Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1189 ggr
MariaJosina
0

Inget funkar!

jag har två saker jag behöver hjälp med, först;

Min Chihuahua hane fyller 7 månader imorn och har alltid varit ett litet energiknippe men stimuleras han tillräckligt varje dag? Han är min första hund så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska motionera honom varje dag. Jag åker ofta inlines med honom då han älskar att springa och vi går alltid minst 20 minuter ofta blir det en timmas promenader. Vi går väll ut med honom 8 gånger per dag då 4 av dom är promenader de andra är bara kissning i trädgården. Jag har försökt att träna trick, spårning, agility m.m men då han inte gillar godis så mycket tappar han intresset och koncentrationen nästan direkt. (Hjälp med förslag som kan intressera honom)

Och;

Inkallning tränar jag många gånger per dag och det har vi väldiga problem med då han bara blir värre och värre! Nu skiter han totalt i om jag fortsätter gå och han rymmer från tomten! han vill inte ha godis eller kelsaker eller beröm. En jag känner som har stor erfarenhet av hundar och tävlar i lydnad på ganska hög nivå sa att lyssnar han inte en gång ska jag antingen gå fram och ta tag i honom så han förstår att jag menar allvar eller kasta något på eller brevid/framför honom om han springer ifrån mig så han blir rädd och när hna kollar på mig ska jag berömma. problemet är bara att han skiter totalt i om jag kastar något och han kommer när jag ropar inom en radie av 5 meter för då vet han att då kan jag få tag i honom. Jag vet inte vad jag ska göra och han börjar bli en fara för sig själv när han rymmer så, jag är ju rädd att han ska bli påbackad elller något (han är väldigt liten så det är ofta svårt att se honom direkt). Snälla jag börjar bli desperat!

Fridaaaa
0

1 timmes promenad och inlinse 20 min på en dag låter mycket för en 7 månaders valp :/ Bättre att gå många små promenader istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cassii
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Träna om inkallningen och kanske tom namnet, så det alltid är något positivt! Skäll aldrig på honom och använd hans namn.. Utan alltid så fort han kommer mot dig osv så ropar du namnet.. be honom ta kontakt, och beröm massor!

MariaJosina
0

det ska jag göra :) det är bara att han verkar ha lärt sig beröm som att han inte behöver komma längre för när jag säger till bestämt att han ska komma poch han gör det och jag berömmer honom innan han är helt framme vid mig så är det som att han inte ska komma längre :(

Cassii
0

kör hårt, någon gång om dagen :) använd gärna klicker! Klickern är numera min bästavän som jag rekommenderar alla att skaffa :)

MariaJosina
0

vi har testat med det men så han inet gillar godis så vart det värdelöst efter tre gånger för då ville han ju inte ha någon belöning ^^

[countess]
0

Har du testat belöna med leksaker ?

MariaJosina
0

japp, funkar ibland men är något tillräkligt intressant funkar inget :( Ser vi tillexpempel en annan hund kopplar han verkligen bort ALLT! :(

Loveradio
0

Istället för godis kan du ju belöna med köttbullar, korv, torkad blodpudding, ost, mjukost eller leverpastej? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[countess]
0

Kankse en kurs vore på sin plats :)

LinaK
0

Nej nej, kasta INTE saker mot honom. Då vill han ju tillslut absolut inte komma till dig. Han är ju så ung ännu, och vet att många av dessa unghundar har bomull i öronen, det är bara att vara ihärdig med inkallningen. Träna med honom i långlina eller i kopplet, försök att spontant (helt plötsligt på en promenad) få honom att komma till dig. Du ska vara roligare än det han sysslar med (han kanske nosar i backen eller leker med en leksak när du vill kalla in honom) Ha med dig något godis han verkligen gillar (#8 gav dig bra tips, men du vet ju själv vad din hund gillar mest..

Träna massvis med kontaktövningar med honom istället för att aktivera honom så mycket fysiskt som du gör, det är inte bra för en valp att träna agility och springa för långt. Kontakt har för mig varit A & O när vi har tränat inkallning, mina hundar vill vara hos mig då dom vet att något bra händer runt mig när dom kommer till mig.

Så mitt tips är att träna massvis med kontakt och träna inkallning i löplina/koppel.

Jag brukar kalla in mina hundar ibland när vi är ute och promenerar och dom går i långt koppel, då vet dom att dom måste vara uppmärksamma på mina signaler.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Jag rekommenderar att gå en kurs.

MariaJosina
0

vi har gått en valpkurs men övningarna vi gjorde där funkar inte riktigt på honom.. vilken är den bästa kontaktövningen för en hund med dålig koncentrations förmåga? Jag har försökt att göra lite olika saker men det vill sig inte riktigt för han verkar inte tycka något är så kul :(

Maja2
0

#12, det handlar om att LÄRA hunden att det är kul :)  Lek med din hund, både med och utan leksaker, busa, spring ikapp, lek kurragömma… höj hundens motivation att vilja vara med dig.  Det tycker jag är steg 1.

MariaJosina
0

#8 jo jag köper aldrig godis för han gillar inget så jag har skinka, ost, leverpastej, smör har jag även prövat men det funkar bara ibland men så fort något är tillräckligt intressant så vill han inte ha :(

#13 det gör jag varje varje dag, leker, kurragöma, springa på ängen tillsammans, gömma saker m.m:(

Maja2
0

Det verkar som att han inte ser dig som någon resurs i hans liv, det har nog inget med koncentrationsproblem att göra.

Har du provat ungnötslever som godis?

[Zorita]
0

Kan du ge saker han är intresserad av på promenaderna som belöning? Tex om han vill gå till parken, kräv att han tittar på dig först innan han får gå dit. Vill han sniffa, kräv ögonkontakt osv.

Äter han sin mat ok? Har du testat att få honom jobba för den i stället för godis?

MariaJosina
0

#15 nej kanske ska testa det då :)

#16 han har lite problem att äta regelbundet och när han väl äter har han väldigt lätt att bli distraherad och sluta äta ..