Seniorfoder
Vår hamiltonstövare har blivit till åren och det börjar märkas lite nu. Han har blivit stelare, mindre aktiv och dessutom mer kräsen med maten. Carrier, som han har uppskattat förrut lämnar han kvar i skålen. Jag har aldrig varit direkt insatt i djungeln av hundfoder eftersom mina föräldrar har tagit hand om inköpen. Emellertid har jag på sistone fått mycket tips om att seniorfoder verkligen bör fungera och göra honom lite smidigare.
Så då är frågan vad jag ska köpa till honom. Har läst mycket gott om Standardts hundmat, vore deras "Original Mild" något för honom må tro? Eller har ni något annat tips på bra och aptitretande foder för den lite äldre hunden?
Magnussons Meat & Biscuit-foder gillas av många kräsna hundar. Ugnsbakat och gjort av bara färska animalier (köttfärs o ägg) gör fodret milt för många hundmagar.
Light passar både seniorer och hundar som inte får gå upp i vikt. Min tik har ätit deras Adult i 2,5 år och är alltid perfekt i magen. Kräsen är hon också, men äter det fortfarande.
Finns hos foderbilen 479 kr för 15 kg, men ev billigare hos en del ICA Maxi. M & B Adult kanske också skulle passa om hunden inte har problem med vikten. Det är också milt. Läste nyss om någon som köpt det för 415 kr på ICA Maxi. Dyrare hos foderbilen.
Magnussons har också ett billigare originalfoder, men jag tycker Meat & Biscuit är bättre. Många funkar på på original också, fast det är mindre animaliskt i det och köttmjöl - inte färska animalier.
Gå in på foderbilen och läs recensioner om olika foder, om du vill.
Jag gillar Standardt mycket, ger det till båda mina damer efter att ha provat lite allt möjligt (Purina Pro Plan, Magnusson M&B, Pedigree och RC Active-någonting). Det fungerar superbra på dem och även vänner med kräsna hundar ger det eftersom hundarna tycker att det är gott och de fungerar väldigt bra på fodret.
Det jag gillar med Standardt är att de inte har massor av onödigt "skit" i sina foder som många andra foder innehåller. (allt de inte innehåller kan du läsa om här: http://standardprodukter.se/hundfoder-standardt-innehaller-inte.html)
När det gäller stelheten kan jag bara rekommendera att börja ge glucosamin och eventuellt fiskolja också. Glucosamin hjälper många stela hundar och hundar med artros eftersom det "smörjer" lederna. Det är tack vare det som min tant kan fortsätta leva ett aktivt liv trots artros i en tå. Glucosamin finns som pulver och kanske även som kapslar och ska tydligen inte smaka någonting, så det lär inte påverka vad hunden tycker om fodret.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm