Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1220 ggr
gluttony
0

Funderar på att köpa hund

Hej!

Jag funderar på att köpa hund.
Dock har jag aldrig haft en hund innan så jag behöver lite svar på tal.

Jag lever relativt litet, 26kvm. Jag är aktiv, pluggar på universitetet och bor nära skolan. Funderar på en collie eller en Sheltie. Dock drar det mer åt en Collie tik. Jag söker en hund som är lojal och lättlärd samtidigt ganska aktiv.

1. Vad bör jag tänka på?
2. Hur vet jag att jag hittar en seriös uppfödare? (SKK finns men liksom)
3. Vad bör jag fråga uppfödaren?

4. Hur puppysafar jag mitt hem?
5. Vilken försäkring är bäst?

6. Hur trände du din hund rumsren?

7. Något annat jag inte nämt?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj… när man skaffar hund finns massor att tänka på…   Jag skulle rekommendera att du börjar med att läsa på om hundar, raser mm. Det finns HUR mycket som helst att lära sig :) 

Har du någon hundvana överhuvudtaget? Hur kommer det sig att du vill ha just en hund?  Hur länge till pluggar du?

Changrila
0

1. Vad bör jag tänka på?
Vad du har att erbjuda hunden för liv. Visst låter det kul med en aktiv och lättlärd hund, men har du möjlighet att ge den tillräckligt med aktivering - även när du sedan har jobb osv?

2. Hur vet jag att jag hittar en seriös uppfödare? (SKK finns men liksom)
Du går in på rasklubbens hemsida, läser vad de har för krav på valpförmedlingen, om de har några rekommendationer till valpköpare eller uppfödare, och sedan går du in och läser RAS-dokumenten som finns om varje ras. (finns om inte annat på SKKs hemsida)

När du vet vad du ska leta efter, när det gäller hälsoundersökningar osv, så kollar du efter en uppfödare som du tycker verkar trevlig och har trevliga hundar. Kolla upp uppfödarens hundar och uppfödda hundar på http://kennet.skk.se/hunddata för att se hur det ser ut med hälsostatistik, eventuella tävlingsmeriter osv. Tänk på att hälsogrejer och mentalitet är saker som ärvs inte enbart från föräldrarna, utan även saker som ligger längre bak i stamtavlan eller bara dykt upp hos syskon till föräldradjuren är sådant som kan dyka upp hos valparna.

3. Vad bör jag fråga uppfödaren?
Prata med uppfödaren och kolla om ni har någolunda samma hundsyn. Kolla vad de tror om kommande parningar och hur de tänkt sig att ett hem till de valparna ska vara. Om hundarna inte är meriterade på något vis, fråga varför och fundera på vad du tycker om svaret.

4. Hur puppysafar jag mitt hem?
Ta bort allt som kan vara farligt om valpen äter på det (skydda elkablar osv). Köp kompostgaller för att kunna spärra av vissa områden hemma osv om det skulle behövas.

5. Vilken försäkring är bäst?
Svårt att säga. Kolla upp vad du får av de olika försäkringsbolagen och vad de kostar. Bestäm dig sedan för vad du tror är vettigast.

6. Hur trände du din hund rumsren?
Ut varje gång hon vaknade, hade ätit eller hade lekt. Gick alltid till samma gräsplätt och berömde lugnt med rösten när hon gjorde ifrån sig ute. Tog inte lång tid innan hon började gå till dörren så fort hon behövde ut och kort därefter började hon pipa om man inte märkte henne.

7. Något annat jag inte nämt?
Låt det ta tid att hitta rätt uppfödare. Planera noga. Köp inte en valp bara för att det råkar finnas en söt till salu nära dig nu om det inte är så att den verkar lovande när man ser på föräldrar osv. Ha tålamod och gå gärna iaf en valpkurs.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm