Vete och ris
Är det väldigt dåligt med ris och vete som första ingrediens ? hundfoder alltså.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Om du har en hund som inte är så krävande så är det ok. Hundar kan tillgodogöra sig vete och ris mkt bra. Smältbarheten är 90 - 95 %. Fullkorn är bättre än vitt ris och vitt vete. Välj hellre fullkornsris, brunt ris (råris). Havre och korn är också bra.
Majs är en snabb kolhydrat som vitt ris och vitt vete. Snabba kolhydrater kan stressa din hund och göra den fet. Om det finns en blandning av långsamma kolhydrater (fullkornsris, brunt ris, råris, fullkornsris, havre och korn) och det finns lite majs eller lite vitt ris är det bättre än enbart ett foder med snabba kolhydrater.
Jag vill veta vad det är för spannmål i ett foder. Om det bara står spannmål vet man inte vad det är och om hunden blir allergisk vet man inte mot vad.
En sällskapshund behöver inte mer än 10 % protein, men vi ger dem oftast mycket mer. Mer protein är oftast mer kött. Ibland har de tillsatt majsprotein för att höja proteinhalten i fodret - ett sånt foder skulle jag välja bort. Mer animaliskt i ett foder tycker hunden är gott, men det är också dyrare foder.
Är det något speciellt foder du tänker på?
Har du några källor på det där? Framförallt när det gäller det du skriver ang protein.
Vad jag fått lära mig, och vad alla brukar säga, är att det är vete, ris osv i fodret just som utfyllnad, det är sådant hunde INTE kan ta upp bra och ju mer sådant i fodret, desto mer skiter hunden eftersom det bara går rakt genom kroppen.
Protein behövs ju för att hundarna ska kunna bygga muskler, och även en sällskapshund behöver ju muskler.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jag personligen anser att alla foder som inte har någon typ av kött som huvudingrediens inte är värd att kallas hundmat eftersom hunden i huvudsak är köttätare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Changrila skriver:
"Har du några källor på det där? Framförallt när det gäller det du skriver ang protein."
En av Sveriges främsta forskare inom hundfoder/hundhälsa skriver här om protein i hundfoder:

Fast det fuskas ofta i innehållsförteckningarna. Såpannmålen delas upp var för sig, för att det inte ska bli så stora andelar, och de ska hamna längre bak, medan köttet klumpas ihop.
Ex:
Kött och köttbiprodukter, vete, ris, majs, osv
Vete, kyckling, ris, animaliskt fett, fisk, majs osv
Det övre ser bättre ut, men i % kan det se ut så här:
Kött och köttbiprodukter 40% (där det kan vara stor del biprodukter och mindre del kött), vete 30%, ris 25%, majs 5%, osv vilket ger 40% animaliskt och 60% spannmål.
Vete 25%, kyckling 24%, ris 16%, animaliskt fett 15%, fisk 15%, majs 5% osv Vilket ger spannmål 46% och animaliskt 54%
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skrivs oftast i ordning på hur mycket fodert innehåller varje grej. Hundar är som 3 säger köttätare och inte kossor :)
Nu länkade du visserligen till en sida där det inte stod om just proteinmängden, men jag hittade ändå :p
I vilket fall som helst tycker jag det kan vara VÄLDIGT bra att ha med det här då: "Dessa behov förutsätter att hundens foder innehåller ingefär 1670 kJ/100 g torrsubstans foder. Om fodret har en högre energinivå, ökar också minimibehoven" ang det där med 10% protein.
Sedan tycker jag den där tabellen var väldigt dålig faktiskt. Det är ju tex allmänt accepterat att hur mycket hunden rör sig osv påverkar hur mycket den behöver av olika näringsämnen m.m. Även ras och storlek på hunden misstänker jag påverkar en hel del, och en hel del individuella grejer sedan på det. Det står ingenting om sådant där i tabellen, mer än ålder på hunden då.
---------
Det där med 10 % gäller förstås inte dräktiga tikar och valpar. Aktiva hundar behöver mer. De flesta torrfoder innehåller mycket mer än 10 % protein, så generellt finns ingen anledning att oroa sig för att hundarna får i sig för lite protein om man använder ett känt fodermärke. De flesta torrfoder är ok på den punkten. Riktigt dåliga hundfoder är Euroshoppers och liknande.
För den som har ont om pengar är Doggy ett billigt och erkänt märke. Vanliga, billiga Doggy är OK för en sällskapshund. Doggy Professional är riktigt bra, men dyrare och har mer animaliskt i sig också.
#8 Vad tycker du om spannmålsfria foder då?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Spannmålsfria foder är många olika och många är bra. Ibland står det fel och heter spannmålsfritt fast det ändå innehåller spannmål. Spannmål som brukar finnas i hundfoder är ris, vete, majs, havre, korn, och sorghum (durra)
Något måste finnas för att binda en torrfoderkula och om det inte är spannmål kan det vara potatis, frukt eller grönsaker.
Ett helt kolhydratfritt färskfoder finns och det är Vom og Hundemat. Jag anser att en hund är en allätare och behöver en del kolhydrater också. Vilda vargar äter ca 10 % kolhydrater och en tamhund behöver sannolikt mer än det. Många som ger V o H tillsätter kolhydrater själva, tex morot och vitkål.
#8 Vad är det som enligt dig avgör om ett foder är bra eller dåligt då?
Och hur kan du sitta och säga att tex Doggy är bra foder för en sällskapshund "bara sådär"? Var går enligt dig gränsen för sällskapshund och "inte sällskapshund"?
För att fortsätta snacket om protein:
Jag har många vänner som haft hundar som haft svårt att bygga muskler och jag har själv en sådan. Däremot blev de lätt tjocka. Efter ett byte till ett foder som innehöll mer protein och mer animaliska ingredienser fick hundarna mindre fett och mer muskler på kroppen, finare pälsar och sket mindre. Ingen motion ändrades osv.
Vad jag vill säga är att det är väldigt lätt att säga "Hunden fungerar okay på det här", men har man inte testat med något ännu bättre kanske man inte vet hur bra det faktiskt kan bli. Dessutom fungerar olika hundar olika bra på olika foder. Vissa fungerar bra på tex royal canin, andra fungerar inte alls bra på det, trots att det inte är någon synlig skillnad mellan hundarna.
Till alla som funderar på det här med foder,
kika på den här länken! Jag tycker det är lite intressant att iaf två fodersorter som brukar klassas som bra har ett innehåll som avviker mycket från vad det står att det ska innehålla. http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11442.ece/BINARY/11601.pdf
---------
Vi skaffa oss en omplaceringshund som åt skitfoder från konsum doggy, snabbt gjorde vi foderbyte o himmlars vart eh helt annan hund gladare aktivare o finare päls midjan kom fram och hon kunde bajsa dagligen då innan bajsa hon varannan dag o det var stenhårt bajs sen åt hon sällan sin mat. Efter foder bytet så börja hon äta och såg fram mot sin matskål komma ner på golvet med mat i :)
11, ska ta den o läsa intressant detta :)
Changrila. Håller med dig i mycket av det du skriver. Hundar är olika. Det finns uppfödare som använt vanliga Doggy i massor av år och har friska hundar. Vanliga Doggy funkar på sällskapshundar, men passar inte en hårt arbetande hund som behöver mer fett och protein.Vanliga Doggy är OK för en fattig hundägare och är mycket bättre än många andra billiga spannmålsfoder.
Har man råd tycker jag ändå att man ska ge sin hund ett foder med högre kvalitet. Mer animaliskt i fodret är dyrare, men godare för hunden och mer passande för ett rovdjur, som hunden är. Färskfoder är mest naturligt, men alla kan/vill inte ge det.
Jag håller med om det du skriver om att hundar lättare bygger fler muskler, får finare päls och orkar mer på kvalitetsfoder med hög andel animaliskt i. För en del sällskapshundar kan det också vara lättare att hålla vikten med ett sånt foder. Men hundar är olika och jag har sett fina musklade hundar som levt på vanliga Doggy. Mycket är genetiskt, precis som hos oss människor.
#11 länken var ju bra för att se avvikelsen som du sa men att kalla ett foder som Pedrigee pal för bra och prisvärt…nja ;) . Men som sagt, intressant att se vilka som "sköter sig". RC är ju inte jag något fan av heller och de ljuger ju tydligen.