Inkallning
Inkallning är ju ett av dom viktigaste sakerna man bör träna med sin valp.
Kan ni inte dela med er av era bästa tips/metoder för att få en (så gott som) 100 procentig inkallning?
Vad är bäst, visselpipa eller utan?
Min hund kan både med vissla och handtarget. Visslan är inte lika säker som handtargeten men det beror på att jag inte har lagt lika mycket fokus på träningen med visslan. Just nu vet hon att när jag ropar "Hit" ska hon springa in och nudda med nosen mot min handflata.
Det ska snart publiceras en hel artikel om inkallning på Blandrashundar… Och den är väldigt lång. Ska se om det går att få den publicerad idag.
*Tassavtryck*
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Okej här är länken, så får ni trycka upp den lite titt som tätt och se om den publicerats ännu.
// Länken borttagen eftersom artikeln inte längre är publik.
Ska peta på den nu. Den är i alla fall väldigt snart klar!
Ska bli spännande att läsa :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tränat sen våran var en valp då var det lös men senare när hon vart större o vi gick med o tog tag i själva träningen så vart det spårlina och inkallning, gott godis som belöning
Sen tror jag det är stor fördel om man har bra kontakt med sin hund så även den biten tränades in som liten valp och till o från även idag 1 år och 3 månader är hon nu
#3 Du kunde ju väntat med att lägga ut länken till den faktiskt är publicerad.
Onödigt att ha den ute när den inte går att läsa, meddelandet "du har inte rättigheter" är ganska tråkigt att se.
TS;
Vi har sett till att belöna riktigt ordentligt då hundarna kommer när vi kallar på dom. Mycket gos och godis :) Det ska vara kul att ta kontakt med och gå till husse och matte :)
Hmm. Läste artikeln nu och hittade ingenting jag inte redan visste, samt saknade en hel del jag redan visste. Fast inkallning är ju som sagt ett stort ämne, kan vara svårt att få med allt i en artikel.
Är det någon mer som har tips? Min handtargetmetod kanske är den bästa ändå..
Jag har också kört på handtarget a la canis och tycker det är riktigt bra då hunden kommer ända fram eftersom den har stor belöningsförväntan på mattes/husses hand. Och det är lätt och tydligt att träna. Annars blir det lätt att inkallning blir för hunden "när matte ropar hit kommer hon koppla mig och bli tråkig så jag stannar tre meter ifrån".
Vi har dock en hel del störningsträning kvar innan jag vågar ha henne lös där jag riskerar att stöta på andra.
Men kolla upp Susan Garett, hon är ju superhäftig och har en hel del bra tips till inkallningsträning.
Har ni tränat "jaktinkallning"?
Har du läst boken Inkallning är så mycket mera av Memea Mohlin? Annars skulle jag rekommendera att läsa den, den finns säkert på biblioteket om du inte vill köpa den.
Jag håller på läsa den nu och jag tycker att den hittills är väldigt bra. Min hund är 8, snart 9år så hon kan redan det där sedan länge, men det är väldigt intressant läsning ändå. Kommer att komma till användning vid träning med nästa valp (som förhoppningsvis kommer nästa år).
#6 Hahah, tråkigt att se? Ja men vad förväntade du dig, jag skrev ju att den inte var publicerad ännu.
Ta bort den om du tycker det blir för jobbigt 
#10 Tråkigt om du inte förstår mitt påpekande, är ett tips bara.
#11 Du kan ta bort den. 
#11 Men nu är den väl publicerad och leder till artikeln? Varför ska jag då ta bort den?
#13 Nej den är inte publicerad längre.
Varför du ska det vet väl inte jag, det var inte jag som klagade 
#14 Okey, om den inte är publicerad längre så är ju länken inte aktuell, så jag tar bort den.
Jag klagade inte, jag bara berättade att det inte är kul att komma in på saker man inte kan läsa. Därför fann jag det onödigt att lägga ut en länk som ingen kunde läsa. Gav ju ingenting till någon :) Bättre att lägga ut länkar till saker man kommer in och kan läsa. :) Bara ett tips, du behöver inte ta till dig det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle behöva massa tips på hur man tränar inkallning! Då jagska börja träna våra små valpar!