Osäker vakthund
Hej på er
Min kastrerade 2 åriga rhodesian ridgeback är en osäker liten figur när det kommer till främlingar. Att han varnar med ett gruffande eller skall när det kommer ngn där man slått sig ner i naturen gör inget, men hur förhindrar man att han springer fram till stackaren o skäller ut denne? Han bits inte eller springer ända fram, men det är nog så pinsamt och onödigt ändå.
Problem två är att han är rädd för främlingar om de kommer honom alltför nära. Han kan inte ens hantera ett lugnt närmande där jag bett personen att ignonera honom och inte vara ivrig. Det gäller inte alla, men han kan rygga in i ett hörn när ngn okänd vill hälsa på honom, även om personen är lugn. Osäker/rädd istället för ointresserad, vilket inte är att föredra. Min golden retriever är lugn och social, men påverkar inte ridgebackens beteende positivt för det.
Jag behöver alltså stärka min hunds självförtroende samt kontrollera hans vaktande, hur gör man detta på bästa sätt? Jag själv oroar mig inte för situationer, och min hund är väldigt lugn och trevlig i övrigt.
Tacksam för svar och hjälp!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som en liten osäker kille Du har. Kastreringen i detta fall har nog gjort saken lite värre dessutom. Men men….
Jag skulle lära in ett alternativt beteende för honom. Så han vet hur han hanterar liknande situationer som Du beskriver ovan. Han vet troligen inte hur han ska reagera när såna här tillfällen dyker upp och rusar nästan fram istället.
Lär honom att söka upp Dig, alt lägga sig ner eller vad Du nu vill. Googla gärna på Skvallerträning. På detta sätt får Du honom positivt till situationerna istället och han känner sig trygg i att veta vad som förväntas av honom.
Jag skulle bara vilja påpeka att ni inte borde ha honom lös så länge han springer fram till främmande.
Annars verkar skvallerträning kunna vara ngt precis som Zebben skriver :)
Han springer inte fram till främmande när han är lös annat än när vi satt oss ner så att han fått ett revir. Vi har 99% koll på när det kommer någon, det är den sista procenten, överraskningsmomentet, han behöver ändra sitt beteende med. Han lyssnar mkt bra annars. Vi kopplar självfallet hundarna det kommer hundar och människor.
skvallerträning har jag icke hört talas om, ska genast kolla upp detta. Han behöver absolut vända sitt beteende till ngt positivt, det är hur detta ska gå till som jag varit lite ovetande om. Det är ju inte alltid främmande eller gäster reagerar som man önskar och en trygg hund i alla lägen är ngt att eftersträva. Osäkerhet verkar inte vara det lättaste att bota!
tack för era svar!

Jag håller med Zebben, har oxå en osäker hane, som kastrerades tidigt. Med det jag vet idag, hade jag valt att inte kastrera honom, utan löst det med löptikar ändå, på annat vis.
Läs om skvallerträning och använd dig av det, det är helt enkelt toppen. Fungerar det inte att träna det själv, hitta en kurs i det, eller kör privat träning med någon för att få rätsida på det.
För att bygga lite självförtroende hos honom kan det hjälpa med balansarbete, för att få bättre kroppskontroll. Vidare kan blodspår som berikning (dvs inte viltspår) göra massor för en osäker hund.
Försök även att vara tydlig med att ta rollen som den som kontrollerar främlingar, så att han vet att det inte är hans uppgift. Var noga med att alltid hälsa, gärna ta i, främmande människor och hundar, innan han gör det, eller försöker undvika att göra det.
Vill han inte hälsa, tvinga honom aldrig till det. Be folk att alltid ignorera, och att kanske sätta sig, inte titta, och sen kasta åt honom någon god godis. Var gärna noga med kroppshållning, då en tyngdpunkt framåt räcker för att bli hotfull i en känslig hunds ögon.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har lyckligtvis motsatt erfarenhet, ser ingen negativ förändring när det gäller min hunds osäkherhet efter kastrering. Tvärtom har det blivit lättare att jobba med det eftersom andra beteenden blivit bättre.

#5 Men då hade kanske inte Din hane problem med osäkerhet sedan tidigare? Att kastera en redan osäker hane gör att man allra troligast får en ännu mer osäker hund.
#6: Självklart var han osäker redan innan, hade han inte varit det men är osäker nu hade jag inte kunnat påstå att hans problem inte förvärrats av kastrering. Just hans osäkerhet var en av anledningarna till att jag var osäker på att kastrera men lyckligtvis var det inte så vanligt som jag trodde utifrån de svar jag fick på olika forum. :)
jag hade börjat med att stärka hans självförtroende.. samt haft honom i långlina och lärt in komandot stanna
Vad kul att ni skriver så många bra svar, tack! Efter kasteringen är han mycket lyhördare och lydigare, lugnare och mindre angelägen att testa sin rang när andra passar honom. Han har helt enkelt blivit en mkt goare hund efteråt.
Han har alltid varit en osäker prick och känner sig lätt utmanad när någon ställer sig och tittar honom i ögonen eller "gör sig stor". Han har särskilt svårt för män. Jag ber alltid folk ignorera honom samt inte ta ögonkontakt eller "tvinga sig på honom", men människor är svårare att träna än hundar…
Mina hundar bryr sig inte om andra hundar eller människor ute då de aldrig fått hälsa på någon i koppel, utan bara ignorerat och gått förbi, därför är de mkt trygga när de är kopplade och litar på att jag tar hand om situationen.
Till saken hör också att min ridgeback är ett lätt byte för dominanta hundar när han är lös. Stärker man hans självförtroende i andra ämnen borde han känna sig mer säker bland dominanta hundar också…?
Jag ska absolut träna skvaller, samt se efter någon passande kurs.
Tack!
Måste lägga till lite i mitt inlägg som jag skrev i #8
Jag har samma problem som du, MEN jag har en Dominant hane som är osäker på andra dominanta hanar och klarar inte av att umgås med dom utan att han ska "ta dem" ( Gör utfall) . och vid dom tillfällena han inte får tag i dem så blir det som ett överslag och tar den som håller i hans koppel istället och håller sig fast med frambenen och bits..
Och igår var jag på Brukshundklubben och fick träffa Terje Jacobsen som är mycket duktig på Problem hundar / hundar med problem eller vad man ska kalla det. Han såg på engång att min hund var osäker. Men, han var osäker på oss.
och när akillez gör sina utfall på andra hundar så blir vi osäkra på honom vilket som förvärrar hans/vårt problem.
Och det vi fick i läxa av terje är att vi MÅSTE skärpa oss på att träna lydnad. men vi ska inte kräva att han ska gå som en robot men, han ska bara ha ögon kontakt med oss när det kommer en hund och att vi ska kunna göra en U sväng helt tvärt och han ska hänga med och ha allfokus på oss. och sen så kan man även sätta honom ner och att vi ställer oss framför med en jätte gott godis i handen som han får lukta på och små bita lite i och samtidigt så ska man stå och smeka han ifrån mungipan och ner då det är lugnande för hundar…
och sen så kan man även träna agillity för att stärka upp bandet mellan hund och förare då dom måste lita på oss.
och sen så kan man även komplenttera med att träna WP så får dom även använda kroppen lite…
Jag fick även ett tips att man kopplar aldig på hunden och går utan man ska ALLTID ha en mysstund både före och efter man har fått på kopplet eller när man tar av det.. och när man ska ha mysstunden så kan man ha en krov i handen som hunden kan få lukta lite på och små gnaga lite på undertiden man smeker dom ifrån mungipan och ner ..
Vi har agility kurs inbokad o har även köpt en bok i skvallerträning. möte med andra hundar går fint han har inga problem med att komma till mig ist för att springa fram till någon annan.
det är svårt att utvärdera sin egen hund, jag ser honom bara med mina ögon. han är trygg o lugn nästan jämt, det är när han känner sig utmanad, påtvingad eller tycker att vi ska vaktas som han/vi behöver jobba på.
är det ngn som har en ridgeback o kan säga hur rasen upplevs?
Ha det fint alla