Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3030 ggr
UlrikaD
0

Matkostnad?

Har inte haft hund på fem år, men blev lite nyfiken på hur matkostnaden har ändrats sedan dess.

Om man har en hund i leonbergerstorlek och enbart skulle ge den ett högkvalitets torrfoder. Hur mycket matkostnad bör man räkna med i månaden då?

Chilli10
0

Beror på vad du räknar till högkvalitetsfoder. Ett helt utan spannmål?

Man kan gå in på tec foderbilen och kolla vad ett visst foder kostar/kg. Sen kolla i tabellerna som finns hur mkt hunden behöver äta av det fodret varje dag. O på så sätt ganska enkelt räkna ut vad det skulle bli per månad. :)

UlrikaD
0

Tack så mycket, hittade direkt.Skrattande

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag hade leonberger så körde jag med standart, inte det absolut bästa fodret som finns på marknaden men ett av de bästa i mina ögon + svenskt också. Han åt för ungefär 800-900:-/månad, en 15 kg's säck räckte i lite mer än en halv månad om jag inte minns fel.

Dock var matkostnaden något mindre på den tiden han åt färskfoder, minns inte vad han åt för då men runt 600-700:- kanske.

Chilli10
0

#2 Vad bra! Skrattande

UlrikaD
0

Det är dyrt med stora hundar.

Synd att man är leo-frälst för alltid, annars hade det helt klart varit billigare med en liten hund.Flört

Chilli10
0

Jo, ju större desto dyrare! Hehe :P  Vad kom du fram till att det blev då? O vilket foder kollade du på? :)

UlrikaD
0

#6 Jag kollade lite på de flesta. Blir ju iallafall minst 700 i månaden.

Vet när jag hade leonberger och pommeranian samtidigt och man la upp deras mat i olika skålar. Man höll ju på att skratta ihjäl sig.

Chilli10
0

#7 Okej :) Ja kan tänka mig det. Min tik väger ca 25 kg och hennes mat blir ca 300/månad. Ger Eukanuba nu, är ett helt okej foder som hon går bra på iaf.

Kan tänka mig det :D

UlrikaD
0

Vi får väl se. Är oerhört leo-sugen igen men har en hel del andra djur. Bara funderingar.Skrattande

Sophey
0

Men ska du ha en leo-valp i alla fall? Skrattande

Medarbetare på matlust

Anibaz
0

Mina två hundar på 30 kg vardera äter väl upp ungefär 300-400 kr i månaden.

Ger Best in Show Lamm och Ris.

UlrikaD
0

#10 Nej, bara räknade på det för att inse att det inte var en bra idé just nu. Måste ha siffror på det, annars är jag lättövertalad.Flört

#11 Hade varit klart billigare att ha favoritrasen bland de mindre hundarna.

Anibaz
0

#12 Min ena är nästan lika stor som en leo-tik iaf, hihi Glad
Men ja, det är lite jobbigt att allt är dyrare när det kommer till stora hundar. Foder, utrustning, leksaker.

Anibaz
0

Lika hög menar jag Tungan ute

[Star-Di]
0

För min hund på 20 kg så har jag en matkostand på ungefär 180 kr i månaden.

GabbiS87
0

#15 Vilket foder ger du din hund?

UlrikaD
0

#15 Det lät väldigt lite. Mina hamstrar kostar mer i månaden.Skrattande

GabbiS87
0

#17 Tyckte också det lät lite!

Michaela-N
0

Antingen går hunden på bantningskost, ägaren gör egen mat på nåt vis eller så är det väl helt enkelt något jättebilligt foder Skrattande

Anibaz
0

#19 Bantningskost är ju svindyrt.

Eller så köper hon ett superfoder som man kan dryga ut rejält eftersom ju bättre foder, ju mindre mängd. Glad

Workingdog
0

Kan även vara så att hon går på färskfoder :)

Vi köper 5 kg korvar av Vom og Hundemat och den kostar 120 kr. Och till en 20 kg hund räcker det i 25 dagar, då en hund på 20 kg ska äta ca 200 gram per dag. Och då är 180 kr i månaden rimligt om man kör på det :)

Så ja billigt, men jäkligt bra :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Michaela-N
0

#20 Mitt inlägg får man ju ta med en nypa salt….

thilda-
0

jag har en mastiff på +40 och han äter för nästan 700kr.. :S Han käkar Pro plain

Michaela-N
0

Ja det är dyrt med stora hundar…. min äter knappt 2dl varje dag Obestämd

thilda-
0

#24 haha ja.. En kompis till mig köper en liten säck och den räckte typ 1½ månad. min haka tog i backen då en sån räcker kanske 2 - 3 dagar för oss :D

Noa-Nisse
0

50+ kg hund

ca 17-18 kg i månaden går åt, ca 15 dl om dagen.

Medarbetare på Hundar.ifokus