Kennelhosta
Jahapp, jag & mina hundar har alltid varit skonade från den hemska kennelhostan - men nu har den kommit hit till oss.
Xoxie började harkla sig & snörvla o ha sig för ett par dagar sedan, och Ruff går runt o nyser betydligt mer än vanligt.
Jag ringde veterinären o ville ha tid, då jag misstänkte att Ruff åkt på noskvalster och Xox KH & NK..
Den första jag ringde till sa att så va det inte alls, mina hundar behövde avmaskas, dom har säkert mask..
Meeen.. sist jag kollade så sitter masken i magen, och inte i luftvägarna 
Så jag ringde till en annan vet, eller ja.. Djursjukhus som jag vet är toppen, förklarade symptomen o jag fick en tid på onsdag (imorn)..
Men nu till det "bra-iga"..
Medans vi pratade fick Xoxie en lite hostattack, och sköterskan frågade direkt - Är det hon som hostar?
Japp, svarade jag..
Och till svar fick jag då, ja men det där är kennelhosta - det hör jag.
Så vi bokade av tiden och jag skulle höra av mig om dom blev värre.
Så nu har jag varit o köpt Bisolvon för barn, och även ringt uppfödaren som gav mig tipset att ge henne en klick honung när hon hostar som värst - då det lenar o lindrar 
Sen kunde hon även få dricka lite honugsvatten morgon o kväll för att lena halsen lite, namnam tyckte Xoxie 
Har era hundar haft Kennelhosta nångång?
Hur mycket hostade dom?
Hur länge va dom dåliga?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Tyra hade kennelhosta förra året. Och lyckligtvis var det bara hon som fick det av alla 4 hundar :p Lite tur ska man väl ha ;)
Hon hostade slem några gånger per dag och hostade ganska mycket i vad kan det varit? 1-2 veckor? Så det varade inte så länge som tur var :)
Hoppas Xox och Ruff kryar på sig snart! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En fråga bara, har de fått kennelhostan trots att de är vaccinerade mot det eller är de inte vaccinerade? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Dom har fått trots vaccin "/ Har alltid alla mina djur vaccinerade just pga den här orsaken.. "/
Men jag fick höra av veterinären att vaccinet gör inte att dom inte kan få, utan gör att det blir lindrigare när dom väl får det
Och att det är väl svårare för dom att få det om dom är vaccinerade antar jag.
Tack #1, Det hoppas jag med.
Xoxie hostar inte särskilt mycket.. Men jag gillar fortfarande inte att hon hostar, haha 
Hon får små "hostattacker" kanske 3-5 gånger om dagen, så det är ju inte alls mycket jämfört med hundar jag läst om som nästan går runt o hostar heeela tiden.
Ruff låter det mer som om han är förkyld, och liknar Prosit bland dom där 7 dvärgarna.. Så nu går han under smeknamnet Prosit här hemma 
#3 Okej jag förstår :/ Ja så har jag också förstått att det är, speciellt att det är svårare för dem att få det. Så är det väl egentligen med alla vaccin.
I vilket fall, hoppas att de blir friska snart! :) Gulligt med Prosit ;)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Min 5 månaders rottweiler hade kennelhosta när jag hämtade hem honom. Märktes inte mer än att han lät väldigt ansträngd när han drog i kopplet (vid jaktlek) eller när han blev ansträngd och att han kunde harkla sig någon gång ibland bara.
Mina två hade kennelhosta för ett tag sedan. Tiken hostade bars lite ett par ggr om dagen medan hanen fick ett par ordentliga hostattacker om dagen och gick och hostade lite som någon med rökhosta. Han fick hostmedicin. De var inte sjuka mer än någon vecka men de fick inte träffa andra hundar ett par veckor efter att de blivit friska heller, för säkerhetsskull. Det finns ju flera virus och bakterier som går under samlingsnamnet kennelhosta, vaccinet täcker inte alla sorter men blir hunden sjuk så blir sjukdomssymptomen lindrigare. Alla hundar hos min dagmatte blev sjuka, alla var fullt vaccinerade.

Min hade kennelhosta för ca 1 år sedan. Han är vaccinerad och fick en ganska lindrig variant. Han hostade mest på promenader, ingenting på natten och han hostade aldrig upp slem. Det höll på i 1-2 veckor har jag för mig. Det gällde att va påhittig med "tänkarövningar" eftersom han inte fick ansträngas fysiskt.
Ååååååh, tji fick jag som hoppades o trodde att Ruff skulle klara sig med bara nysningar.
Har haft en skräckmorgon här, då jag gick upp fick han världens "anfall" och kippade efter luft, kunde knappt andas och det lät som ett riktigt astma anfall ungefär..
Jag har Aldrig hört och varit med om kennelhosta innan, och trodde aldrig att det kunde låta så illa.
Men ack så fel jag hade!
Ringde i panik till Xoxies uppfödare som pratade mig igenom hans "anfall" och lugnade mig rejält med att det är helt normalt när dom har Kennelhosta, det kan komma slem både genom nos o mun under dessa hostattacker tydligen.
Nää usch alltså, det här önskar jag inte ens min värsta fiendes hundar!
Nu får ni ta o bli friska mina hjärtan 
Och såhär såg det ut/lät det innan vi kom ut..
Älskade lilla hund!
Men fy! Stackarna! Det där låter inte kul :(
Hoppas dom blir friska snart!!

Jag passade en hund förra vintern med kennelhosta, trodde hon skulle hosta upp hela maginnehållet vid några tillfällen. Hon hostade någe hemskt genom två nätter och två dagar innan det började lugna ner sig, enda gången hon inte hostade var när vi gick på prommenad, eller ja egentligen bara vi kom utomhus i friska luften o hon fick röra på sig. Men hon hostade inte upp slem, däremot vitt skum flera gånger…. det hela gick över på några dagar, och vi fick sen höra att kennelhostan just då "gick i byn". Även min kusins hund, samt fasters nyvaccinerade valp blev sjuka då alla tre hundarna umgicks om dagarna.
Men åh, det gör verkligen ont och se Rufftuff
Han ser så medtagen ut på filmerna.
Hoppas dom kryar på sig snarast!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja, han mår allt annat än bra "/ Han är helt sänkt o den där andningsgrejjen vill inte riktigt släppa helt :( Jag tror Inte att det där han har är kennelhosta, o dessutom inte nu när han är så medtagen, så jag ringde vet igen o fick tid nu kl. 14.30. Så då ska vi dit, blir han värre innan dess åker vi in direkt.. Han är inte sig själv vill jag lova :'( Mattehjärtat blöder!!
Stackarn! Grannens ena hund lät precis som Ruff, och var väldigt medtagen. Han var den första av alla hundar här att bli sjuk så hon åkte till vet och fick diagnosen kennelhosta. Efter en vecka hade det brutit ut på hela gänget:( Hoppas vet kan ge honom något som lindrar!