Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 41516 ggr
Eywa
25

Liten hund som inte är skällig

Vilka små hundar finns det som inte är skälliga?

Jag kikar just nu på småhundar, har aldrig kollat på det innan, men nu när jag kollar runt känns det som att varenda en aldrig kan hålla tyst. Detta kan man säkert träna bort men jag vill inte riskera att jag misslyckas.

En fralla är redan tänkt som nästa hund men jag vill ändå hålla ögonen öppna inför tredjehunden ifall att frallan inte skulle passa helt och hållet för det vi vill pyssla med. Frallan är ju rätt envis Tungan ute

Jag var helt inne på papillon, allt verkar passa perfekt. Förrutom deras skällande! Jag klarar helt enkelt inte av det och jag har ingen lust att tampas med det.

Tacksam för svar :)

dermot
0

Nu är ju i och för sig det här en stor hund och individuellt givetvis, men Rottweiler (har en själv) skäller nästan aldrig, däremot så "pratar" de mycket, men det tycker jag bara är charmigt! Rottisar är lättlärda och är en exemplarisk vakthund, vet också de som går agillity med sina! Dock så är de inget vidare på spår enligt egna erfarenheter, Men otroligt mysiga är de!

Om du absolut vill ha en liten hund så rekommenderar jag en mops eller en hund som inte har terrier i sig., då terriers är otroligt skälliga! Har själv en korsning (labbe/tysk jaktterrier/lanca shire heeler) som skäller, skäller och skäller. Jag gör allt vad jag kan för att träna bort det, men verkar inte lyckas.

Vad jag vet och av egna erfarenheter så skäller Chow Chow inte särskillt mycket, en go hund! Benjiin skäller heller inte, kan dock ge ifrån sig andra ljud.

Boxer ska också vara någorlunda tyst - men dessa är också lättlärda! ;)

Hoppas du fick lite tips! Även fast de flesta raserna är stora hundar, annars så titta i hundböcker eller sök på nätet - men håll dig ifrån terriers, iaf jaktterriers, oftast de som skäller mest :)

Lycka till!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Mischa
2

Väldigt många småhundar har historik i grytjakt eller som larmande/vaktande så en hel del har lätt för skall.

Du skriver inte så mycket om vad du söker men italiensk vinthund, boston terrier, shiba, chinese crested, basenji, mops, japanese chin är vad jag kommer att tänka på.

≧◔◡◔≦

Eywa
1

Okej, det jag söker kan ju vara en fördel att skriva ^^ Men Fransk bulldogg är ju en liten ledtråd. Deras mentalitet är to die for. Om man räknar bort envisheten. Det är det enda som stör mig då jag gärna vill tävla i rallylydnad och träna agility (ev. tävla om hunden är duktig). WP är någonting jag kommer köra som aktivering så inga krav på att hunden måste passa till det, det är bara för skojs skull!

Ingen skällig ras

Ingen ojämn avel vad gäller mentalitet

Ingen stress/rädslor

Lättlärd men ej signalkänslig

Ska klara sig på 1 timmes motion lös i skogen om dagen + agility 1 gång i veckan och WP 1 gång i veckan

Mentalt ska hunden bli tillfredställd av det ovan + 3-4 10-minuterspass rallylydnad i veckan

Social (ej reserverad)

Inget viltintresse då hunden som sagt måste kunna vara lös

Det är väl detta jag söker.. Tror inte ens att det finns en sån liten hund. Det kanske finns en större hund som passar in på mina kriterier? Ingen hund passar mig :P Haha.

amela87
0

En Cavalier king charles spaniel? Dom är små,gosiga och tysta ^^

dermot
0

Hmm… Jadu… Kanske boxer skulle passa? :) Otroligt lättlärda, tillgivna och mycket energi! Tror att det skulle vara en hund som passar till vad du söker, :) Har själv inte haft någon boxer men nära vänner har haft, de har iaf inte haft några problem med att ha de lösa eller liknande. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Eywa
0

Men kräver inte Boxer mer motion än det jag är villig att ge? Jag är fysiskt inte på topp så jag kan tyvärr inte gå mer än en timme om dagen, jag får väldigt ont annars…

Annars tycker jag om rasen, tråkigt bara med hälsobekymrena..

Dessutom så är jag lite avig till att skaffa en ras som har kamp i bakgrunden då jag är livrädd för att bli nekad boende eller rent av bli förbjuden att gå med min hund utan munkorg om vi får samma rasförbud i Sverige som i Danmark. Det är ju redan tal om det..

Eywa
0

#4 Jag har kikat på Cavalier :) Det är vackra och trevliga hundar. Stämmer de in på alla mina krav? Vet att dom är rätt många ^^

Mischa
0

Cavalier är tyvärr en rätt sjuk ras där majoriteten dras med hjärtfel förr eller senare tyvärr citerar från RAS-dokumentet på rasklubben:

"Forskning visar att andelen cavalierer med
blåsljud orsakat av kronisk hjärtklaffsdegeneration
vid fem års ålder ligger någonstans
mellan 20 och 30 procent, vid tio års ålder är
frekvensen uppe i över 90 procent."

Däremot finns en kusinras som enbart heter king charles spaniel.

≧◔◡◔≦

Eywa
0

Jag har väl värsta oturen. Jag har suttit och läst hur mycket om Cavalieren som helst och det verkar vara en fantastisk ras som passar in på alla mina krav.. Precis som Frallan :) Men på båda raserna finns det en väldigt dålig hälsa.. Är jag för evigt drabbad av att förföljas av sjukdomar? >< I en familj på 5 är 4 sjuka och så även min nuvarande hund och vad det verkar som, även de enda hundraserna som passar mig.. suck Tungan ute

Mischa
0

#9 Hur känner du för toy/dvärgpudel?

≧◔◡◔≦

amela87
1

#8  Dom flesta renrasiga hundraser har hälsoproblem. + Att King charles spaniel är lite anorlundare än Cavaliern. Den är inte lika social,dvs väldigt enmans hund och inte lika aktiv,pigg att ha med att göra. Den är också en av dom sjukare raserna om man ska dömma efter det.

Anibaz
0

Alla hundar har ju nån form av viltintresse eftersom dem är jägare i grunden.

Bichon-raserna kanske vore något.

Eywa
1

#10 Jag gillar Pudel men vad jag har hört så finns det en del stress och ojämn avel av pudlar och stress är det jag aktar mig för allra mest.

#12 Jo, det vet jag :) Men vad jag menar är en ras som aldrig har avlats på dom drifterna. Alltså en så liten chans som möjligt att hunden sticker efter vilt, men jag kommer att skvallerträna vilt så fort det är möjligt med valpen för att minimera risken.

Ska kolla på bichon, har kollat upp havanais innan men utseendet tilltalar mig inte riktigt.. Men det är ju inte det viktigaste :)

Mischa
0

#11 Har ingen aning om King charles mer än att den är annorlunda ja.

Dock har jag svårt att förstå hur man ens kan jämnställa cavalierens hälsoläge med genomsnittet, att 90% av alla hundar får hjärtfel är fruktansvärda odds.

≧◔◡◔≦

KungArthur
0

Lhasa apso är ingen skällig ras och dom har ett mörkt skall så du slipper det tjutiga.

Men det är ingen första hund utan en envis rass som kräver en ännumera enviss ägare Glad

amela87
1

#14 Jo det är sant, men istället för att bara ge upp hoppet om en ras, kan man fokusera sig på dom som är friska och försöka vända på det hela :)

Det är tyvärr nackdelen med aveln idag..att det kan gå så långt. Men jag tycket inte att man ska ge upp hoppet om att hitta en frisk indevid. Oavsett ras.

Eywa
0

#15 Det är envisheten som jag försöker komma undan :P Men tack för tipset!

malinroth
0

Låter som att en bedlington terrier skulle kunna vara något för dig. Läs lite om rasen och se om det låter som en hund för dig :) Det är en frisk ras som sägs vara tystlåten av sig. Den kräver inte så värst mycket men den är sportig och hänger med på det mesta. Ca 41 i mankhöjd och väger ca 8-10kg har jag för mig. Den kräver regelbunden pälsvård och klipps ungefär varannan månad.

ales
0

Då kan jag rekomendera dig att kika på Staffordshire bullterrierGlad

En ras som inte har lätt till skall. Våran tös kanske skäller max 2 ggr per år Tungan ute

Se till att välja från en kennel som MH testar sina hundar för då ser man lite mer vad de har för mentalitet.

Staffen har ett stort tålamod & är sällan rädd/stressad utan är en tuff å framåt ras. Dessa hundar är envisa men man måste lära sig att hitta rätt motivation & vara envisare än vovven Cool då har du en mkt läraktig hund som både kan köra lydnad. agility mm. Våran tös är tränad i både lydnad & agility vilket hon är superduktig på & hon älskar att få visa vad hon kan! En staff skulle klara sig bra på alla aktiviteter du vill pyssla med & vara nöjd. De är även MKT sociala & glada hundar. Jag tycker de är lätta att ha lösa & inget större viltintresse men allt kräver ju träning för att få en lydig hund :) inget man lixom får på köpet när man skaffar en valpFlört

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

13 Om du vill så kan du få ett PM av en uppföare som arbetar med sina hundar och har gämn o fin avel bra psyke och mycket trevliga hundar.

Nicolina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Norwichterrier passar in utmärkt på alla dina krav! =)
Tyvärr så är det inte många Norwichägare som tränar med sina hundar, men de är mycket lättlärda, pigga, glada i allt o alla, älskar att promenera men även att slappa i soffan och många av dem är morgontrötta^^

Ingen skällig ras - 1 av de 8 hundar vi haft i släkten skäller, och då handlar det om skall när hon vaktar samt helt enkelt "lyckoskall"!

Ingen ojämn avel vad gäller mentalitet - Norwichen upplever jag som en mjuk terrier i mentaliten, envisa ja men inte omöjliga, de är hellre sin ägare till lags än går åt andra hållet på ren envishet. Men om det är ojämn avel skulle jag inte tro.

Ingen stress/rädslor - Nej, men vissa hundar beroende på linjer skulle jag tro har lättare för att bli lite väl veka mot människan men ändå lika tuff ute i skogen har jag upplevt.

Lättlärd men ej signalkänslig - Helt klart lättlärd! Jag ska spåra med en av farmors tikar imorgon, blir spännande att se hur det kommer gå =) Att lära dem små trix, eller agility tror jag inet är några problem alls!

Ska klara sig på 1 timmes motion lös i skogen om dagen + agility 1 gång i veckan och WP 1 gång i veckan - Det gör de utan problem. Nog för att de orkar gå längre än så, men 1 timme så är de nöjda och glada och de överlever på mindre också om det skulle knipa.

Mentalt ska hunden bli tillfredställd av det ovan + 3-4 10-minuterspass rallylydnad i veckan - Precis lagom för en liten Norwichterrier!

Social (ej reserverad) - Tror inte ens att ordet reserverad finns i en Norwichterriers vokabulär, rasen är känd för att just vara pigga, glada och mycket sociala!

Inget viltintresse då hunden som sagt måste kunna vara lös - De är från början avlade som råtthundar i England, men vi har alltid haft våra hundar lösa utan några som helst problem och jag har aldrig varit med om att de dragit på vilt. Visst springer det upp en hare ur diket eller ett råddjur ut ur skogen mitt framför näsan så drar de men oftast så säger jag inget, för de brukar stanna självmant efter max 50 meter och komma tillbaka, i alla fall våra hundar.

Kika in på rashemsidan och läs mer om dem om du blev nyfiken =)

På bilden är det Lolli, 10 år gammal! Inte alls särskillt rastypiskt i utseendemässigt egentligen trots att hon är renrasig, men enda bilden jag har på den här datorn.

[Ronon-m]
0

Jag kör wp med min hund. Han är ca 95% Chines crested powderpuff och 5% Pudel. Men han är grym i det och tycker att det är jätte kul. Han nöjer sig även med det motionskrav du har. Dom passar som sagt bra i wp och även bra i agility. Men dom blir lätt distraherade om det dyker upp nått intressant.

Men tyvärr är dom envisa och ofta resarverade mot främlingar. Dom skäller även mycket då dom förr även varit vakt/alarmhundar. Så Chines crested eller chines crested powderpuff är nog ingen ras för dig tyvärr. :)

Men en staffe kanske? Eller en Schnauser?

DinJejja
1

Jag har en dvärgpinscher kille som nästan aldrig skäller. :) Han kan gnälla lite när det går en hund utanför men mest för att han vill hälsa. Annars skäller han inte om det ringer på dörren eller något sånt.

Han är jättelätt lärd har massa energi och orkar hur mycket som hellst. :)

Han är väldigt social och vill hälsa på allt och alla. (vilket vi håller på och tränar med) Han är inte direkt rädd för något. Sjukt nyfiken så blir han lite rädd för något vill han gärna undersöka det.

Han är perfekt agility hund. Han älskar att springa, hoppa och allt sånt. Han kräver dock väldigt mycket hjärnstimulans. Att bara vara ute och springa tröttar inte ut honom. :P

Jespersen
1

#21 Vilken söt tantis! <3

[Forest]
1

21 verkligen söt hund Glad

Chilli10
0

Staffe tänker jag också. Ganska lik i mentaliteten som en fralla. Tycker jag iaf. Men det är ju inget alternativ om du är "livrädd" för att skaffa dig en "kamphund". Tycker dock inte heller att Boxer räknas dit öht. Sen tror jag också att de kräver lite mer än vad du kan/är villig att ge.

Eywa
0

Tack för alla tips :) Ska kolla upp alla raserna noggrant!

#26 Jo, jag har faktiskt tänkt på staffen. Jag har själv ingenting emot sk. kamphundar eller kamphundsraser som jag vill kalla dom. Tycker inte heller att Boxer räknas till dessa hundar, men andra människor kan tycka det och om det blir ett rasförbud så kanske jag blir tvingad att flytta/ha munkorg oavsett om min hund är världens snällaste och inte har avlats till kamp på 500 år..

Är inte du som har amstaff också rädd för det? Eller är jag övernojjig..? Obestämd

dermot
0

#27 Om jag fattat det rätt så är inte Staffe ngn kamphund? Dock så misstar sig vissa bara för att den liknar en ras som använts till kamp.  Eller?, kan ha fel givetvis, men har för mig det! (kan ha vart en annan ras) :)

// Anka

Chilli10
1

#29 Nej, jag förstod det :) Och jag förstår hur du tänker. Men faktiskt så skiter jag i det, för i de flesta lägen så hade det inte spelat ngn roll om jag hade en rottis, en amstaff eller ngn annan "läskig" ras. Jag vill i vilket fall som helst inte bo i en förening där de stödjer dessa former av "förbud". Det jobbiga skulle ju vara om de tex förbjöd det där jag bor nu, men jag undrar då om de verkligen bara kan kasta ut sina hyresgäster för att de inför ett förbud. Hos en hyresförening där de införde kattförbud fick de som hade katt sedan innan ha kvar dem iaf.

Men det skulle aldrig få mig att tveka att köpa den hundras jag verkligen vill ha ^^

#28 Du har rätt så fel :) Raser har tidigare avlats till sk "kamphund". Fast på ett sätt har du rätt, ingen hund "är" en kamphund utan att ha tränats för det, åtminstone inte enligt min mening.

Och JA, jag förstår att vissa av er är trötta på mitt tjat om det, haha Cool

dermot
1

#29 Ja okej, men då var det något annat jag tänkte på! :)

// Anka

Loveradio
0

#28 Stämmer inte. Boxer däremot är det många som tror är en kamphundsras.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Be-Bopz
0

Hmm, inte en enda skriver om Yorkshire terrier.

Jag har en tik här hemma, helt underbar, skäller inte, stressar inte, lyssnar VÄLDIGT bra, lättlärd, jag skulle kunna fortsätta Tungan ute

Jag vill testa på agility senare med henne.

Vi har henne lös och hon går fint med oss båda.

Hon älskar allt och alla, inte reserverad för fem öre, en mycket glad tjej.

Men sen är det ju tyvärr så att många anser rasen vara en "tanthund", vilket jag tycker är synd, för det är tuffa och roliga hundar att jobba med, nu menar inte jag tuffa i psyket, utan tuffa/roliga hundar.

Jag bara älskar rasen och kanske det blir en till nån gång i framtiden Glad

[Forest]
0

32 Oja de är roliga hundar spralliga fullt ös om man vill men oxå kan dessa ta det lugnt o softa. jag gillar dessa hundar o de är verkligen inte en tanthund de gillar arbeta och lära sig saker.

Be-Bopz
0

#33 Absolut! Vissa dagar när jag har tex migrän så ligger hon bara bredvid och softar hon oxå Glad Hon älskar utmaningar, absolut en topphund som jag varmt rekommenderar Flört

lilldiezel
0

Inte läst tråden men tipsar om Japanese Chin! Vad jag förstått är dom inte överdrivet skälliga, då dom inte har något vaktande i sitt ursprung. Soffvärmare från scratch! De jag träffat på (2 stycken chins) har inte skällt, bara vid lek, och den ena var lite mer pratig, pep och grymtade lite när den ville ha uppmärksamhet :)
Inget viltintresse heller.
Deras ägare håller på med utställning och mycket skogspromenader, hennes son är ute och kör agility med dom båda.
Väldigt fina stabila hundar, inga rädslor eller lättuppstressade.

(Bild från google)

LinaK
0

#35 Jag tog bort bilden då det inte är tillåtet att låna bilder från goggle (eller någon annanstans) utan tillstånd.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Anibaz
0

Ja men självklart, en Japan vore perfekt!

Jag har från och till haft två grabbar under tre års tid, enda gången dem skäller är när dem leker, och då är det bara glädjeskall. Har aldrig stuckit efter vilt, är lättlärda, kräver minimalt men älskar att vara ute och hänger med på allt. Klarar lätt 3 timmar i skogen men även en vecka på soffan med korta kissrundor.

Snälla, sociala, funkar med katter, råttor, möss, whatever och så är dem ju sjukt söta också.

Så jag tipsar absolut om Japanese Chin, att jag inte tänkt på det innan!

På bilden grabbarna grus, Micki till vänster och pappa Abbe till höger.

Eywa
0

Tack för alla tips! Jag har läst på om samtliga raser som har verkat intressanta och måste säga att favvisarna är Cavalier och Japanese Chin! Men Cavalier går nog bort pga hälsan.

Jag tycker verkligen att Japanese Chin verkar helt perfekta för precis allt jag vill göra och söker samt att det är en väldigt frisk ras.

Någon mer som kan berätta lite om rasen? Vad jag vet är det en relativt ovanlig ras? Vad tror ni dom kostar?

Anibaz
0

#38 Vad vill du vet? =) Har som sagt haft två gossar under några år så kan svara så gott jag kan. Har även varit hos en uppfödare och hälsat på valpar och pratat om rasen.

Dem är inte jättevanliga men ovanliga kanske är att ta i. Priset ligger väl på en 10-12.000 kr.

Mixxie
0

#38 välj inte bort cavalieren pga hälsa. Utan kolla föräldrarna till hunden noga så den inte är sjuk. Cavalierer är härliga hundar! Jag har en, skäller nästan aldrig. Vi tävlar i agility och han tycker det är hur kul som helst. En cavalier vill alltid vara med en . Dom är en väldigt trevlig ras. Jag och min hund tränar även tricks här är några han kan: sitt,ligg,snurra,spela död, tass, High five, give me ten, rulla, slalom mellan benen, dansa, alla agility hinder, gå runt en, krypa, buga, balansera godis på nosen, vänta, nej,hoppa igenom armarna, hoppa över benen. Hoppas du hittar di. Dröm ras :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Eywa
0

#39 Jag har ju läst en hel del. Det enda som oroar mig är att dom verkar vara ganska signalkänsliga vilket gör att dom sällan glömmer om dom har varit med om någonting dåligt. Å andra sidan verkar dom inte vara rädda för särskilt mycket.

Hur är det på den punkten?

#40 Ja, Cavalieren är mer lockande mentalt än Japanen men hälsan avskräcker mig. Du vet inga bra uppfödare som jag kan prata med?

Mixxie
0

Cavalier sällskapet har länkar till olika uppfödare. Själv vet jag inte så många bra i Sverige. Men maila många olika och fråga runt lite. Och jag är säker på att du kommer hitta en uppfödare som verkar bra :) Du kanske kan låna hem en cavalier på prov? Så du märker hur dom är :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Vattnadal
1

#41 Signalkänslighet är att vara duktig på att läsa signaler, och ta dem på allvar. Urhundar och vallhundar är ofta signalkänsliga, då kommunikation är viktigt för dem.

Förmågan att lagra negativa minnesbilder, (tidigare ofta kallat hårdhet/vekhet) hos hunden är något annat. En springer spaniel som avlats för stötjakt, att tex driva ut byten från täta snår till en väntande jägare, har nästan ingen förmåga alls att lagra negativa minnesbilder. Detta då den inte får bli rädd och inte våga göra om det.

Hundar som för lätt lagrar negativa minnesbilder kan man träna, och hela tiden vara noga med att de får avreagera ordentligt, så är det inte så svårt att leva med. Vissa hundar kan behöva gå förbi en läskig grej och under söka den tio minuter, innan de är helt klara. Får de göra det, så försvinner känslan. Får de inte göra det, byggs det på hela tiden, till något händer som låter dem lätta på trycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter