Osäker hund
Jag har en foderhund som är 2 år och jag fick reda på ganska direkt av uppfödaren att Hugo är rätt osäker och lite rädd av sig, ingen direkt orsak utan han har alltid varit sån tydligen. Hemma är han hur go som helst men när vi är ute och när han ser andra hundar morrar han, fast det är mer ett osäkert morr, och han reser ragg typ som att försöka visa att han är större och starkare än vad han är.
Han är även sån mot främmande människor, morrar lite och kryper ihop.
Jag och min fästman försöker lära Hugo att komma bättre överens med andra hundar och när vi är ute och går med honom och träffar på en annan person med hund så frågar vi om Hugo kan försöka få hälsa på hunden och berömmer honom jättemycket när han tillslut nosar tillbaka på hunden osv så att han ska få bättre självförtroende.
Är det bra att göra så som vi gör? Finns det andra sätt att få honom att inte vara så osäker och rädd för hundar och nya människor?
Nackdelen med att göra så är om den andra hunden ger er hund en dålig upplevelse, det sätter sig snabbt. Så var noga med vilka hundar er hund får hälsa på! Det är annars inte något fel i det ni gör.
Ni kan jobba med detta även på avstånd. När er hund ser en annan hund så beröm och belöna er hund. Då kommer han efter lite repetitioner att associera andra hundar med ert beröm = något positivt. Tillslut så kommer han inte att uppleva dom andra hundarna som lika obehagliga och då kommer han även att få bättre självförtroende. Detta fungerar lika bra även mot människor. När er hund ser en människa, beröm och belöna!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag hade istället försökt satsa på att han skall exponeras för, men slippa undan konfrontationer av det han är rädd för, tycker du något är obehagligt är det sista du vill att bli tvingad att möta det.
Samt att du inte alltid vet hur alla främmande hundar han hälsar på kommer reagera, better safe then sorry.
Samma gäller människor.
Som #1 är inne på arbeta på avstånd där han känner sig trygg ex. genom att skvallerträna. Och där han lär sig att acceptera sin omgivning men på hans villkor, får ni besök så låt hunden själv avgöra hur fort han vill gå fram, han kanske inte alls är intresserad, låt gästerna bjuda honom på något gott.
Och en annan sak, håll koll på hälsan, även om det kan vara mentala brister hos hunden så är det inte allt för sällan som smärta/sjukdom ligger bakom beteenden utan orsak.
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har oxå en osäker hund och han reser också ragg, morrar, skäller.. ibland gör han till o med utfall i mot andra hanar och när han blir totalt blockerad så har man otur så får han överslag och går i mot oss… nu har ju vi lite "grövre problem" än vad du har… men vårat problem sitter hos alla vi 3.. Jag, min sambo och vår hund.
Och det vi har fått i tips av en kunnig instruktör på Brukshundklubben är att:
Vi ska börja träna Agility för att stärka hundens självförtroende.. Att han bara vågar att ta sig igenom tex tunnel, balansera på ett hinder m.m stärker hans självförtroende jätte mycket + så lär han sig att lita på er!
Sen så för att komplentera det så "måste" man träna lite lydnad.. Ögonkontakt och linförhet.
När vi möter andra hanar så ska vi alltid ta ögon kontakt med våran hund och försöka få honom till att bli mer intresserad av vad vi har i handen än att han ska titta på den andra hanen.. Eller så kan man göra så att han får sätta sig ner och vi ställer oss framför och blockerar honom med våran kropp i stället.
Och sen så behöver dom inte "hälsa" på var enda hund man möter efter vägen… När jag är ute o går med mina kompisar som oxå har hundar men som är undergivna ist. så får han ALDRIG hälsa på dom under promenaden. Som belöning så bruka vi att släppa dom på fotbolls planen och att de får leka en stund. och allt detta har gått super bra.. Jag har till o med börja använda klicker och klickar så fort han tittar upp på mig och ger han belöning (om han vill ha, det är inte alla gånger han tar det)
#3 Bra att det fungerar för er. Har er hund blivit mindre rädd för andra hundar? eller har ni bara lyckats få kontroll på beteendet?
Det är ju annars problemet när man inte tillåter dom att se andra hundar vid möten utan man tvingar dom att titta på föraren. Då gör man aldrig någon kopppling hos hunden att den andr ahuden är ofarlig, utan snarare tvärt om. Hundar har kontrollbehov, dom vill se den andra hunden när man sedan itne är beredd på att ta kontakt med hunden i förväg så är det stor risk att hunden hinner göra utfall iaf. Om man istället låte rhunden se på andra hundar och belönar den för att den gör det så blir hundens koppling att det inte var så himla farligt med dom där andra hundarna.
Så som jag skre vi #1, dvs skvallerträning, så får du en hund som först lär sig att hundar inte är farliga och sedan i förlängningen så kommer hunden själv att ta kontakt med föraren för att få belöningen och då kan man fånga ögonkontakten. Man får en avslappnad och trygg hund som vet att den själv kan hantera ett möte med en annan hund, den får dessutom otroligt mkt bättre självförtroende då den får massa beröm och möjligheter istället för att bli begränsad/tvingad att göra något annat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Lite både och :) Vi hinner att stoppa honom innan han blir blockerad nu mera iallafall men vi har inte "testat" honom på riktigt genom att möta en annan hund som är dominant och se hur det fungerar då..
men vi har en labbe som oftast sitter fast i sin dörr med kopplet.. den gillar han inte.. men nu mera nöjer han sig med att morra på den och får han en till sägelse av oss så slutar han att morra.. vilket som jag ser som ett stort + :)

Jag tycker inte det låter som en god idé så som Ni gör. Att låta honom hälsa på de Ni möter. Har jobbat med många sådana hundar som precis som Er, "mängdtränat" hundmöten och noskontakt i hopp om att deras hund ska bli säkrare i hundmöten. Kan säga att ingen faktiskt har blivit bättre genom den träning.
Men som några innan skrivit. Skvallerträning är ypperlig träning i just såna här situationer. Det är ju faktiskt de enda hundmötena Ni kan ha kontroll över. Att låta en osäker hund hälsa på främmande hundar (vars ägare sagt att de är snälla) är dömt att misslyckas tyvärr. Förr eller senare så kommer någon hund fräsa ifrån och Er hund får det bekräftat att man ska passa sig för hundmöten.
många hundar reagerar också negativt i mötet iom att din morrar och reser ragg, så risken att utlösa ett bråk är större än annars.
Jag rekommenderar starkt att Du gogglar eller allra helst går en kurs i hundmöten/skvallertränar. Finns massa bra kurser om Du bor i stockholm.
Lycka till!