Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2033 ggr
Damon
0

Valpar/Avel!!!

Hej!

Tänkte bara ge en liten tankeställare till er som vill avla era hundar. Ska ni avla så MÅSTE ni nästan veta exakt vem ni ska sälja eran hund till.

Jag råkade göra ett misstag en gång att sälja min vovve till en person som jag inte visste ett skvatt om, det slutade med att han hamnade på en dog pound, hade jag haft råd så skulle jag ju självklart haft kvar vovven och inte sålt honom, och när han hamnade på pounden så ville jag så gärna få tillbaka honom men tyvärr fick dem avliva honom.

Hursom helst det jag vill komma fram till är att om ni avlar var försiktiga för det är en enorm överbefolkning av hundar och många hundar hamnar där och de flesta avlivas efter bara något dygn.

Så här ser det ut på de flesta dog pounds efter en vecka -> http://www.snapmo.org/Dead_Dogs_in_Garbage_Bags.jpg

[4paws]
0

vad hemskt :(

jag var noga med jag sålde valparna, dock blev en omplacerad (de köpte två och hade inte tiden)

jag pratar med valpköparna varje varannan månad för att kolla läget. vissa mer än andra då de har face.

men jag är glad att alla valparna har blivit bra psykiskt samt att de växer och blivit så vackra!

tycker det är noga att man pratar igenom med ägarna om allt som kan uppstå, dock har jag lärt mej mycket under min första kull

känner man sig osäker, säg hellre nej. jag märkte det på två par som kom att de var konstiga :/ de var friluftsmänniskor och tyckte inte att en husky passade in i deras liv… det får jag inte ihop eftersom en husky i regel att vara ute XD

Arrowhead
0

Va hemskt!
Om jag sålde valp till nån, skulle jag be dom sälja tillbax den till mig om dom inte kunde ha kvar den och sen i lugn o ro försöka hitta ett nytt hem. Men visserligen, de går ju inte alltid, man har inte alltid pengar :/
Jag skulle iaf försöka från första början sälja till folk jag känner, hemskt att de ska behöva sluta sådär för helt friska hundar :(

Damon
0

Visst är det, önskar så att jag kunde få tillbaka min lilla vovve.

#1 Skönt att höra att du har bra kontakt med dina valp köpare.

#2 Ja det är svårt att göra något när man inte har pengar, allra helst i amerika och där går det ibland fortare med avlivningarna, här i sverige har dem ca 1-2 månader.

Arrowhead
0

#3 Har du nåt att göra med amerika eller tänkte du bara rent allmänt?
Hur lång tid tar de där då? :O

Damon
0

#4 Jag har bott I amerika, och hundarna har kanske 3-4 dagar att bli addopterade

Arrowhead
0

Jaha!
Åh, va hemskt, dom får ju knappt nån chans överhuvudtaget :(

Damon
0

Nej, men dem måste göra plats för nya hundar som behöver hem. Dem säger själva att det är förfärligt men det måstes göras även för hundarnas skull.

[4paws]
0

6# nu låter jag kanske okänslig :/

tänk at de får in 40 nya hundar per DAG, de har inte råd eller tid att ge hundarna vad de behöver. på ett sätt är det dumt att avliva dem, men då får dem iallafall ett bra slut utan lidande flyttande och allt

men det är även fel att de inte får en chans

++++ till last chance high way på animal planet som räddar mellan 40-60 hundar varje månad. de kör och hämtar och lämnar hundari hela usa och kvinnan som driver detta räddar en massa hundar genom stall och omplacerar dessa :D

(tror hon är miljonär eller något så hon bekostar allt själv)

kanske fler som borde börja med sånt i usa?

[MaestroNestor]
0

I mitt kontrakt finns en återköps klausul så jag måste kontakta uppfödaren om jag av något skäl skulle överväga att inte ha kvar honom. Får heller inte sälja honom vidare utan att först erbjuda uppfödaren att köpa tillbaka honom. Fler uppfödare borde ha sånna kontrakt tycker jag.

Loveradio
0

#8 Finns en kvinna som har en räddningsranch där dom har typ 100 pitbullar som de räddat. Minns inte vad programmet heter men det går också på Animal Planet. Och de som jobbar på ranchen är fd. fängelsekunder. Hon och de som jobbar där gör verkligen ett otroligt jobb! Man blir verkligen glad av sånna människor som lägger ner sin själ i att ta hand om djuren :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#9 Tror att det är många som skriver in det i sina kontrakt. Men gäller det verkligen efter köpet? För då är ju hunden din och du gör vad du vill med den? Eller? :)

[4paws]
0

9# den biten gäller inte. jag har samma i min, men när jag pratade med andra kennlar om detta så sa dem att det inte får finnas en sån.

när du har köpt en sak så är den din, oavsett vad. du har rätt att göra vad du vill med den

ex om du köper en bil, du ska inte behöva kontakta återförsäljaren för att fråga om du får lacka om den eller sälja den vidare, du står som ägare och bestämmer

det är det jag fick veta

istället skrev jag i mina kontakt att om någon hund skulle omplaceras ville jag gärna veta detta eftersom jag ville följa valparna

10# dem har även på några fängelser att fångarna får varsin hund att träna. detta för att spara in på pngar, göra en god gärning och man håller fångarna sysselsatta. för de små slantarna som fångarna tjänade i finkan kunde de välja att köpa cigg eller hundsaker :P

efter hundarna klarar av typ lydnadsklass 1 är de redo att adopteras bort :)

det är med ett skitbra sätt att ta hand om hundar på :D

11# läs ovan

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Precis som jag trodde då :)

[jakke94]
0

vi väljer våra köpare med omsorg och vi har inga problem med att neka folk vi inte vill se som ägare till några av våra valpar, och vi är alltid beredda på att vi kanske får behålla ett par stycken valpar för att hitta den rätta ägaren :) 

Och även vi skriver kontrakt att dem inte ska omplacera hunden utan våran vetskap, och att vi då ist köper tillbaka den för köpesumman

[MaestroNestor]
0

Att bryta ett kontrakt blir ju civilrätt så det kommer kosta en hel del pengar att driva igenom det. Du får skriva vad du vill i ett kontrakt. Så länge det inte finns en lag som säger att det inte är tillåtet så kommer det gälla. Civilrätt är rörigt dock och det är inte så enkelt i alla fall att bara för du är ägare av något att du har rätt att göra vad du vill med det om det står något annat i kontraktet.

Att inte följa ett kontrakt du har skrivit på kan bli kostsamt. Du kan å andra sidan ta dig ur saker man har skrivit på ibland just för att det finns en mostridande lag. Så vitt jag vet finns det ingen lag som säger att du inte kan kräva att en hund inte får säljas vidare utan tillstånd från uppfödaren. Sen är ju ett sånt tillägg bara teoretiskt tills det har testats i domstol på tillräckligt hög nivå.

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#15 Så slutsatsen av detta är att det kan stå med, men det är egentligen inte direkt bindande. Eller förstod jag dig fel?

[MaestroNestor]
0

#16 I princip ja så vitt det inte finns nån lag som jag inte känner till. För att det ska bli bindande måste ju nån ta det till domstol högt nog för att ett prejudikat ska skapas. Inga garantier att man får det domslut man vill dock.

Sen är det ju inte olagligt att ha med något i ett kontrakt som inte gäller lagmässigt så det kan ju fungera som en avskräckande effekt med som med t ex hundförbud i lägenheter eller vissa typer av rökförbud som det inte finns lagar om eller prejudikat.

Inte ens än lag behöver vara giltlig förrens den provats i domstol tillräckligt högt. Handlar mest om hur envis du är och hur mycket pengar du har råd att lägga på rättegångskostnader och advokater. Kan ju dra en fråga enda till europa domstolen om man vill som t ex piratebay håller på med. Tills hela den rättegången är klart är det ju inte fastställt att de faktiskt har begått ett brott.

Thorsson91
0

#8 - Pitbulls och fängelsekunder heter programet, mycket bra program!