Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2195 ggr
axilur
0

Dominansfråga

När det gäller dominans hundar emellan, vad går först då, ålder eller kön?

Har en tik på 14 månader och en hane på 3 år där det verkar som att hanen är dominant, men ska inte tiken vara dominant över hanen? Är hon för ung för det än? Kommer hon garanterat att ta över så småningom, eller har de sina roller fastgjorda nu?

Har också en "daghund", en tik på snart 5 år där både lilltiken och hon "juckar" på varandra med jämna mellanrum i lek, men lilltiken kissar samtidigt över den äldre tikens kiss. Vem är dominant där?

/Anneli

Tina
0

Dominans förekommer inte mellan kön. Ofta är det så att de yngre djuren visar aktiva underkastelsesignaler och "respekterar" de äldre, inte att de äldre aktivt "dominerar" de yngre.

Juckning i lek handlar oftast om stress och inte dominans. 
Att det handlar om dominans när hundar kissar över varandras kiss är inte troligt, förmodligen vill de hjälpa varandra att sprida lukten och göra den starkare.

Rekommenderar boken "Alfasyndromet" av Anders Hallgren.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

axilur
0

Så pass! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Har tydligen lärt mig fel. Tack för svar!

/Anneli

Vattnadal
0

Juckande kan vara överslagshandlingar, eller sexuellt om en av tikarna löper.
Kissa ovanpå gör våra hundar för att visa att de hör ihop. En främmande hund som kissar hos oss kissar de över för att mareka att det är deras revis. Främmande hund på främmande ställe kissar de inte över.

Rang tror jag inte alls på. Endast där det är sjuka djur/förhållanden och/eller rejäla resursbrister finns en rangordning. Däremot så har en företräde till resurser, och det är sällan samma hund. Den hund som är beredd att offra mest för att få en resurs, får den. Är båda lika sugna, kan de slåss om det.

På 12 hundar här hemma finns ingen rangordning alls.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
0

När min tik kissar över daghundens kiss så är det på daghundens tomt. Hör de alltså ihop ändå? 

Annars brukar min tik kissa på eller runt om hanens kiss i t.ex rastgårdar eller dyl. Det är alltså för att visa att de hör ihop?
Spännande, detta visste jag faktiskt inte.

/Anneli

Maja2
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här med rangtänkande har fått sig en törn sen jag skaffade tre hundar :)   Förut, när jag hade EN hund, hade jag en helt annan uppfattning…. men nu med Tre hundar ser jag ju hur det egentligen fungerar. De har olika pondus beroende på.

En av hundarna är den som styr lekarna inomhus, En annan den som helt klart leder utomhus… och den tredje är den som bestämmer först av alla var hon ska ligga i sängen. De har helt olika roller, och bestämmer på SIN del.

axilur
0

#5 Fascinerande!

Jag upplever själv att hanen blivit så grymt mycket lugnare sen tiken kom. Som att han tagit på sig en annan roll, släppt det valpiga och bångstyriga, och istället snällt lämnat över det till den yngre generationen.

/Anneli

Chilli10
0

#5 Det är så som vargar har det. En bestämmer hur de ska gå, en bestämmer när/hur de ska jaga, en annan bestämmer var de ska sova. Såg ngn föreläsning där de pratade om detta.

Vattnadal
0

Ser man det som roller mer än rang, är det väldigt tydligt. Vi ha en tik som är "morsan" och gärna tar sig an valpar och unghundar. Vidar är polis och stoppar bråk, håller alla lugna inne. Vittra är en medlare, mellan oss och hundarna, och mellan hundar som inte gillar varandra. Ego och Ubbe larmar när det händer något, osv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter