Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5570 ggr
Wuz
0

Hundras som passar mig

Jag vet redan vilken hundras jag är intresserad av men det kan vara intressant att se om jag kan öppna mina ögon för någon annan hundras.

Jag och min pojkvän har mycket erfarenhet av hundar, både skarpa och lättare hundar av alla storlekar och aktiverings nivåer.
Vi söker en frisk lojala hundras som kan hålla oss sällskap och komma med oss ​​på äventyr och eftersom vi är ganska aktiva då och då vill vi ha en hund som kan ligga på soffan och mysa en regnig dag, men gå i timmar och campa om det är en fin sommardag.

Vi föredrar större hundar och inget dreglande hundar.

Vi kan ge hunden över
- 2 timmar prommenader om dagen (exkl. kortare kiss-promenader)
- 2 timmar hjärngymnastik och dressyr
- 1 timmar cykel rundor om dagen

Om hunden är intresserad av någon typ av sök, agillity, lydnad och så vidare kan vi öva dagligen till ett par gånger i veckan beroende på hur mycket hunden kan hantera. Eftersom vi har katter och andra djur ska hunden inte ha allt för grov jaktinstinkt och det är bara bra om hunden är lite tillbaka dragen mot främlingar.

Om du behöver mer information är jag glad att besvara dina frågor.

Anibaz
0

Är ni intresserade utav hundsporter?

Karmatarerskanise
0

Hur länge kommer någon kunna vara hemma med valpen?
Hur ska ni göra sen när ni jobbar?

Dansk/Svensk gårdshund är en hund som är aktiv och pigg men som kan slappna av då det behövs.  Den är också reserverad mot främlingar ( fast nu blir ju inte alla hundar som rasbeskrivningen säger)

NathalieT
0

En Lagotto Romangolo kanske skulle passa ? :)

Wuz
0

Jag är mycket intresserad av hundsporter men jag finner det viktigt att både jag och min hund är intresserad det är därför det beror på hunden.

Jag kan leva ett liv med att göra något hunden gillar och eftersom jag är intresserad av de flesta hundsport kommer det inte att vara ett problem om hunden till exempel tycker om lydnad istället för agillity.

[Ronon-m]
0

Schäfer? Den första jag kom att tänka på. Även dobermann :)

Wuz
0

**#2 Hera
**Jag är en hemmafru som arbetar hemifrån kan man säga så hunden alltid kommer att ha någon hemma.

M&M
0

Mitt tips blir västgötaspets. Aktiva och uthålliga hundar, men samtidigt riktigt lojala och kel älskare.

Wuz
0

**#5 Ronon-m
**Jag älskar schäfrar, men det är så svårt att hitta en seriös uppfödare och jag anser att rasen har lite för mycket hälsoproblem och de strikta arbetarlinjerna kan vara lite aktiva, jag är rädd jag understimulerar hunden och det vill jag inte.

Jag tycker inte riktigt om hur slanka Dobermann hundarna är idag, de jag har sett har varit för utställningsavlade vilket jag inte tycker om

fia-mia
0

Jag skulle nog säga att de flesta raser passar er, då det verkar vara en aktiv sällskapshund ni vill ha. Skulle dock kanske välja bort rena brukshundar.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Wuz
0

**#7 M&M
**Västgötaspetsen är lite liten för vår smak annars skulle den nog passa oss.
Har du en aning om hur deras jaktlust är? Min fd granne jagade nämnligen med sin västgötaspets.

Wuz
0

Jo precis, jag tror att de flesta brukshundar behöver lite mycket aktivering för vår smak och jag vill inte ha en understimulerad hund.

Karmatarerskanise
0

#6 Låter jättebra :)
Som sagt, en Dansk/Svensk gårdhund är mitt förslag.

AnneN
0

Hur mycket pälsvård är du intresserad av?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wuz
0

Det spelar igentligen ingen roll men kanske något mittemellan. 
Om det skulle existera en semilånghårig hund som inte behöver någon pälsvård det skulle vara min ras direkt Flört

fia-mia
0

Sheltie? Någon retriever?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Wuz
0

**#15 fia-mia
**Behöver de mycket pälsvård? Har de stort behov av mycket aktivering? Sheltland Sheepdog har varit en favorit hund sedan jag var liten, trots att de är ganska små.

Jag är egentligen inte intresserad av vallning så jag är inte säker på om en vallhund skulle passa. Det finns så många retriever hundar, vilken hade du i åtanke?

fia-mia
0

#16 Sheltien kräver mindre än den ser ut att göra. Har grannar med sheltie och de är sällskapshundar och är nöjda med de. Men tittar du på resultatlistor av agility och dylikt är de högt upp. De är enormt lättlärda och lätta att ha att göra med, dock något reserverade mot främlingar. Tycker själv sheltien inte är en vallhund längre (jämfört med BC eller liknande), vallhundsegenskaperna yttrar sig mest genom att den håller väldig koll på flocken.

Tycker nog alla retriever-raser passar er. Det finns rätt olika avelslinjer inom raserna tycker jag. Många golden är ju sällskapshundar, medan det finns s.k jaktgolden också. Mest aktiv skulle jag nog säga att tollaren är, men alla retrieverraser är trevliga att jobba med. Jag har tränat både med labbar, flattar och golden och jag tycker alla har ungefär samma motor.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Kan du PMa vilken ras du själv funderat på? :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Thorsson91
0

En vit herdehund borde du ha. :)
Dom gillar att komma ut på äventyr och är även tillbaka dragna mot främlingar och man får ju inte glömma hur söta och vackra dom är att titta på. :D

Wuz
0

Jag har faktiskt funderat en del över den vita herdehunden men jag och min pojkvän klickar inte med rasen helt enkelt. Det känns inte som vår ras på något sätt.

Thorsson91
0

Okej det var synd, får fundera på om jag kommer på något annan bra hundras som jag kan tipsa om. :) Vad är det för hundras du har funderat på då? :)

Thorsson91
0

Finsk Lapphund? :)

Wuz
0

Jag är mest inne på en del spetsar och urhundsraser eftersom jag har en hel del erfarenhet av den sortens hundar.

M&M
0

10# Västgötaspetsen jagar inte särskilt mycket, dom kan användas till det men igentligen är dom vallhundar.

Det händer att våra 2 jagar någon hare i skogen men dom jagar inte länge.

Tränar man dom så funkar dom som jakt hundar men annars jagar dom itne särskilt mycket.

jollycox
0

Irish softcoated wheaten terrier :) Dom följer gärna med på aktiviteter men kan också ligga inne en regnig dag. Man kan jaga med dom men det är väldigt få som gör det och dom är inte avlade till jakt. Man kammar dom 1-2 ggr i veckan, kanske tillomed mer sällan om man har den nerklippt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Eywa
0

Jag tänker på en utställningsavlad labrador. Förutsatt att du kommer att träna apportering (inte kasta boll och hämta utan mer avancerat) samt gå ett viltspår då och då.

De nöjer sig helt klart med motionen ni erbjuder, de har inte mycket hälsoproblem och enligt mig dregglar dom inte mycket :)

Maddepadde
0

Varför är apporteringsträning ett krav för att du ska kunna rekommendera en utställningsavlad labrador?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Eywa
0

#27 Jag tycker att alla labbar bör få apportera, oavsett aktivitetsnivå. Det är någonting dom brinner för och man bör ta vara på hundens medfödda egenskaper. Men det är min åsikt :)

GabbiS87
0

Tycker det låter som att du beskrivit en Eurasier!

Den ser ut att passa bra in hos er :)

Wuz
0

Jag gillar Eurasiern skarpt, men de har för mycket päls tycker jag Obestämd

Wuz
0

Jag skulle vilja ha en Shikoku, men de har för mycket jaktinstinkt och jag vill inte sätta resten av husdjuren i fara i hopp om att det kanske fungerar. Det är en för stor och dum risk att ta.

GabbiS87
0

#31 Jo päls har de gott om de små rackarna! Fast det är väl den enda nackdelen tycker jag :) Men dom fäller inte så mycket mellan fällningarna har jag hört….

Cassii
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sheltie skulle jag säga :)

MariaJosina
0

Rhodesian ridgeback-jätte fina mentalt, orkar jätte mycket och kräver en del. Och så är de så otroligt vackra!

[schipperke]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schipperke?

kanske inte så jätte stora men är en stor hund i litet kropp :)

dom är aktiva,älskar att motionera,lättlärda,fina,älskar att hänga med på äventyr,älskar att ligga och mysa,tillgivna,snälla,Har själv haft Schipperke förut dock så har jag bara en Coton de tulear tik nu :)

Schipperken fälller heller inte nå mycket bara 1 gång om året.Lättskött päls,passar även som jakthund känner många som jagar älg med Schipperke,Dom gillar agility,Dom lukar inte nå mycket,

Här kommer en bild på en fin schipperke!

bra vakthundar också,

Fast det är svårt att välja hund :D hoppas ni hittar den hund ni söker :D

Wuz
0

#32 Jag är rädd för pälsvården, jag minns hur det var att bada och kamma en Samojed. Aldrig mer!

#35 Tack för att du påminde mig om min Schipperke besatthet. Tungan ute
Det kanske slutar med en stor och en stor hund i liten kropp? Flört

[schipperke]
0

Hehe ok  :D Lycka till!!