?
Får jag ställa en hund med inplantat?
Ev biverkningar?
Jag har inte provat det, men har för mig att det räknas som "doping" vilket betyder att det inte är tillåtet vid prov, utställning eller tävling. Tror att det dessutom är 6 månaders karens efter behandling innan man får tävla igen. Vid kirurgisk kastering går det däremot att söka dispens.
Den enda biverkningen jag har hört talas om är annars infertilitet. Stord lite fler biverkningar hos Fass: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051113000016&DocTypeID=4&UserTypeID=1#linkside-effects
Annars är väl nackdelarna att det inte behöver blir samma resultat som med en kirurgisk kastering, att det blir en onödig kostnad om man ändå väljer att kastrera hunden efteråt. Positiva är väl att det inte är defintivt på samma sätt som en kastrering, vet inte hur lätt det är att plocka ut om man får negativa effekter dock?

Tack för svar. Någon som har provat detta?
Jag har haft på mina två hanhundar. De fick det under hösten 2009 och verkade ha gått ur vid jul förra året.
Såg inga nackdelar förutom att de första dagarna kan vara jobbiga då det produceras extra mycket av det manliga hormonet.
Men annars tyckte jag att båda mina blev lugnare och mindre lättstressade, ville inte stanna och lukta lika mycket ute och slickade inte på kiss som det annars händer att de gör nu. Fick bättre kontakt med dem ute också, då de inte verkade vara lika intresserade av alla lukter. Mina fick inga biverkningar vad jag vet. Ställer inte ut mina så vet inget om det där. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg