min hund kan inte gå bra i koppel
hejhej! Jag behöver förslag hur man kan lära en 7 årig flatcoated retriever att gå bra i koppel.
När han var mindre så gick han jättefint utan att dra och så,
men nu drar han i kopplet och går minst 1 meter framför mig! Så fort han känner någon god lukt eller ser nåt så springer han nästan dit och jag kommer dragandes där efter . Jag vill inte att det ska vara så här , att min hund nästan går ut med mig!
Men jag vet att det är svårt att lära gammlare hundar, men det kanske finns något tips på hur man ska göra!
Måste bara säga att detta är en STARK hund som väger c:a 30 kg! Så det är ganska svårt att gå ut med han utan att få märken i händerna efter kopplet! :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Träna ögonkontakt!

När han drar iväg med dig så stanna. Stå helt still tills han står still. Då går du vidare. Gör så varje gång. Anledningen till att han har börjat dra är att han kommit på att det lönar sig att dra. Det lönar sig genom att han kommer fortare fram dit han vill och/eller att han kommer till nåt som han inte hade kommit fram till om han bara föjt efter dig. Eftersom du dras med efter honom så märker han hela tiden att det lönar sig att dra. Lösningen är alltså att det inte ska löna sig att dra. Så fort han drar, stanna och stå still tills han är still och vänder sig o och tittar på dig- söker kontakt. Då går du vidare. Kan ta nån månad innan hans lutar helt men du bör märka resultat ganska snart om du är konsekvent.
Skynda långsamt så går det fortare.
tack för tipsen! Jag ska prova detta :)
kolla gärna in på klickerträning.ifokus. Där har jag fått många bra tips :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Och hur vill du ha det? Fullständig fot och att han kissar där du pekar och sen fortsätter gå? Att ni varvar "gå och nosa" med att gå bredvid så länge det inte dras? Han får gå som han vill bara inte kopplet sträcks?
Det är egentligen den viktigaste frågan, då det kan ta hundra år att lära hunden vad den gjorde fel ("hum, stannar matte för att jag följde Den doften, för att jag tittade åt diket, för att jag travade…"). Speciellt när felet har blivit en sån stor del av vardagen.
Själv är jag Alltid noga med att sätta upp spelregler först, speciellt när jag är ute med hanar då de oftast behöver kissa mer än en gång… Jag kör två kommandon, ett som betyder "följ med i närheten" och ett som betyder "bra jobbat, varsågod och gå och dofta bäst du vill!". I början begär jag bara några steg av det första och låter sedan hunden gå. Ett långt koppel är att rekommendera så hunden kan kissa och du slipper göra illa händerna såhär i början, speciellt nu när gräset närmast vägarna är nedklippt på många ställen och hanar ju gärna kissar mot något… annars är det bara att följa med ner själv! Den lilla saken verkar ofta vara det största problemet…
Det är mycket som krävs för att få till en bekväm promenad, dragandet är bara den sammanslaga summan av flera delar som inte fungerar.
Rutiner och tydlighet är en sak, fler delar att fundera över - vem är jag för min hund? Vilken nytta har min hund av mig? Vad händer om jag försvinner? Spelar det någon roll om jag är med eller inte? Varför skulle min hund vilja gå med mig? Hur får jag min hund att vilja släppa alla dofter och istället komma till mig? Hur kan jag använda miljön som hjälp för vad som gäller just här? Vill jag att kopplet ska avgöra eller är det ett avstånd?
Dofter är Väldigt viktigt för hundar, det talar om såå otroligt mycket för dem och det är inga konstigheter att hundar vill hålla koll på sin omgivning. Därför kan det ta tid att lära sin hund, då motivationen att lukta är hög, men det går! Och det krävs ju att "den som håller i snöret" kan sin sak också.
#5 jag vet att hundar gillar att nosa och lukta på saker och på nya spännande lukter.
Nej jag vill inte att han ska gå precis brevid mig och han kissar där jag pekar.
Jag vill bara inte att han ska dra så mycket så att jag nästan ramlar och om det kommer en hund så vill jag inte att han ska kunna dra så mycket i kopplet så jag inte orkar hålla och han kan komma fram till hunden. ( då lär ju inte ägaren bli så glad)
Jag vill inte att han ska gå sådär "Helt perfekt" utan jag vill bara att han ska kunna gå någorlunda bra. Hundar måste ju lukta på allt men om min hund känner en lukt 5 meter framför så springer han dit och drar med mig eftersom jag inte kan hålla emot (eller jag kan men det gör ont.) Det är så jag vill ha det
Men tack för tipsen!
Jag ska prova klickerträning har hört att det ska funka :)
#6 Fast nu fastnade du nästan i "inte"-tänket och då kommer man ingenstans ;) Frågan var - hur Vill du ha det? Ju tydligare du gör det för er desto fortare kommer det att gå.
Sätt upp vad du vill ha, t.ex;
När inget händer ska han gå vid min vänstra sida inom koppellängden.
När han vill fram och lukta på något ska han titta på mig först för att få gå.
När vi möter hundar ska han…fyll i så som du vill ha det…
När han gör som du vill - se till att det lönar sig.
När han inte gör som du vill - se till att det inte lönar sig OCH gör det tydligare och lättare för honom att förstå vad du vill nästa gång.
Det måste vara tydligt, annars kommer ni ingenstans.
En fråga (som också brukar vara nyckeln till problemet) - bryr han sig om att du är med på promenaden eller inte? Tar han kontakt med dig utan att du bett om det?
Bara det "lilla" kan förbättra koppelgåendet otroligt mycket!
Om hunder drar i kopplet vända helt om och börja gå åt andra hållet. Drar han är det för att han vill till en plats (te.x en lukt). Drar han så får han inte gå dit längre. Efter ett par meter vänder du igen och går åt det ursprungliga hållet. Drar han så vänder du. Värt att testa:) (har gjort detta på flera kompisars hundar och det har alltid funkat)

Hur gör du när du är på promenad? Är det bara gå och gå och gå så tycker han säkert att det är tråkigt.
Prova göra så ist att du går till en plats där du kan ha honom lös eller i lång lina. typ en skogsdunge eller nåt. På väg dit och hem får han itne göra annat än att gå (såvida han inte behöver kissa/bajsa). Inte lukta på grejer och sånt.
När du kommer till "lekplatsen" så aktiverar du honom på olika sätt, tex godissök hoppa upp på stenar/stockar, under stockar. där får han också nosa när du kommer dit eller ger ett frikkommando beroende på hur du lägger upp det hela.
Ha några olika ställen dit du går och hitta på nya saker. dom behöver inte så mycket "gå-rakt-fram" utan har du aktiverat huvudet ordentligt och han hoppat hit och dit så är han trött sen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Okej tack :)
Det finns en annan metod som jag tycker är väldigt effektiv också och där du aldrig får ont i handen av att stoppa hunden. Vår hund väger också 30 kilo så jag vet hur det känns.
Klappa ett par gånger på sidan av benet (ditt ben, inte hundens) som tecken till hunden att den ska komma dit. Gå inte framåt förrän hunden kommer dit. Är han väldigt envis åt något annat håll så backa ett par steg, långsamt, tills han följer efter dig och för hoppningsvis till slut kommer. Så fort han kommer till din sida börjar du gå framåt, utan något annat kommando.
Nu släpper du kopplet på marken och låter hunden släpa det efter sig. Låt hunden gå bredvid eller framför dig men aldrig så långt fram att du inte kan ta ett steg framåt och kliva på kopplet (du ska inte behöva springa efter och jaga kopplet, då har han gått för långt ifrån dig). Så fort han ökar takten och är på väg ifrån dig säger du ett tydligt "Stopp" och ställer dig sedan på kopplet. Efter ett par gånger har hunden lärt sig kommandot och får en chans att stanna innan kopplet stannar hunden.
Varje gång du har stoppat hunden klappar du på benet. Hunden måste alltså komma tillbaka till din sida innan ni fortsätter gå, inte bara traska vidare framför dig.
Man kan fortsätta att träna det här på samma sätt när man håller i kopplet men fördelen med att kopplet släpar är att man aldrig kan råka tillåta hunden att dra i kopplet. Det blir väldigt tydligt för hunden, antingen gör den rätt och då går det framåt, eller så gör den fel och då tar det tvärstopp. Vår hund förstod detta under loppet av en promenad och stannade själv på "stopp" och kom tillbaka till vår sidan vid klapp på benet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Bra tips, det där ska jag testa när det ibland går lite för fort! Jag vågar inte släpa kopplet dock, han skulle dra omkull mig om han ville det 
TS jag känner med dig, jag fick hem en 33kgs fd gatuhund som tyckte att han ägde stan och aldrig hade gått i koppel annat än att släpa stackars volontärer från hundgården efter sig.
Jag testade allt och fick min axel söndersliten några gånger. Det som gav genombrott var att spänna kopplet framtill på bröstet. Sen om han far iväg mot något tar jag några steg åt sidan, inte bakåt. På så sätt vänds han från det han vill till, men inte smärtsamt eller så, utan i en vid halvcirkel. Han kan heller inte lägga hela sin tygnd mot harnesset på samma sätt som i ett koppel.
I början halade jag tillbaks honom lite och fortsatte gå när han var tillbaka vid min sida. Så småningom började han titta på mig och förstå att jag var där, och då belönade jag det. Sen belönade jag när han kom tillbaka frivilligt, och så till sist började jag inte gå förrän han kommer tillbaka till min sida av sig själv.
Det som #11 sa med ett stopp kommando låter väldigt bra för att förhindra att det ens blir drag sen! Min buse la inte ens märke till att jag var där i början, så jag behövde bygga upp det över väldigt lång tid.
Jag läste om detta tips i en bok om jakthundar, där denna typ av koppelträning är förberedande för att hunden sedan ska kunna gå lös bredvid en. Och detta har som sagt funkat utmärkt på vår ivriga unghund.
Jag tyckte först att det var lite läskigt att släppa kopplet men att göra det i början gör verkligen stor skillnad, just för att det blir så tydligt. Visst kan man vara lika tydlig när man håller i kopplet men då måste man vara väldigt noggrann, aldrig låta hunden dra det minsta lilla utan säga stopp och sedan stanna så fort hunden är på väg att sträcka ut kopplet eller ökar takten. Och så tänka på att man säger stopp innan kopplet tar emot, så att hunden har en chans att göra rätt.
Tack för alla jätte bra Tips! :)