Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4306 ggr
Mimmi89
0

Den sjuka hundvärlden

Blir så trött! I fredags träffade jag en kvinna med en jack russel som uppfödaren tänke avliva pga för mkt vitt? den hade ett svart öra och liten fläck på svansen. Dalmatiners med någon stor fläck har man också hört kan avlivas. schäfrar får gärna gå med rumpan i marken och vissa hundar kan inte föda utan kejsarsnitt. Och att dra upp kopplet i utställningsringar är helt okej eftersom det "rör sig om kortare stunder".

Finns säkert en massa mer + sådant som inte märks lika tydligt (genetiska effekter som allmän förändring av utseendet).

Och SKK verkar stödja allt? och sedan säger så många att man ska köpa en renrasig hund så att man vet vad man får…

Lägg gärna till annan liknande skit om ni vill.

Men vad tycker ni om hundvärlden egentligen? Hur många uppfödare vet ni som inte skk reggar hundarna eller liknande? läste om en uppfödare för länge sedan som gick mot strömmen och det var riktigt kul!

Kanske inte bästa sammanfattningen men det finns så mkt sjukt och jag vill nog mest bara få ur mig det och diskutera lite med er.. Finns det uppfödare här så får ni gärna svara vad ni har för ras, rassjukdommar/problem mm. går ni mot strömmen om det är för hundens hälsa och välbefinnande även om "rasstandard utseendet" kan påverkas?

För viktigast av allt borde väl ändå vara att ha en friskt och mentalt stabil och lycklig hund!

Michaela-N
0

Jo så är det ju. Skulle aldrig kunna avliva en hund eller ett djur överhuvudtaget pga skönhetsfel.

Mimmi89
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 nej men vissa uppfödare verkar tyvärr tycka annorlunda. undrar varför. dom går ju ändå att sälja även om dom kanske inte vill avla på dom… :/

Mischa
0

Men en russel kan väl inte ha "för mycket vitt" tvärtom(?).

Personligen låter det mer som ett försök till att få nån att sympatiköpa valpen eller en kass ursäkt för att hon/han inte orkar ta ansvar för sin avel.

≧◔◡◔≦

Anibaz
0

Tycker hundvärlden är rätt sjuk, ja. Dels sakerna du nämner sen är kan hundägare vara helt körda med.

Men vissa saker kan man inte göra något åt, tyvärr.

Maddepadde
0

Att hundvärlden är sjuk och vriden är ju knappast någon nyhet för mig, och det är väl inte så konstigt heller med tanke på hur vår värld ser ut… Det är bara att slåss och kämpa för det man tror på eller hålla sig utanför.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Mimmi89
0

#3 kanske jag vet inte det var ägarens syster som var veterinär och därför visste det om jag fattade rätt.

#4 hundägare som är sjuka är en sak det är privata ägar/människor. Men att dom som har större makt och påverkar väldigt mkt borde ha mer vett… men skk är ju bara en klubb… så för oss med blandraser tex som därför inte får tävla bruks på sbk (som samarbetar med skk?) kan bara enklt sagt starta en ny klubb va? visst dom är dom ledande men är dom egentligen mer än klubbar?

Maddepadde
0

Jag, som själv står med blandras, säger TACK Å LOV för att inte blandraser får starta bruksprov hur som helst! De är tillräckligt fulla som de är, över lag. Men ja, det finns ju fristående "hundträningsklubbar", bara att söka på google, finns en hel del som håller till både lite här och där.

Men börja grina då!

Mimmi89
0

#7 vad menar du?

LinaK
0

En jack russell ska ha mestadels vitt på kroppen, med enstaka färgade tecken. Så där vet jag inte hur dom tänker då det är mest önskvärt med vitt.

Men visst är det som du säger; hundvärlden kan vara riktigt sjuk och utseendefixerad.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Ametisth]
0

Jag tycker definitivt att det är fel att avliva en hund pga t ex färgfel. Varför inte då ist bara låta bli att avla på den hunden?

Magrat
0

Det ska inte finnas en avel som bygger på utseende på bekostnad för djurets hälsa. Punkt.

En seriös uppfödare är väl medveten om ovanstående och sådan avel som ovanstående stöds heller inte av SKK. Att avliva en hund pågrund av utseendedeffekter är inget jag skulle säga sker i Sverige heller, visst finns säkert undantag men det är få som skulle avliva ett friskt djur och om det sker är det inte fråga om uppfödare utan idioter.

En seriös uppfödare väljer istället att inte avla vidare på en individ med utseende som strider mot rasstandard, inte heller att avla på ett sjukt djur. Faktum är att sjuka djur beläggs med avelsförbud, hälsokontroller görs på föräldradjuren och avelsarbetet bygger på att få fram friska djur som dessutom följer standard i både utseende -och- mentalitet. Visst finns det sönderavlade raser, men där arbetar man också för att göra rasen friskare och specifika avelsstrategier finns som uppfödare förväntas följa. Raser som är uppdelade i arbetande linjer och utställningslinjer ger jag inget för däremot. Där har nämligen utställningsuppfödare gått ifrån funktion för utseende, det är felprioriterat.

Men skaffar jag en renrasig hund har jag en mycket större chans att veta vad jag får, både mentalt och vilka sjukdomar som kan komma att uppstå och i många fall med den vetskapen kunna förebygga att det bryter ut. Skulle jag däremot köpa en blandras skulle jag få sitta där med grisen i säcken som dessutom har precis samma risk för att råka ut för sjukdomar som är kopplade till de raser som finns i den (raser som jag dessutom inte alls kan vara säker på faktiskt finns i eller inte utan dnatest) och med otestade djur bak i ledet.

Problem finns självklart, men hellre att det gör det inom ett nätverk där det jobbas för att förbättra situationen och med ett regelverk som kan utesluta de oseriösa än att det är helt okontrollerat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maddepadde
0

Har du ändrat i grundinlägget? Eller har jag läst två trådar samtidigt och svarat på den andra här? Nu blev jag själv förvirrad…

Men börja grina då!

Mimmi89
0

Om detta inte är något Skk stöttar tycker jag inte dom klargör det tillräckligt tydligt. Du pratar om avelsförbud men hur stora fel dom får ha skiljer sig väl från ras till ras?! tex hundras x får ha höftleder med anmärkning B osv? Varför inte bara avla på dom BÄSTA? Det finns ju inte precis brist på hundar… ;)

Eller ska man lägga skulden på dommarna som ger en hund med risk för sjuka valpar (allmänna problem) höga betyg? En schäfertik med sluttande bak får fina betyg, ägaren är stolt och då hunden även har fin mentalitet letar hon efter en lika fin hane och resultatet kanske inte blir så bra.

Man kan ju även vid blandraser få stamtavola från hundens båda föräldrar och därav se om det finns sjukdomar mm.

#12 Haha nej jag har inte ändrat något :)

Magrat
0

#13. Tycker nog ändå att de klargör det genom att peka ut fel hos raserna och tillsammans med rasklubbarna sätta upp mål för att skapa friskare hundar. Sen räcker det inte hela vägen, självklart inte, det räcker att se på många av de sjukare raserna -men- man arbetar mot en förändring hos SKK och inom de seriösa uppfödarna. Hur man väljer att utse den utseendemässiga mest korrekta hunden inom raserna ligger i rasstandard, men som ditt exempel så ligger felet hos domaren, ja. En schäfer ska självklart inte gå runt "sittande" och majoriteten ser det som något fel då det faktiskt inte alls överensstämmer med rasstandard som ju beskriver en hund byggd för arbete. En extremavlad schäfer klarar självfallet inte av bruksgrenar, men majoriteten stöder inte heller den typen av avel då hunden förlorar alla rastypiska egenskaper som en extremt bra brukshund. Att idioter finns är självklart, men rasklubbar arbetar bort från problemen, det gör inte blandrasavel hur fint det än låter om hur friska blandraser är.

Och att jag skulle kunna få en stamtavla vid blandrasavel är inte alls sant, däremot kan självklart säljaren påstå att det är så och så, mn det har ju inte jag en aning om.

För att ge exempel från egna livet. När jag var 11 år skaffade min styvmamma en "dvärgschnauzer", hunden var inte reggad och allt hon gick efter var vad den här "seriösa uppfödaren" sa. För ett år sen avlivades hunden efter nästan sex års slit hos veterinärer, instruktörer och hundpsykologer efter att han helt oprovocerat och utan förvarning flög på ett tvåårigt barn. I efterhand fick hon reda på att nästan hälften av valparna i kullen avlivades till följd av mentala problem.

Den här hunden var alltså en "renrasig" hund med helt underbara föräldrar. I efterhand kom det dessutom fram att pappan till valparna hade ett avelsförbud på grund av sin mentala hälsa. Alltså ligger det ett förbud där för att undvika mentalt ostabila hundar från att födas in i rasen, men istället får en blandrasavlare tag på den och allt man går efter är dennes ord. Nej, en blandras vet du aldrig vad du får. Man kommer aldrig att ha en stamtavla och allt man får gå efter är vad den som säljer påstår.

För att tillägga sen; Jag har inget emot blandraser, det finns självklart helt underbara individer där också, det är aveln som jag tycker är riktigt motbjudande. Inom renras finns mål och arbete för hundarna, majoriteten av blandrasaveln har det inte.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

SaraC
0

Angående höftledsstatusen:

Grad A (=Tidigare UA): Höftleden har en absolut passform och ett skåldjup som är minst hälften av kulan. Är skålen mycket djup och fin kan i undantagsfall en minimal avvikelse ändå ge A.

Grad B (=Tidigare UA): Passformen mellan skål och kula brister något, men skålens djup är ändå tillräckligt.

Grad C (=Tidigare I): Antingen är passformen sämre än hos A- och B-höften eller så täcker skålens djup mindre än 50 procent av kulan.

Grad D (=Tidigare II): Skålens djup täcker ledkulan till 30-40 procent.

Grad E (=Tidigare III): Ledkulan ligger nästan alltid utanför ledskålen, det vill säga den har i princip ingen täckning alls.

Dagens A och B var alltså tidigare samma grad = UA. A är normala höftleder grad A och B är normala höftleder grad B och inte alls något som innebär problem att avla på. Anledningen till att systemet gjorts om och att A och B numera skiljs åt är på grund av att man tidigare bedömde enbart höftledskålens djup och höftkulans passform, nu mäter man även den så kallade Norbergs vinkel.

Angående stamtavla på blandraser:

Nej, du kan inte alls på samma sätt se om några hundar bakåt i leden har sjukdomar eller andra problem eftersom resultaten och stamtavlan inte registreras i alls samma utsträckning. En stamtavla är bara en papperslapp som vem som helst kan knåpa ihop om hunden inte är registrerad.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mimmi89
0

#14 och #15 okej tack för infon! :) dock menade jag att om två renrasiga hundar paras så kan man få deras stamtavlor kopierade. menar alltdå inte slit och släng papper. Eller missuppfattade jag er nu? :/

Mimmi89
0

hittade tex denna infon nu:

Det kan hända att veterinären måste ta till kejsarsnitt om fostret ligger fel, men det får inte bli en vana att göra så. Därför är det inte tillåtet att låta en tik eller honkatt som förlösts med kejsarsnitt två gånger fortsätta att para sig

Om det nu är "tiken det är fel på" borde man väl också stoppa aveln på hennes valpar som kanske ärvt felet? eller görs det redan? varför/varför inte?

Chilli10
0

#16 Ja du kan ju få deras stamtavlor kopierade, men om hundarna inte är godkända att avla på och de inte reggas hos SKK så har ju hunden ingen stamtavla i den bemärkelsen.
Dock så kan man ju "göra sin egen" och det är ju också hundens stam isf, men inte i samma mening. Hoppas du förstår hur jag menar ^^

Angående inlägg #14 så kom jag ock tänka på en sak..
Hur VET man egentligen att den hund som påstås vara pappan är pappan (då tänker jag främst på reggade hundar). Om man tänker så skulle man ju kunna ta en hane, men påstå att pappan är ngn annan? Eller kontrolleras detta på ngt sätt? :)

Mimmi89
0

#18 okej ja jag tror jag förstår hihi. men just om båda hundarna är skk reggade så…

bra fråga! :)

[4paws]
0

det är därför jag inte vill hålla på med renrasigt ^^ för mycket skit och avlivling och allt

men vägen mot seriös blandrasuppfödare är lång och jag har mycket kvar att lära, men man blir aldrig fullärd

Renor
0

Ja, hundvärlden är sjuk!

Jag tycker att det är hundutställningarnas och framför allt domarnas fel att vissa hundar (de flesta) har stora problem.
Det är ju domarna på utställningarna som faktiskt bestämmer hur raserna ska se ut.

om de vill att schäfrarna ska se ut så, då kommer uppfödarna se till att deras hundar serut så. Annars får de ju inga köpare och då aä uppfödningen = meningslös för dem.
Detta betyder inte att jag tycker uppfödarna gör rätt i att lyssna på domarna eller skk!

Jag tycker helt enkelt att det behövs nya domare som dömmer utifrån hundarnas välmående och inte utifrån deras utseenden!!!

Btw; vissa hundar kan inte andas ordentligt för att de har för korta nosar ILLA!!! Det är ungefär som att andas genom ett sugrör. Försök de när du sitter i soffan och slappar, bara de är ansträngande. Tänk dig då att springa eller leka medans du bara andas genom ett sugrör. Det är omöjligt! Skrikandes

[Forest]
0

20 Menar du att alla renrasiga hundar är felavlade? Att alla uppfödare avlivar fel valpar för dölja att de fått fram fel färg osv ? Där tror jag du har helt fel. Jag väljer ras där utsendet vart stilla en bra tid och en bra uppfödare som väljer avla på gammla typen och har fint blod i ledet. Jag anser inte blandrasaveln är friskare  verkligen inte, för många som inte avlar rätt där och dessutom säljer sina valpar till vem som helst, och friska avelsdjur pytsan där avlar man på vad som helst mycket sälland de har gjort annat än bara vacc o idmärkt "vart frisk  i hela sitt liv" hundarna är knappt 2 år gammla hela sitt liv vad fanken är det mot alla år hunden lever? Nä jag är kritisk jag hoppas väl att blandrasaveln ska bli mer seriös och ärlig än vad den hitills vart, det är få som kollar upp mor o far färäldrarna o färderdjuren kollas lika sällan upp med.

[4paws]
0

22# nej det menar jag inte, men jag vill inte stödja dem genom att hålla på med renrasigt. finns många seriösa med

eftersom evocas pappa med har härstamningsbevis har jag bestämt mej för att de hanar jag ska använda mej av måste ha h-bevis eller stamtavla. det för att kunna kontrollera avlen för mina hundars skull samt minska inavel. (hade tänkt en hane till evoca som jag kollade på till cola, men nu har jag geonm hbeviset fått veta att evoca och den hanen är släkt så det är inte så lämpligt)

dock alla de fall jag hört talas om med renras så har det varit avlivning hit och dit ellerså har hundarna blivit sönderavlade :(:(

blandrasaveln är inte alltid friskare, därför så viktigt att man kollar upp släkten. har kontakt med 4 av 5 valpar i colas kull samt 6-7 st av 11 i riddicks kull samt alla mina egna valpar.

jag kommer även göra en utvädering av första kullen vid 1 år samt 2 år för att se hur de blivit. än så länge är alla utom 1 valp ok. hon är mycket reserverad, det är dock svårt att avgöra om det är +/- då det finns i huskyn (i % är det ca 64 % i valparna) men de gör framsteg.  så hon är okey såsett, men jag hade ju inte valt att ta valpar på henne pga hennes reservation

evoca är redan utställd en gång och kommer ställas ut varje år. samt att när hon är gammal nog ska vi tävla i 2spann med barmarkssstil

hänger du med?

mycket att tänka på även för mej

även om det är 2 år till innan det är dags för evoca så planerar jag redan nu. kommer jag ha råd? var ska jag vara? är hanen verkligen som jag vill ha honom? vad gör jag om evoca inte har bra höfter? eller om hanen inte har det? ska jag behålla en valp till ifrån cola och kastera evoca?

har lärt mej mycket av första kullen, andra kullen kan bara bli bättre nu när man vet mer om hur det är att sköta det själv (stöttning av mamma och pappa sista veckorna)

lite OT där, men jag vill verkligen lyckas med detta.

Mimmi89
0

#23 fast du behöver ju inte hålla på med blandras avel för att få friska hundar. Men om du nu skulle ha en kennel med en ras så kan du ju vara hårdare än vad du behöver ang sjukdommar mm och mer fokus på mentalitet och friskhet mm.

#21 utställning är ju för att bevara ras utseendet, även om avlen kanske borde fokusera mest på mentalitet mm men annars anser inte jag att utställningar är fel.

Men när jag tänker efter borde vi nog inte skylla på utställarna utan på uppfödarna som blint (drar dock inte alla över samma sträck!) avlar på hunden med bästa utseendet? För det är ju trotts allt uppfödarna som har störst makt. Personligen skulle jag helldre köpa en hund från en kennel som har rykte om friska hundar även om det Kanske skulle påverka rasstandarden än tvärt om…

Renor
0

#24 men eftersom utställningarna bevarar utseenden tex schäferns sluttande rygg, innebär det att de även bevarar sjukdomar!

Renor
0

Utställningarna borde fokusera på att bevara friska hundar (schäfrar med så rak rygg som möjligt) istället för att bevara rasernas utseenden.

Det är inte konstigt att alla dessa raser har anomalier, när vi så ivrigt fortsätter avla på dem för att de ser snyggt ut.
Det kallar jag en SJUK HUNDVÄRLD! Vi avlar inte på raserna med målet att de ska må så bra som möjligt, nu avlar vi för att de ska se så fina ut som möjligt.
Ärligt talat så tycker jag inte att det är så snyggt.

Anledningen till att man började avla schäfrar med sluttande rygg var att man ville att de skulle se stora och hotfulla ut framifrån.
Jag såg ett program i skolan där polisen sa att de har svårt att hitta bra polis-schäftar för att rasen nu är så förstörd.

Mimmi89
0

#20 intressant det du skriver ang polishundarna. Kollade in på skk:s sida och dom har en bild på en sluttande schäfer ja då man kollar raser. http://www.skk.se/hundraser/schafer/

Men hur är det med andra raser då. Min syster har en chiuaua (hur det nu stavas haha). Och jag har fått veta att den rasen tydligen har ett "hål" i huvudet som aldrig läker igen vilket gör att hon är ömtåligare i huvudet om jag fattade rätt? samt då man busar med henne och hon blir för uppspelt täpps hennes luftvägar ihop (?) och man får lyfta upp huvudet och "stryka" henne på halsen. Jag blev VÄLDIGT chockad och rädd första gången men nu vet jag ju att hon blir så… Någon som känner igen?

[Zorita]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är verkligen synd att det gått så långt för vissa raser att de nästan är förstörda. Och samtidigt är det synd att blandraser inte får tävla på samma sätt, då de i mina ögon är lika bra som renrasiga.

Om jag skulle börja med avel så vore det för att få fram en till Seth. Han är tyvärr kastrerad, så han kan inte föra sin skönhet och sitt underbara lynne vidare. Jag ville länge ha en schäfer men tvekade pga höfterna och ryggen. Seth tycker jag är en ny och vacker version av en schäfer som borde få bli en egen ras, i stället för att köra ner rumpan i marken på existerande schäfrar…

Kalli
0

#23: Om du inte vill stödja oseriösa renrasuppfödare genom att avla på rasrena hundar, hur kommer det sig då att du inte har några problem att stödja oseriösa blandrasavel genom att avla på blandraser? *ren nyfikenhet*.

Sen allmänt, angående att blandraser inte får tävla på samma sätt. Självklart får blandraser tävla i vad de vill, det är bara att starta en egen intresseorganisationer som utbildar domare, anordnar tävlingar m.m. på samma sätt som SKK.

Mimmi89
0

#28 Riktigt fin hunde helt klart! Men vad exakt är du ute efter? Vad för slags mentalitet? speciell inrikting så som vall, jakt, sälskap eller allt i allo hund? Ska hunden ha ett varglikt utseende som även "underlättar kommunikation" med andra hundar eller är det endast friskheten du tänker på? För det finns RASER som inte är skk godkända men som uppfyller många sundhetskrav! Tänk också på att en ras kan ha olika temprament mm beroende på från villket land dom kommer.

[4paws]
0

30# kan itne svara för henne men jag kan bara svara för min egen del :)

jag letar efter hanar som påminner om cola i psyket, man kan säga att jag går 70% på mentaliteten, 10% arbetslust, 10% utseende och 10% bakgrund. eftersom det är blandraser är det svårt att ta reda på mycket om bakgrunden.

så jag har även satt ett mål att alla hanar jag använder ska ha stamtavla eller härstamningsbevis.

jag vill ha fram aktiva sällskapshundar som påminner om cola, det var iallafall målet för COLA KULLEN som föddes iår.

Evocas blivande hane och mål är lite annorlunda. Där försöker jag få in lite mer av draget eftersom jag vill tävla. men det får inte vara för mycket drag eftersom jag har mina som sällskap.

psyket är mycket viktigt för mej, jag vill att se inte ska visa något vaktigt (leksaker, mat, ägare) samt komma överens med alla hundar. detta för att förbättra valparnas framtid.

det är kul att träffa hanen första gången för då ser man ofta hur dem är. riddick var underbar direkt ifrån start. vi åkte till dem ca 1 mån innan löpet. det tog två minuter sen började dem leka. cola tog hans saker och åt hans mat, men han brydde sig inte. jag fick även se honom med barn vilket var bra i mina ögon.

sen är det viktigt att det är friska hundar. helst AD/HD+ögonlysta men inget 100% krav. då jag har kontakt med flera i släkten+ pappans släkt så tror jag inte att det är någon större risk just där. alla som blivit kontrollerade har varit A samt UA.

dock ska mina hundar innan nästa kull både rögntas samt ögonlysas då jag vill ha den metriten med mej för min egen skull. självfallet kommer jag priorierta de hanar som är rögnade+ lysta

hm, vet inte exakt vad mer man kan skriva. skrev mest som det poppade upp i huvudet. jag har fått ta mycket skit för att jag ville ha en hund efter min tik, men jag utveckalades mycket på vägen och nu efter första kullen så vet jag mer hur det är, hur mycket det kostar osv :)

samt att jag letar hanar hela tiden för att hitta den perfekta hanen

har hittat drömhanen åt hundarna. en svartvit hane med blåa ögon. där är dock dilemmat. han har ingen stamtavla då han är importerad. sen är jag osäker på om jag tar kullen för att han passar mina tikar eller för att det är just min drömhane, så det är något jag måste tänka ut och ta reda på. jag vill inte ha en hane bara för att, utan han ska kunna ge mej och mina valpar något annat än ett fint utseende.

28# han var underbart vacker! förstår att du ville ha en valp efter honom:D lägger till: rent pälsmässigt påminner han om en av mina valpar. tänk honom vit med mask samt fläckar på kroppen så har du en av mina tikar :D:D skitcoolt att se

[Zorita]
0

#31 Det du skriver att du vill ha påminner faktiskt mycket om Seth! Han är iofs lite vaktig tyvärr. Mycket arbetsvilja har han i sig också och det gillar jag.

Folk stannar oss hela tiden och frågar vilken ras han är, för de tror han är en rashund Skrattande Så köpare finns där för liknande valpar, helt klart!

Mimmi89
0

Okej. Nej men vet inte om ni känner till svensk varghund men kolla upp dem annars underbara hundar och målet med rasen är just friska och sunda hundar.

[4paws]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

33# evoca har nordisk varg i sig :D:D bar  3-4 % men ändå haha

31# jo, vet man vad man vill ha så är det lätt att leta, men ändå svårt i skåne :(:(

hade varit kul att testa olika blandingar framöver, kanske en bc/labbe blandning med någon av mina valpar XD eller en amstaff för styrkan

skrattar, det är roligt att fundera och tänka, men det är olika psyken på alla raser där så det kan slå helt fel i huvudet :/ inte bra om det händer. men tanken är fri att leka med ;)

tror faktiskt att jag hade kunnat använda mej av seth bara för hans utseende, så otroligt vacker med alla färger!! tänk honom med en av dessa två på bilden :P *leker med tanken även om det är omöjligt*

Maja2
0

men bekymret med blandrasavel är väl att man aldrig kan veta vilka gener som förs vidare, även om tanken är god?

Mimmi89
0

#34 ja jag tycker nog nästan att du borde fokusera på en ny ras i så fall. en ras vars standard är ett visst psyke och friskhet samt att utseende"normen" ska vara sunt tex "rak rygg si och så nos öron mm". finns ju en massa att läsa om korthår långhår extrem långhår- för och nackdelar. uppåt/nedåt öron-för och nackdelar. färger mm. (alltså att mellan 2 hundar av denna ras så vinner den med "sundast utseende")Men det är ju bara jag ;)

Kalli
0

#35: Precis. Om man dessutom börjar blandra massa raser, vilka rassjukdomar ska man testa efter? Alla vore väl lämpligast om det nu är en ny frisk ras man vill ha fram men det kostar massa pengar också. Pengar man oftast inte får igen i blandrasavel.

[Zorita]
0

#34 oh ja! Synd egentligen, men alla hundar på hundgården kastreras. Men jag ska försöka lista ut vilka raser han är. Jag misstänker långhårig schäfer och någon typ av spansk herdehund med brindletäckning. Vet att det finns stora sådana med liknande färgteckning och uppåtstående svans, men jag vet inte vad de heter.

#37 eftersom jag älskar hundar drömmer jag om att jobba med dem. Om man hade pengar, skulle man avla på något man verkligen tror på eller ge pengarna till hemlösa hundar i stället? Ack jag tror det inte blir något av det, men man kan ju tänka lite i de banorna för skojs skull.

[4paws]
0

35# det är just det som är utmaningen. att hitta en hane och se om han passar sin tik i kropp å sinne. visst det är en risk, men det är det som är det spännande med det hela

37# har bestämt mej för att bevara de raser som finns i hundarna (alaska husky, sibbe, groenendal, bit herdehund och nordisk varg) letar främst efter sibbar då jag vill bevara det då jag går efter % när jag letar hane

dessutom är jag inte ute efter pengarna, det lilla man tjänar är ett +, men att veta att valparna är i bra hem betyder mer för mej :)

38# okey :) den ljusa tiken är Evoca, den andra är Cindy (hette Shasta hos mej) om jag kunnat hade jag behållt Cindy med men hade inte den möjligheten då. dem är kopior i kropp å själv. hade dem haft samma teckning hade jag inte kunnat skilja dem åt :D kanske lite då cindy har ltie smalare kropp och huvud hihi (minstingen i kullen fortfarande)

Anibaz
0

#39 Alaskan Husky är ingen ras i sig, det är ju en Siberian Husky-korsning man kallar för Alaskan Husky.

Kalli
1

#39: Och vad vill du få fram med dessa korsningar som en Sibirian Husky inte kan erbjuda? Kommer valparna säljas till frilufsintresserade människor som använder dem i drag eller vill du avla fram en sällskapvariant i stil med "sällskaps-BoderCollies"? Vilka sjukdomar testar du för? Jag har inte sagt att du är ute efter pengar, menar bara att det blir dyrt om man ska testa för alla sjukdomar som de olika raserna kan drabbas av och tiken innehåller 5-6 raser och hanen detsamma.

Sen är kanske den bästa frågan om du tycker du att du har tillräckligt med kunskap för att avla när du inte ens vet att Alaskan Husky inte är en ras?

[4paws]
0

41# jag vill ha fram aktiva husky korsningar. hundar man kan dra med, gå lydnad med , spåra eller bara ha som sällskap och gå långa promenader med :)

jag vet inte om jag kommer testa mina hundar för några speciella sjukdomar, dock kommer de rögnas och ögonlysas då detta är det som jag anser är viktigast. jag kollade upp riddicks sjuksomshistoria innan parning samt hur det var i släkten. samma gjorde jag på colas sida.

det finns inga kända sjukdomar, men om jag skulle kolla någon sjukdom så skulle jag kolla det som var allvarligast och den ras som det var mest i

ex: evoca ca 64% sibbe, sen var det nog groenendal, så skulle jag kolla upp vad dom var störst fel på dessa raser (ögonlysning på husky, groenendal  vet jag inte men har det uppskrivet, tror det var höfterna)

hänger du med?

Alaska husky… det är ingen ren ras, men ändå är det det beroende på vem man pratar med. enligt vissa kan mina gå under alaska husky, enligt andra inte. det beror på hur man tolkar texterna om alaska husky

jag vet att det inte är en ras enligt skk utan en sibbe blandad med andra raser för att få fram snabbare och starkare hundar. ofta är det fågelhundar man kosar in, eller grönlandshund.

cola har minimalt med pointer i sig, men eftersom hon inte har något som påminner om det har jag inte tagit med det. samma ska med malamute.

jag har en kompis som ofta ger mej sidor med bra tänkbara alaska husky hanar, men jag vill ha den tjockare pälsen. hon är mer tävlingsinrikad med sina hundar än vad jag är med mina haha. men hittar jag en fin hane som har colas raser i sig kan jag tänka mej att använda honom

SaraC
1

#42 Du har ju redan parat och fått en kull med hanen som hade Groenendal i sig, men du vet inte vad det är man testar för med den rasen. Och det kallar du seriös avel med friska hundar och klankar ner på renrasaveln…

SaraC
0

#16 Ja, om det är en registrerad renrasig hund med stamtavla som paras med en annan registrerad renrasig hund med stamtavla så kan du såklart ge ut en fullgod stamtavla med hjälp av föräldrarnas. Problemet med det är ju bara att i så fall måste du hela tiden para med renrasiga reggade hundar av två olika raser och då lever ju den blandrasaveln på att renrasaveln fortsätter.

I din första (?) och senaste valpkull talade du ju inte heller om i annonserna att det (som du påstår) ingår varg i blandning.

Tycker du att man är seriös som uppfödare om man agerar som du gör?

#18 För det första skriver man under ett parningsavtal från SKK där man får veta att hanhund X planeras paras med tik X, vilka avtal man gjort med varandra och så vidare och så intygas det från både tik- och hanhundsägare. När sedan valparna ska registreras skickas en ansökan om registrering in till SKK, där ska även hanhundsägaren (om det är en annan än tikägaren) skriva under på att det som tikägaren angett om valparna är riktigt.

Anibaz
0

#42 Så bara för att procenten är liten räknar du inte med den? Alltså jag har aldrig stött på maken till oseriös blandrasavel, herregud.

[4paws]
0

HAR FÅTT EN VIDEO PÅ FACEBOOK ANGÅENDE HUR SÖNDERAVLADE HUNDAR ÄR!!

JAG FÖRSÖKER FÅ TAG PÅ LÄNKEN SÅ ALLA KAN FÅ TA DEL AV DETTA HEMSKA! HOPPAS MÅNGA SER PÅ DET KLIPPET

http://www.youtube.com/watch?v=fQ9xKKXXZRk&feature=mh_lolz&list=WL2AFFD90DCB4ECB25

45# jo, jag räknar med den, men jag går inte runt och säger att hon har den rasen i sig. pratade om flera på fokus om detta tidigare. eftersom det rör sig om så pass lite och de generna inte "brytit" igenom så ansåg även dem att jag inte behövde ta med det. det rör sig om 3 resp 1,5% jag hade även med det på hemsidan innan, kommer ha med det framöver men den är under uppbyggnad

SaraC
0

#46 Svara på frågorna istället.

Magrat
0

Så att jämföra SKK med engelska kennelklubben… Jaa du.. Och att sätta det som, en mall för en seriös rasavel. Om du tar dig tid att se hela dokumentären kan du se att de personer som visas inte är något föredömme och ingen majoritet.

Några djupa andetag och så lämnar jag den här tråden innan jag säger något som får mig avstängd.

Mimmi89
0

Borta en dag från nätet och sedan hänger jag inte med i diskutionen längre. Illa!!! haha…

Karmatarerskanise
0

#49 Ja här har det gått snabbt :P

[Forest]
0

46 vilket fokus menar du? för inne på en annan fokus vart det livat värre med eftersom du ansåg du kunde skita i nämna % antalet på valparna Obestämd Jag tycker du är ute o cycklar igen, har du en anining om vad du tjabblar om?

Linnea
0

För det första tycker jag det är helt sjukt att bara renrasiga hundar får vara med på tävlingar arrangerade av skk eller deras klubbar. Hade Ridsportförbundet gjort samma sak hade inte många ponnyer kommit till start.. Det innebär inte på något sätt att dessa ponnyer är dåliga, många irlandsimporter är otroligt duktiga hoppare men dom har ingen stam.

Spela roll vad det är för hund liksom.

Sen tycker jag att det är mycket domarnas fel att det blivit som det blivit och även den/de som skrivit reglerna för resp ras. Tyvärr är där ofta alldeles för mycket tolkningsutrymme. Hur mycket är svagt sluttande tex? Beror på vem man frågar och vad man jämför med.

Lösningen torde vara ganska enkel. Leta fram några hundar som representerar rasen på bästa sätt, så som man vill att hunden ska se ut. Spelar ingen roll om dom lever eller ej sålänge det finns ett bra kort på hunden. Ge dessa kort till domarna så dom får jämföra dessa med hur rasen överlag ser ut idag och ha sen dessa hundar som jämförelse. De individer som överensstämmer eller kommer mycket nära dessa utvalda hundars utseende får högre poäng än de som hamnar långt ifrån. Då jänför alla domare med samma hundar och ingen kan egentligen tycka så mycket själv. Om en domare änvänds mycket och denna själv tycker att en ras ska se ut på ett visst sätt så tolkar den lätt reglerna efter det och inte efter hur hunden faktiskt borde se ut.

Plus att man kanske inte borde ha rena utställningar när det nu blivit så stora problem för många raser. Nåt enkelt arbetsprov eller mentaltest borde ingå så man inte får en snygg hund som inte duger till nåt annat än att vara snygg.

Dessutom. Om man som uppfödare får avelsförbud på nån hund för tex dåliga höfter eller mentalitet, varför kastrerar man inte den innan man säljer den? Säg nu inte att det handlar om pengar, om man är uppfödare borde man måna om både rasen och den hund man själv fött upp. Kastrering i ett sånt fall gör att ingen kan få för sig att avla på hunden senare vilket är bra för både hunden och valparna.

Skynda långsamt så går det fortare.

Chilli10
0

#51 Inte så stor idé att skriva till henne iom att hon tagit bort sin användare sedan igår eller så.. Tungan ute

SaraC
0

#52 Men alltså, SKK är en klubb som går runt på bidragen från renrasiga hundägare. Klubben har sedan ordnat och byggt upp alla tävlingar. Varför ska då de med blandraser få ta del? Blandrasägare kan ju själva via Blandis till exempel bygga upp något liknande, men det verkar ju inte finnas något intresse för det trots att Blandis funnits så länge. Och blandraser FÅR visst tävla i de flesta av SKK:s tävlingar, men de blir inte meriterade och kan inte få titlar.

[Forest]
0

54 va? Obestämd nu är jag inte med dig här sara men du kanske skrev fel siffra?

Linnea
0

#54 Varför finns det inte en central klubb då? Eller att man bara öppnar upp skk för blandisar jag menar alla som är med måste ju betala medlemsavgift. Vem som startat klubben är väl mindre intressant sålänge alla medlemmar betalar medlemsavgift kan det ju inte spela nån roll vilken hund man har.

Känns onödigt med två klubbar. Fins iof inom ridningen också, westernridningen ingår inte i ridsportförbundet tex men jag förstår inte varför. Det är ridsportförbundet som sätter sig på tvären och det verkar också som hål i huvudet. Varför inte samla alla intressen så man kan lära av varandra istället för att stänga ute vissa pga fel ras eller gren? Detta gör ju tex att man inte kan tävla en häst i western och någon av ridsportförbundets grenar under samma år vilket är urlöjligt. Finns många som tävlar i mer än en gren och många som nog inte provar western och många som har western- eller islandshästar som inte provat på hoppning eller nåt annat för då får de inte tävla sin ordinarie gren det året. Alla hade vunnit på att samlas i samma förbund enligt mig.

[Doglovers]
0

TS Du skriver att SKK verkar stödja allt elände. Nu har jag inte läst igenom alla inlägg för det har jag inte tid med. Men hur väl insatt är du i SKK,s arbete? Läser du till exempel hundsport? Många läser den, men bara texterna med bilder till och utställnings resultat. Om man verkligen läsre den så ser man hur mycket dom jobbar med att reda ut den "hemska hundvärlden" Hinner inte gå in närmare på det. Men där finns mycket läsvärt. Gå även in på deras hemsida och lusläsGlad

Har du hört talas om RAS = Rasspecifika avels strategier någon gång?

Michaela-N
0

#54 Förlåt men jag måste bara dela med mig av det roliga i ditt inlägg…. "Renrasiga hundägare".

Hihihi :)

Förstår vad du menar men det lät kul.

SaraC
0

#55 Ja, ursäkta det blev fel Tyst Har ändrat nu!

#56 Eh, vadå? Den centrala klubben är ju SKK, och sedan finns det massor av klubbar under dem.

Men jag tror inte att du förstår. Om du startade en klubb för din ras, till exempe. Och tog medlemsavgifterna och anordnade tävlingar av olika slag, skulle du då ta in varje ras? Fast de har andra tävlingar att delta i. Ska dina medlemmar som betlar avgift till dig för att de är intresserade av DIN ras få bekosta tävlingar för andra raser där ägarna inte betalar något till dig?

[Zorita]
0

#59 varför skulle man inte ta in andra raser? Om de nu betalar samma avgift som ägaren av denna superras. Varför är en ras eller en blandras bättre eller sämre än en annan? Är det inte samma som att säga att en ras är mycket bättre än en annan? Hundracism kallar jag det faktiskt. Nog vore det bättre att ha allt intresse samlat på ett ställe, hund som hund…

SaraC
0

Blandraser får som sagt tävla inom i princip allt som SKK anordnar, förutom till exempel tävlingarna för bruksraser där bara bruksraser får tävla och inom utställingar. Enda skillnaden är att de inte blir meriterade eller får championat.

Vad är det för superras? Ingen ras eller blandras är bätte eller sämre än någon annan! Det handlar bara om olika klubbar. Varför anordnar inte Blandis eller någon annan klubb likadana tävlingar som SKK och över hela landet?

Mimmi89
0

#67 Jag kan absolut säga att jag inte är enormt insatt, men då skk och sbk ändå är dom lednande klubbarna och där efter också hundsveriges förebilder tycker jag att dom ska stå väldigt strikta för hundars hälsa och välmående! Och tyvärr så har jag snappat upp flera gånger då jag blivigt besviken :(

Linnea
0

#59 Förutsättningen är ju såklart att alla betalar. ingen ska få vara med gratis.

Så blandraser få vara med på skk-tävlingar men får inget pris? Okej vi kanske också ska börja med det då:

'Från och med nu är det endast renrasiga hästar som får ta emot rosett, plakettt och prispengar och hästen kan ej heller tillgodoräkna sig resultaten som meriter på tävlingar anordnade av svenska risdportförbundet'.

Schysst… Så dom andra får tävla men man får inget för det? Rättvist. Inte alls rasistiskt nej då. Hade nog inte funkat så bra att införa nåt sånt.

Michaela-N
0

Blandraser får väl visst ta priser?

[Doglovers]
0

#0 Skk kan ju inte hållas ansvariga för vad enskilda personer tar sej till med. Men dom arbetar väldigt mycket för rasernas bästa.

Det finns väl ingen som med tanke på att göra något väldigt väldigt dåligt medvetet med en ras enkom för att förstöra för rasen. All uppfödare jobbar långsiktigt för att få fram en frisk och sund ras. MEN så finns det av arter som på många andra ställen. Men den uppfödaresom inte sköter sina kort åker ur skk och dom är tuffa kan jag intyga. Men det är bara rätt.

Förr vet jag att dom vita boxrarna ofta avlivades och även vita schäfrar. Men nu heter väl vit schäfer "herdehund" om jag inte har helt fel va? Ofta är det så att en helt vit hund kan ha deffekter så som dövhet och blind. Det ena följer det andra.

På utställning har jag varit med om att domaren eller ring sekreteraren har påpekat hur man ska hålla kopplet för att det ska bli bekvämast för hund och handler. Det är en avvägning hur hårt man håller. Är man för hård kan ju inte hunden gå så det märks väldigt väl om man är för hårdhänt. Alltså går det ju inget bra i ringen. Och det är väl ingen som ställer sin hund för att misslyckas medetet.

Sånt här kan stötas och blötas i all oändlighet. Men det är en intressant tråd du skapade.

[Koppsal]
0

Kan man inte på något sätt försöka ändra rasstandarden? Alltså på de raser som har blivit sönderavlade. jag ämnar, t.ex schäfern. ?

Mimmi89
0

#65 tack för dina synpunkter och att få höra vad du tycker och tänker! :)

Men ja som koppsal #66 säger äng ändra rasstandarden låter kanske för svårt så hela världen måste göra detta men att en schäfer som då ska ha sluttande rumpa helldre får ha för lite än för mkt sluttning. och som jag skrev innan. hur är det då en hund tvingats göra kejsarsnitt 2ggr och då inte får avlas på mer, blir det då också avelsförbud på valparna? tycker jag det borde iaf!!

Kul att höra att vissa dommare är såpass klara för hundarnas skull men då fel inträffar och champions hundarnas valpar blir sjuka eller är sjukt avlade tycker jag inte man ska skylla på dommarna, det är ju snarare uppfödarna som inte verkar fatta att det ibland kan vara bra med lite neutralisering av utseende normerna i uppfödandet så att dom inte blir för extrema? eller? Helldre para en champion med en som inte fick lika bra betyg pga att den tex som schäfern (dåligt exempel kanske men iaf) inte sluttar lika mkt och därav inte lika gravs sluttande valpar…

Hoppas någon förstod mig där haha!

Finns det någon uppfödare här så diskuterra jag gärna lite med han eller hon för mer info ang detta! :)

[Koppsal]
0

#67 jo det är nog lite svårt. Men kan man inte köra någon slags.. kampanj. (hahaha). men något där man informerar så många som möjligt om allt det här? Så människor som köper hundar vet mer vad de ger sig in på när de köper en viss ras? och speciellt motbevisa de högt uppsatta som har mer makt över hundraser o.s.v ? man kan t.ex. börja med en namnlista?

Mimmi89
0

#68 god tanke kanske håller andra med dig här men jag tror nog mer på den enskillda människan, att köparen väljer friskaste ras eller friskaste kennel och att kennlarna därefter (om dom inte redan gör det) avlar på friskaste hundar trots att dom kanske inte är dom vackraste enligt rasstandarden.

Maja2
0

Precis som i andra världar, så kommer det även inom hundvärlden och hundavel, att finnas människor som bara är ute efter att tjäna pengar…

Mimmi89
0

#70 oh ja… tyvärr!

[Koppsal]
0

Men jag menar. det finns ju tyvärr människor som tror att en schäfer med sne rygg är det enda som finns och det är så det ska ut. då gäller det att de kunniga människorna informerar de okunniga. Det är här alla hjälper till och gör sitt. :) schäfer är ett extrem exempel dock.

SaraC
0

#63 Nej, de får inte championat eller liknande meriter, eftersom;

1) SKK kan inte registrera några meriter på dem eftersom de inte är anslutna till SKK/reggad med stamtavla

2) SKK är en förening för renrasiga hundar. De har inget intresse av att meritera blandraser eller dela ut championat för dessa.

Vad är det för konstigt med det?

Svenska Polarhundsklubben ordnar varje år utställning här, som jag brukar åka och titta på. Min hund får inte vara med, eftersom han inte tillhör polarhundsraserna. Lokala Schäferklubben brukar också ordna en del tävlingar som bara schäfrar får vara med i. Finns massor av tävlingar som bara en eller en del raser får vara med i. Gnäller eller grinar inte över det, det är väl bara helt självklart.

Michaela-N
0

#73 Varför det är konstigt?

De kallar sig Hundägarnas Riksorganisation. Är de inte beredda att värdera blandraser lika högt som renrasiga hundar i tävlingar tycker jag inte att de har det rätta namnet. Då borde klubben istället kallas "Riksorganisationen för renrasiga hundars ägare."

SaraC
0

#74 De har ju aldrig hymlat med att de är renrasiga hundar deras organisation finns för, det är väl väldigt tydligt. Varför ska de byta namn för det? Har de fått godkänt att ha det namnet så har de väl.

För att fortfarande, SKK stambokför och arbetar för renrasiga hundar. Alla meriter registreras via SKK:s register. Alla championat baseras på att hunden är renrasig, SKK lyder under FCI och anledningen till att meriterna och championaten utdelas är ju för att premiera hundar i RASER inför till exempel avel. Vad skulle en blandrashund ha för nytta av ett championat menar du?

Linnea
0

Kanske man ska ändra då så inte skk stambokför.. så som det funkar i hästvärlden så stambokför varje rasförening. de hästar som är "blandraser" registreras av SH, som visserligen anordnar premieringar och så men där får alla vara med, inte bara de hästar som SH själva registrerat.

[Zorita]
0

#75 så till exempel en kastrerad/steriliserad hund får inte heller ta championat? För de har i så fall inte heller användning av det, eller?

MariaJosina
0

min pojkvänn har en schäfer som egentligen inte är en schäfer fast rasen har inte blivit godkänd än , de avlar endast på mental och fysisk hälsa. Hunden de har är väl inte så jätte fin om man ska prata ur en rastypisk syn men han är helt underbar, väldigt väldigt stor och ganska smal men helt fantastisk i psyket och 100% frisk! Mer sån avel!

Jespersen
0

#77 Får man ens ställa ut kastrerade hundar? Måste ju vara en egen klass då?

Lite använding kan dom ju dock ha av det ändå, eftersom att det kan vara bra att utvärdera kullarna även om inte alla i kullen sedan används i avel :)

Jag håller i övrigt med SaraC, jag förstår inte heller varför SKK skulle släppa in blandraser.

Linnea
0

#79 Och jag förstår inte varför dom inte skulle göra det.

LinaK
0

Man får ställa ut kastrerade hundar om man har ett intyg från veterinären att kulorna låg där dom skulle från början (vet inte hur det är med tikar dock)

#80 Så då tycker du att det skulle vara okej att man som renrasägare går med sin hund på en blandrasutställning?

[Zorita]
0

#81 Varför inte? May the best dog win.

Fast jag kollade på SKK och enligt deras hemsida är blandraser också värda något, så rasismen är visst inte så illa som jag trodde. Fast att de inte kan ta samma priser förstår jag inte.

Linnea
0

#81 Om man betalar sin avgift och är medlem som man ska så varför inte? Måste man ha skilda utsällningar/tävlingar?

Anibaz
0

Men priserna och meriterna hundarna får på officiella utställningar gynnar aveln. Har du en champion som även gjort kanon ifrån sig på MH så har du en fin avelshund och det behövs för att alla hundar inte ska sluta som sharpai och alla andra defekta raser.

Sålänge det gynnar aveln och hjälper oss få fram friska, sunda individer, vilket behövs i den "renrasiga världen" så förstår jag inte allt gnäll om att blandraser inte får delta? Ni har ju Blandis som anordnar utställningar och aktiviteter, varför detta herrans liv?

Är det sån skam att ni inte kan ställa ut, varför köpte ni blandras? Ni visste väl ändå om från början hur världen ser på blandraser, att det blir begränsat med titlar och tävlingar osv osv.

Värt att nämna att jag tycker en blandis är precis lika mycket hund som en renrasig, harsjälv haft blandraser. Tänkte bara nämna det så ingen tror att jag är anti blandraser, för det är jag inte.

LinaK
0

#82 Isåfall kan man ju ta bort ordet blandras framför och bara ha hundutställning. Men hur ska man bedöma då om det är blandraser och renraser i samma klass?

http://www.skk.se/hundagande/tema/blandrashundar/aktiviteter-for-blandrashundar/ 
Dom hade lika gärna kunnat utesluta blandraser i alla deras anslutna tävlingar och prov, men dom har ändå valt att låta blandraser få delta i tävlingar. Tycker inte att det är särskilt diskriminerande eller rasistiskt. Ganska logiskt att blandraser inte får delta i vissa prov då dom ofta är rasrelaterade (tänker typ bruksprov och liknande som inte ens mina renrasiga hundar får delta i då det endast är för brukshundar, inte grämer jag mig för det)

[Zorita]
0

Alltså nu vet jag inte hur det är, men om det är en utställning kunde det vara kul om det tex fanns en klass för blandraser. Har hört om tävlingar där tex adopterade hundar får vara med och vinna, vilket självklart är kul för de som räddade hunden och de som adopterade den.

Har nu alltså inte köpt mina vovvar alls utan adopterat, och vill gärna ställa ut dem av ovanstående anledning nån gång. Kul om en spansk byracka kan tävla om best in show mot exteriöravlade hundar tex. Flört

Nu är jag inte jätteupprörd om de inte skulle få delta i vissa saker. Men det är ju inte min hunds fel att han föddes blandis, blev kastad ut på gatan och sedan räddad, så därför tycker jag inte att han ska bli klassad som en annorlunda hund för det. Sen tycker jag att han är världens vackraste och duktigaste och det skulle vara enda anledningen för mig att ställa ut eller delta i tävlingar i framtiden.

Sen tänker jag också på de som försöker avla fram tex nya raser eller friska blandisar. Att vi har så många raser är ju pga att sådana människor en gång i tiden trodde på något.

Givetvis är det jättebra att det finns rasspecifika saker också som främjar aveln!

Men som #74 sa kallar de sig Hundägarnas Riksorganisation, och då tycker jag de ska leva upp till namnet.

Linnea
0

#84 Jag har renrasig hund,

#85 Huskatter kan ju ställas ut på samma utställning som renrasiga så omöjligt är det ju knappast.

anaprincess
0

#83 Min motfråga till dig är: Varför skulle en blandras ägare vilja vara med i en klubb när den personen inte står för eller följer klubbens stadgar? En klubb är ju till för människor med samma intressen i detta fall renrasiga hundar.

Linnea
0

#88 Att man har blandras innebär inte att man avlar på den. Om det var nåt sånt du menar. Som sagt, för andra djurslag så funkar det så det är konstigt om det inte går för hundar.

Mimmi89
0

#88 Håller med, tycker alla hundar borde få tävla iaf på sbk oavsett inriktning på tävlingen då även en blandras pckså kan vara duktig. Men men. folket på blandis.ifokus får väl gå ihop och ha en fet jävla tävling XD

Mimmi89
0

Vet inte om man får göra såhär men Renor skrev i en annan tråd (Förslag på hundras) " # fransk bulldog, mops engelsk bulldog. Alla dessa har andningssvårigheter. "

Så vad fan är det för jävla skitavel då?!!!

Linnea
0

#91 gällande såna raser tycker jag att framförallt uppfödarna borde reagerat och protesterat långt tidigare. Protesterat mot att domarna premierar så korta nosar att hundarna får svårt att andas. Är det kortast nos som får bäst betyg? Man måste ju ha nåt att jämföra med. "Kort nos" säger ju ingenting tex. Vad är en kort nos? 2 cm eller 7 cm?

Gäller även andra raser som basset hound tex som är så klumpiga så hade man skickat ut dom i skogen så hade dom nog fastnat med magen på en gren.

LinaK
0

#91 Tänk på ditt språk! Du svär väldigt mycket när du skriver.

LinaK
0

Men hur ska man kunna ha blandraser och renraser i samma utställningsklass då har ni tänkt?

Utställning går ju ut på att en hund ska vara så lik rasstandarden som möjligt, rasstandarden skrivs för renrasiga hundar. Hur ska man kunna bedöma en blandras utifrån en rasstandard?
Det finns redan utställningar för blandraser, och det är jätte bra enligt mig.

Mimmi89
0

#)3 Jag undrade mer om det var okej att kopiera så. Men då jag inte förstår detta (hoppas jag!) är det kanske inte så konstigt att jag tycker det är sjukt och blir irriterad? För så som jag uppfattar det har många hundar "rastypiska problem" och om dessa raser nu har andningsvårigheter, är det då okej i en viss grad för utseendets skull?

Vet inte heller om jag missuppfattade diskutionen eller om du inte tänkte på mitt inlägg där, jag tycker inte blandraser har något att göra på renrasiga hundars utställningar i ringarna. (pga rasstandarden osv gällande renrasiga).

Linnea
0

#94 Dom ska inte gå i samma klass men på samma utställning. Vet inte hur det funkar med huskatter men dom bedömer man på nåt sätt ju och dom har egna klasser (men på samma utställning som raskatterna.

LinaK
0

#95 Läs mitt inlägg #93 igen, jag bad dig att inte svära så mycket i dina inlägg. Du skrev "Så vad fan är det för jävla skitavel då?!!!" Vi ser helt att man inte använder svordomar i sina inlägg. Utdrag från våra skrivregler:

Enligt skrivreglerna är det inte tillåtet att:

"Använda svordomar eller annat ovårdat språk."

[Zorita]
0

#88 Från SKKs hemsida:

"Svenska Kennelklubben, SKK är hundägarnas riksorganisation och företräder alla hundar, hundägare och hundälskare i Sverige."

Det innebär ju alla hundar, annars borde de skriva "renrasiga hundar, renrasiga hundars ägare eller älskare av renrasiga hundar i Sverige".

Säger nu inte att de ska tävla i samma klass, men samma utställning vore väl inte så krångligt? Eller?

Sen kan jag tycka att en som avlar på friska blandraser med ett tydligt mål om att få bra hundar även om de inte följer någon ras kan vara bättre än en som avlar fram tex mopsar med så kort nos att de inte kan andas. Tycker det vore bra om all kunskap samlas under ett tak för hundarnas skull och jobba på att utesluta avlare som ignorerar hälsa eller avlivar friska valpar pga utseende oavsett om de är renrasiga. Vet inte hur mycket de gör det ska jag väl säga.

Mimmi89
0

#97 okej tack för mig då lämnar jag härmed hundar iFokus eftersom att jag inte riktade svordommarna mot någon specifik individ här på forumet och inte heller tycker att svordommar är något "fel".

MVH //Mimmi

Eskimonica
0

Efter att ha följt tråden måste jag göra ett inlägg….

SKK gör ju heller ingen hemlighet av att de verkar för avel av renrasiga hundar. Sen får man ju vara medlem med en blandrashund men man får inom SKK-organisationen inte avla på blandraser. Jag är absolut inget fan av extremavel och avel på raser med mkt rasbundna sjukdoma, dock verkar ju SKK för en sund avel, de har strategier för vissa raser som är sjuka. Utöver detta så är ju informationen till domare att hundarna inte ska vara överdrivna dvs inte extremt korta nosar, extrema bakbensvinklar etc etc. Det är ju mer kontroll på hälsoprogram på renraser än i den helt okontrollerade aveln av blandrashundar och oreggade hundar där du kan avla på vad som helst. Inom vissa raser i skk råder ju registreringsförbud för hundar som inte är hälsokollade på de ena eller andra sättet. Bra tycker jag då vi hundägare tillsammans måste verka för en sund avel!

Ang utställningar så är ju egentligen utställningar en hjälpmedel när man ska avla, vad ens hund har för brister och styrkor, eftersom SKK inte stödjer blandrasavel så tycker jag att det verkar tokigt att de ska tillhandahålla dessa utställningar för annat än renraser.

www.myrvangs.se

LinaK
0

#99 vill man skriva här så kräver vi att man följer våra Skrivregler. Det gäller inte bara dig. Och jag påpekade det inte för att vara elak. Det är inte bara hundar iFokus som har den skrivregeln. Man måste tänka på att det finns många yngre som läser, och jag tycker själv att det ser illa ut när man svär. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig via PM.

Chilli10
0

#98 Förstår dock inte riktigt meningen med att ställa ut blandraser? Vad ska bedömmas? Det finns ju ingen rasstandard för en blandras..

[Zorita]
0

#102 Proportioner, päls, tänder, tassar tex. Men alltså inte är det så jätteviktigt, jag tyckte det kunde vara en kul grej bara att samla allt i en tävling.

Chilli10
0

#103 Men blandraser får ju tävla i agility lydnad osv. Bara man har ett speciellt tillstånd.

Linnea
0

#104 Måste man ha tillstånd för att starta en blandras i agility? Det säger väl det mesta om skk. Det har ju iaf inget med avel att göra så där finns ingen ursäkt för att stänga ute blandraser. Dom är tydligen inte lika mycket värda.

Chilli10
0

#105 Ja, jag tror det? Grejen är ju att de stödjer renrasig avel, inte blandrasavel. Så egentligen inte så konstigt alls? Men man stängs ju inte ute helt heller om man har en blandras, utan man får ju vara med oh tävla :)

Om någon vill kan den ju starta en klubb där bara blandrashundar får tävla. Right!? Men en blandras kan ju inte få samma "avelsvärde" som en renrasig reggad hund tex kan få.

Vad gäller värdet för den enskillda människan som har en sällskapshund eller en aktiv sådan är ju värdet detsamma oavsett.

Glad

Eskimonica
0

#105 SKK stänger ju inte ute blandraser från sina tävlingar man behöver betala för en tävlingslicens. Då får hunden ett licensnummer, detta är ju bra då man har koll på vilken hund man tävlar med.

www.myrvangs.se

SaraC
0

#76 Varför det? Varför ska inte blandrasklubbar stambokföra blandraser istället? Blandis stambokför ju till exempel.

#84 och #100 Bra inlägg!

#103 Dessa saker får du ju bedömda på en veterinärbestiktning.. Men det finns ju blandrasutställningar redan! Blandis orndar ju till exempel. Här på Hundar iFokus kan du läsa mer om Blandrasutställningar.

#105 Du måste ha en tävlingslicens. Det är för att även blandrasernas resultat ska synas bland tävlingsresultaten. Man kan se resultaten från alla deltagande hundar på Hunddata och för resultatregistrering krävs ett registreringsnummer (registrerade hundar) eller ett tävlingslicensnummer (oregistrerade hundar/blandrashundar). Det enda som krävs för att få igenom sin tävlingslicens är att hunden är id-märkt och ägarregistrerad hos SKK, och så får man betala en avgift för tävlingslicensen. Ta reda på lite fakta innan du dömmer?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.