Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5770 ggr
urfaren
0

flexi + halti, hur fan tänker folk?

Har nu idag sett TRE stycker olika ägare som har FLEXI + Hali på hunden. Hur tänker de då? Med flexi så BELÖNAR du drag och Haltin är till för att FÖRHINDRA det.

Jag får det inte att gå ihop, tror ni de tänker annorlunda?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

AnneN
0

Ärligt talat så tror jag inte de tänker speciellt mycket alls!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ChristineL
0

Jag vet! Våran granne har två modellen större hundar och har flexi+halti på båda. Förstår ingenting!

Valkyrie
0

vad är halti?
Gillar inte flexi..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[Hilo]
1

Att flexi belönar drag förstår jag inte hur du menar. Men att ha dessa två tillsammans är ren idioti..

Ett flexi ska man ha på en hund som kan föra sig i koppel och föra sig kanon lös.

Haltin har jag tjaffsat så mycket om så där är jag tyst..
Men som sagt, att ha båsa är bara ett perfekt exempel på att vissa inte ska ha hund.

urfaren
0

#4 Jo att hunden får mer koppel genom att dra i det.

ChristineL
0

#3 - Halti är en nosgrimma

[Hilo]
0

#5 Då är ju att ha hunden lös samma sak..Obestämd

Min tik har flexi - hon har inte börjat dra när hon har vanligt koppel på..
Hon har aldrig vart dragig och hon går kanonbra  utan koppel..

Har man en dragig hund så är det klart att ett flexi inte är det bästa, men kan hunden föra sig tror jag knappast att hunden börjar dra för att man  använder flexi på den.. men jag kan ha fel.. dock aldrig själv upplevt det..Obestämd

Förövrigt så kräver flexi ingen direkt kraft för att få mer koppel..
Så där spricker din teori för mig..

Fridaaaa
0

Gillar inte flexi :/ Inte lätt att hålla in hunden om den t.ex vill fram till en annan hund osv plus att det kan hänga sig hela kopplet, nej ett riktigt koppel är mycket bättre.

#3 Halti är en slags nosgrimma som gör att när du drar tillbaka hunden så förs hundens huvud åt sidan och då kan den inte få kraft/möjlighet att dra (svårt att beskriva bra)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
0

Jag gillar inte flexi.. Vissa som har det i vårat område tycker att dom har sin hund kopplad så då får den göra vad den vill. Och hunden springer fram till alla osv.. Men den är ju kopplad tycker typ ägarna. Jag änvänder bara flexi till Tyra när hon löper, då hon nästan alltid går lös, och hon löper i ca 3 veckor så vill inte riktigt ha henne i ett kort koppel då. Så änvänder flexi då men ropar hellre in henne än drar in henne ändå. Jag tänker att det är som att man har hunden lös bara att dom inte kan gå längre än kopplet räcker, vilket är en bit :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Hilo]
0

#8 Som sagt ska flexi användas där man har koll på dina hund.. Ergo - inte rantar fram till andra hundar, drar eller slänger sig i kopplet Glad

Workingdog
0

Jgh har sett flera som låter sina hunder leka i flexi :O Jag skulle aldrig låta min hund leka med någon i flexi :o Dom kan ju strypa ett ben osv.. Aja det är nog ändå inte meningen att jag ska förstå hur vissa personer tänker xd

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ellenfyrkant
0

#4 Fast flexi koppel skulle jag inte använda åt en hund som utmärkt klarar att gå lös. Vad ska man då ha flexi för ? Såvida det inte är bebistider i skogen.

Och vad gäller att flexi belönar att dra är jag inte direkt villig att hålla med om men sätter mig inte helt på tvären heller. Men hunden måste juh kunna lära sig att när det är stopp i kopplet så är det, oavsett kopplets längd ?

Mvh Ellenfyrkant

ingann
0

#8 det är inte svårare att hålla in sin hund i flexi än i vanligt koppel…  det är ju bara att låsa linan i kort längd…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Hilo]
1

#12 Jag gör det av ren lathet från min sida faktiskt.. det är ett evigt halande och hon får ofta kopplet under benet, liten som hon är.. med flexi är de "problemen" borta och jag slipper böja mig ner var femte sekund..

Där det råder koppelförbud t.ex.
Därför har jag flexi på fast hon varken jagar vilt eller springer fram till varken folk eller hundar utan tillåtelse..

Klart det är samma sak med stopp på koppel..

Lyan
0

Med min hund belönar flexit dragande, hon väger bara 2,5kg och fick dra som en tok för att få ut lina, slutade med det då hon blev så förvirrad, varför får jag dra nu men inte senare idag?

Annars är jag glad i flexi. Om man kan använda det! Men jag själv föredrar helt klart flexi hästlängder framför långlina

urfaren
0

Jag har inget emot flexi alls, tycker bara inte man ska ha det till en halti då detta kan skada hunden!

Rafflan
0

Använda förr flexi till våran hund, gick jätte bra, möte vi någon männsiak ellar hund sa jag till honom att stanna, gick ifatt å låste kopplet kort eller kallade tillbaka honom.
Dock fick vi sluta med det när vi skaffa hund n r2 ;)

Sen har jag provat halti på min älsta hund pga att han blir stressad så fort vi åker upp till brukshundklubben, ska hälsa på allt och alla, glömmer allt vad lydnad är och blir oerhört stark så provade vi en halti för att jag vet att vissa fått en totalt föränding av den, dock funka den inte på min hund, han vart irriterad och började hoppa med den och försöka ta av den och riskerade att skada sig så den hamnade i lådan och är aldriug använd sen dess…

Tangotime
0

Jätte kul när en av dessa hundar rusar tills flexit tar slut. Tjoff så är nacken bruten…. Skrikandes

Ellenfyrkant
0

#16 Det låter nästan inte så i ditt ursprungsinlägg, men jag förstår. Vet en hund att man inte ska dra är flexi helt okej (även om det inte är något jag själv föredrar) men tillsammans med halti har man inte den kontrollen på hunden som man önskar ha inte minst när man köper och varje gång man knäpper på den. Tycker dock du uttrycker dig lite väl aggressivt.

Mvh Ellenfyrkant

GoldenLea
0

Jag har personligen aldrig andvänt varken halti eller flexi på de hundar ja haft och den hund jag har har aldrig haft det heller. Visst kan jag tänka mig att man andvänder flexi koppel om man bor i stan o kanske inte kan släppa hunden varje dag, men då ska ju hunden ändå lyssna på föraren o inte gå gå fram till människor utan tillåtelse m.m. Halti gillar jag inte alls. eftersom koppel haken sitter under grimman dras hundens huvud snett om föraren skulle dra till i kopplet. Jag anser att kan man inte hålla sin hund p.g.a styrkan kan man skaffa en mindre hund eller gå kurs och träna.  Och ha både flexi och halti skulle jag inte förstå alls. Tycker det låter väldigt knasigt. Såg en gång på utställning en som hade en halti på en kinesisk nakenhund. Då skrattar man lite i smyg.

Rafflan
0

#20 vet folk som har halti i situationer där det kan bli trångt och hunden inte ska kunna sträcka fram huvudet och nosa på människor/hundar, och då använder dem halti för att få bättre koll på nosen/huvudet ;)

Ellenfyrkant
0

Fast oavsett vad man har haltin till (har nu hört två olika anledninmgar) borde man se till att ha såpass bra koll och lydnad på sin hund att den inte behövs.

Mvh Ellenfyrkant

GoldenLea
0

#21 ok, ja visst kan man andvända det i sådana situationer, de e ju kanske inte så kul om man är hundrädd och så kommer en stor hund nos mot en på stan. De jag mer syftar på är dom som andvänder halti på sina hundar varje dag, nu kanske jag missförstått men jag har för mig att halti bara andvänds för träning? Men jag kanske hört fel. Det fanns dock en halti jag såg i ett engelskt programm då satte man knäppet i nacken på hunden så om man drog så drog hundens huvud bara bakåt och inte snett upp. Det tycker jag låter bättre. Men som sagt klart folk kan andvända halti, men jag gör det dock inte. alla är vi olika :)

frippen
0

Det lät ju riktigt skumt!

Rafflan
0

#23 eller dessa trånga hundvagnar på tågen, har man en hund som gärna noiar på andra hundar är det ju ganska skönt att kunna ha koll på nosen med hjälp av halti. Önskar fler kunde ha det på sina hundar när dem åker tåg, jobbigt att jag ska behöva ta upp min hund i knät för att deras inte ska komma åt att nosa bara för dem inte kan kontrollera att hunden sträcker ut halsen för att nosa.

Och ja halti är ett tränings redskap, men har man då en lugn hund som bara gillar att nosa på andra hundar lugnt och sansat kan ju en halti vara bra för att underläta, speciellt med en sån liten hund, min golden är ju så hög att jag bara kan sätta handen på sidan av hans huvud och styra bort huvudet, dock är det kanska lite svårare med små hundar då man måste böja sig ner ;)

Rafflan
0

#22 ja men tyvärr har ju folk inte det, och jag gillar inte att främmande hundar nosar på min hund, hade vart skönt att sluppit hålla honom i famnen så ofta bara för att andra har svårt att kontrollera nosen på sina hundar.

Ellenfyrkant
0

#26 Sant och förståeligt men i trånga utrymmen eller på platser där det vistas mycket hundar t.ex. hundutställningar kanske man får ha lite överseende.

Mvh Ellenfyrkant

GoldenLea
0

Men är det verkligen nödvändigt att ha halti på varje promenad? att man kan ha det i speciella situationer där man vill ha mer kontroll på hunden e jag helt med på. Att hunden drar fram nosen till andra hundar kan man ju träna bort (och även nhu menar jag på dom dagliga promenaderna)  Och självklart går jag inte på några speciella .. jag reagerar dock på dom som har det dag ut och dag in på alla promenader, Jag kör så med min voffe att hon får hälsa eller gå o nosa när jag säger det är okej. kommer de hundar människor eller andra som kanske inte vill ha fram henne till sig får hon komandot fot eller sitt och stanna. Jag stödjer inte dom som alltid andvänder halti då jag tycker det kan lösas på andra sätt och jag inte riktigt tycker om att den drar huvudet snett. Men som sagt i speciella situationer som på stan/tåg och sådant tycker ja de e helt okej. man måste ju vara försående mot hund rädda och folk som har andra hundar. men att ha det som ett dagligt verktyg på alla promenader tycker jag är onödigt

Rafflan
0

#27 sjukdomar sprids väldigt bra, och många genom kontackt, min älsta har fått noskvalste, det smittas via noskontackt.

#28 jag snackar om när man åker tåg eller liknanade.

Ellenfyrkant
0

#29 Tråkigt med sjukdomar. Men jag tror det kan vara svårt fortfarande på t.ex. hundutställningar.

Mvh Ellenfyrkant

GoldenLea
0

#29 ja då är vi ju inne på samma spår :)

Rafflan
0

#30 han är behandlad å bättre så går ingen nöd på honom. Men det är tex noskvalster, kennelhost, öronskabb och liknanade grejer som kan smittas vid kontackt vilker gör att jag inte gillar att främmande hundar hälsar.

Och då blir det jobbigt i trånga utrymmen när folk inte håller koll på hundens huvud utan bara halsen och bakåt. Så jag ser inge fel i halti på utställning på lugn hund då det blir för omgivningens skull om det är för att kontrollera huvudet.

Luftburet är dock omöjligt att göra nåt åt, men man kan ju göra så gott man kan för att hindra sjukdomar iaf :)

MariaJosina
0

Jag tycket att flexi kan vara jätte bra i vissa lägen men jag skulle aldrig kunna ha det som det enda kopplet. jag tycker att man aldrig ska ha flexi om hunden har en tendens att dra eller om man är i en situation där man kan behöva ha 100% kontroll över hunden snabbt.  Jag har flexi när jag är på ställen där jag vet att min hund kan vara lös utan fara men att jag då väljer att ha honom kopplad. Jag skulle aldrig ha det på stan tex.

AnneN
0

#33 Och du använder väl förhoppningsvis inte flexit tillsammans med halti/nosgrimma heller.

_**/Mvh Anne

MariaJosina
0

absolut inte! jag gillar inte sånna saker, för mig är det som "genvägar" istället för kompliment till träning att använda sånt. Drar hunden så ska man träna, träna, träna och inte sätta på den massa skit. Det är precis som med anti-skall halsband, ren skit. jag tycket att folk som använder sånt är för lata för att verkligen engagera sig och ge träningen den tid den behöver för just sin hund.

AnneN
0

#35 Ja då har du samma inställning till sådana redskap som jag har Skrattande

_**/Mvh Anne

MariaJosina
0

Så bra ! :D

Labolina_73
0

men jösses,, ja dessa 2 tillsammans är ju verkligen inte att föredra.. helt idiotiskt faktiskt..

personligen gillar jag inte flexi heller men det är bara för att jag tycker den är jobbig att hålla i.

halti fattar jag överhuvudtaget inte att folk använder..

/Linda

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#32 Ja valet är fritt. Men om hunden har ett halsband är det ju inte allt för svårt att hålla hunden tätt intill benet. Jag skulle aldrig sätta halti på min hund för att "få bättre kontroll på huvudet". Kontroll borde man ju ha ändå. Är man livrädd för att hunden ska ha kontakt med andra hundar gör man bättre i att undvika de platserna.

Mvh Ellenfyrkant

[hyperiion]
0

Jag gillar inte flexi. Men ja ändrade synen på den till min äldre vovve. När hon som alltid va lös blev döv och inte orkade gå lika fort så hade ja ett flexi på henne och min unghund i vanlig koppel. på så sett kunde hon lunka i sin takt och gå lite bakom. Nu finns hon inte kvar längre. Men jag tyckte flexit var perfekt för henne:). Skulle dock ALDRIG sätta de på min hane..

[Zorita]
0

Jag använde halti ett tag till min hane. Han hade fått lära sig att i koppel och sele drar man från sin tid i hundgården, och eftersom han var så stark tänkte jag att jag kunde prova. Faktiskt fick jag en förändrad hund. Han njöt mycket mer av promenaderna. Skulle inte rekommendera halti dock, men det hjälpte honom att inte fokusera så mycket på just halsbandet eller selen utan på promenaden i stället.

Men vi bytte bort det igen ganska snabbt och gick över till normalt halsband. Om han är för vild sätter jag kopplet på framsidan av selen och det fungerar väldigt bra, mycket bättre än halti.

Har inte använt flexi, men halti och allt annat än ett väldigt kort koppel, helst dubbelkopplat till halsband är absolut fel. Då hinner ju hunden få upp farten ordentligt och så ryker nacken. Usch usch låter otäckt.

Wuz
0

Jag har inget emot i flexikopplet i sig, jag har något emot de oansvariga hundägare som inte har kontroll över sin hund och ser flexikopplet som en enkel lösning och låter sina hundar springa vind för våg.

Jag har träffat människor med okontrollerade hundar i spårlina och du ser inte mig hata spårlinor bara för att det finns oansvariga hundägare.

[Forest]
0

Det är få som har kontrol på sin hund på flexi väldigt få, jag har inte sett än ända som har det. Men visst kan jag se fördelen med det OM man nu har kontroll på hunden och att den lyssnar än att gå dessa X-antal meter före/runtom sin ägare. Sen TS jag fattar inte heller hur folk är funtade varför itne helt enkelt träna sin hund så slipper man detta dagkamp på promenaderna. är imot hati men kan se en vits iaf med flexi OM hunden nu inte drar/jagar osv då ser jag mer fara med kopplet än nytta