Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2993 ggr
Nicolew
0

Träning med aussie

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd i för grupp..

Jag kommer till vintern få hem en liten aussie pojke om allt går som planerat. Detta kommer bli min första aussie men har haft stor hund innan. Vad jag hört från uppfödare är att en aussie är mycket lik en rottis. Mycket underbar hund, men behöver sättas på plats direkt och testar sina ägare mm. 

Jag undrar därför, ni som har/haft en aussie.. Hur länge bör man träna lydnad innan man kan börja med det roliga så som tricks till freestyle mm? 

Det jag tänkt är fram till året när ettårs trottsen har gått över osv. Men bör man vänta längre?

Hur gjorde ni med era aussie för att bli en så bra träning/tävlingskompis som möjligt?

Tacksam för alla svar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

reverse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Känner ingen likhet mellan min aussie och en rottis. Obestämd Jag började med tricks och roligheter när Loke var 10 veckor gammal tillsammans med den vanliga koppel- och inkallningsträningen mm och han har aldrig behövt bli "satt på plats". Det är kul att vara med mig och jag innebär en massa bra grejjer och fördelar, så det finns liksom ingen anledning till konflikt oss emellan. Han gör något jag ber om och får göra något han vill. Loke tog LP1 vid 1½ års ålder och jag väntade inte in någon "ettårstrots". Han hade kunnat vara redo ännu tidigare, det var jag som var den saktfärdiga och upptagna. Tungan ute

//Lina

Nicolew
0

Jaha! Va bra! Det var ena uppfödaren som kände likhet. Har inte hört det från "min" uppfödare jag ska köpa från. Men tänkte fråga här för att vara på den säkra sidan.

Gud vilken stjärna! Hur gamal var han där?

/Nicole

Zebben
0

Aussie, liksom ingen annan ras, är någon som behöver "sättas på plats". De precis som alla raser, behöver lära sig som valp att matte står för trygghet, säkerhet, beskydd, underhållning och lärarskap.

Man ska börja med alla dessa bitar så fort man får hem hunden. Det ska vara roligt att lära och göra rätt och det genom hela livet, inte bara som valp. Sen måste man självklart ha krav på hunden, men dessa är också något som ska läras in på ett bra sätt.

[Driva]
0

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av aussie, men trodde spontant (och det lilla jag har sett) att de var som borders alltaå väldigt följsamma och mjuka hundar. Som vill vara till lags, vilket de flesta vallhundar bruka vara…

Nicolew
0

#4 Aussien ska vara tuffare än border collie vad jag hört

/Nicole

Tina
0

Är det en aussie uppfödare som sagt det till dig tycker jag inte att du ska köpa en valp av den, det bådar ju inte gott…
#5 På vilket sätt då, menar du?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

reverse
0

Aussien har ju så att säga varit den dräng man inte hade råd att anställa, så de har använts till mer än att valla. Bland annat vakt då, så det är värt att tänka på när man skaffar sig en aussie. De vallar också annorlunda än BC - de är kroppsvallande och loose-eyed. =)

#2 Jag minns inte exakt hur gammal han var när det filmades, runt 20 veckor. Men han kunde tricken innan dess, det gick i en rasande fart att lära honom saker. ;)

//Lina

Magdalenaa
0

#1, vilken bra /rolig film!

Vad gör du med Loke idag? Någon sport?
Skulle vara jätte kul och se hur han är idag :)

reverse
0

#8 Han har tränat en del LK2-moment och agility detta år, men det blir inget tävlande i år. Istället blir det mentalbeskrivning. Och tricks och kul håller vi ju alltid på med. För tillfället jobbar vi på att hoppa hopprep. Publicerade ett klipp med det senaste från oss i början på sommaren, men det inlägget ligger nog ganska långt bak nu. Här är det hur som helst, filmat i maj i år.

//Lina

Zebben
0

Aussien har ju tyvärr en del linjer som är dåligt mentalt också. Något att tänka på inför valpköp.

Magdalenaa
0

Gud jag är helt facinerad av er två!

Emaljoh4
0

#9 Åh, vilken underbar film!!!!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nicolew
0

#6 I bla vallning, dom testar sina ägare vilket jag också hörde att BC inte gjorde. Den är den ju krafftigare byggd.

/Nicole

[Aremea]
0

Borders är då rakt inte några mjuka hundar. Min tik har ett MH som fick både rottisuppfödaren och Malleföraren som gick med att drägla. Ägaren till en av min tiks syskon har hållit på med bruksschäfer i många år men säger själv att "hon aldrig har sett maken till en så hård hund" som BCtiken hon har nu.

Man kan inte vara mjuk om man ska flytta 200 baggar mellan olika beten!

Min fröken är arbetsvillig och kontaktsökande, men absolut inte vek eller mjuk!

De aussies jag har träffat är heller inga mjuka hundar. Då har det iofs varit stenhårda nötvallarlinjer från USA…

[Aremea]
0

Alla hundar med någon form av drift mot vallningsdjuren kommer att testa sin förare i vallningsträningen. Även en fulltränad BC lär sig snabbt att den kan köra över en förare som inte vet vad den gör.

Därför är det extra viktigt att man bygger upp en trygg och stabil relation till sin hund redan från scratch - det ska alltid vara positivt att samarbeta!

Min hanhund tränades uteslutande med positiv förstärkning upp till ett års ålder, vilket jag har enorm nytta av nu i min vallningsträning även om den baseras på negativ förstärkning.

Emaljoh4
0

#15 Den där meningen gillade jag: "Det är hundar som aldrig slutar tänka"

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Anibaz
0

Jag har en Aussie och hon har aldrig behövt "sättas på plats". Dem vill vara till lags och en Aussie utan den extrema drifter vill inte köra över sin förare, utan jobba för den.

Så säger uppfödaren såna saker skulle jag tänka både en och två gånger innan jag köper valp därifrån.

[Aremea]
0

Attans att jag redigerade bort den;)

Men det är kanske en rätt så bra beskrivning. Det är hundar som aldrig slutar tänka och analysera sin omgivning och förare. Det räcker med inkonsekvens en enda gång för att hunden snabbt ska börja om med ifrågasättande.

Notera att jag absolut inte tror på några teorier om dominanstänk, fysiska korrigeringar eller liknande. En stabil och sund relation kan mycket väl byggas upp helt baserat på positiv förstärkning och negativt straff. Så länge man är konsekvent.

[nadvard]
0

#9 Så härlig video! Man blir ju kär i hunden!Kyss

[Aremea]
0

@Reverse: Det är en fröjd att se dig med din hund!

Och vilket läckert hus ni har! :O

reverse
0

#11 Kika gärna in på YouTube-kanalen och bloggen där det händer mer, så snor jag inte tråden. Flört

//Lina