Foderhjälp till aktiv unghund!
Jag har en tik på lite över 14 månader av ras Rottweiler/Schäfer. Hon väger just nu 26,5 kg och skulle behöva gå upp åtminstone 0,5 kg.
Vi är aktiva om dagarna, klättrar i berg, hoppar på sten, springer i skog och jobbar mycket med huvudet. Några timmar om dagen.
Jag kan inte hitta rätt foder. Hon vill inte gå upp i vikt. Matglad som sjutton är hon ändå. När hon kom till mig för ca 3 månader sen åt hon Purina Pro Plan. Jag bytte ganska snart till Acana eftersom jag inte vill ge min hund en massa majs och dyl, utan istället en proteinrik och kolhydratfattig kost.
Problemet är ju som sagt att hon ändå inte går upp i vikt, och är lös i magen från och till. Veterinären rekommenderade ett Preformance-foder eller ett valpfoder som går till 24 mån, och nu när jag tittar runt så blir jag helt förvirrad.
Har ni några tips? Jag vill inte ge min hund en massa onödigt krafs och spannmål, samtidigt som jag vill att hon lägger på sig och tar vara på energin och proteinet i maten utan att få diarré.
Tack.
/Anneli
Har du funderat på BARF/färskfoder?
Tycker det funkar fin-fint för oss :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Ja, jag har funderat på det, men jag är ganska säker på att ett bra torrfoder skulle vara bäst för oss.
/Anneli
Tillägger också att hon nu äter vuxenfoder av märket Acana. Har sett och hört att många fått just diarré av Acanas valpfoder.
Ska man gå tillbaka till Pro Plan och testa Pro Plan Puppy Large Athletic, då man vet att hon tål Pro Plans lamm och ris bra? Vad har ni gjort?
/Anneli
Min ettåriga tik har också problem att hålla vikten, vi gjorde så att vi gick över delvis på färskfoder. Nu är hon otroligt kräsen när det kommer till mat och ratar ibland även färskfodret under några dagar så vad du kan pröva är ju att ge både torrfoder och färskfoder?
Vi ger vår tjej färskfoder två gånger om dagen och har torrfoder framme. När hon får en period då hon verkligen vägrar färskfoder, så blir det bara torrfoder på mattiderna och tvärtom. Kanske inte en ultimat lösning, men den låter henne i alla fall hålla vikten och att ha en hund som både fungerar på färskfoder och torrfoder är ganska smidigt.
Sen är hon ganska känslig för foderbyten och vi håller just nu på att slussa över från valpfoder (Orijen puppy large breed) till vuxenfodret (Carnia wolf) det påverkar såklart magen men än så länge så verkar magen ha klarat det oväntat bra. Svårt att rekomendera ett foder jag inte testat så länge 
Poängen var i alla fall att för min anorektiska tös har det fungerat bäst med både färskfoder och ett bra torrfoder. Det kanske kan vara värt att pröva?
Pro plan har jag ingen erfarenhet av. Annars har jag blivit tipsad om James Wellbeloved, det ska tydligen vara ganska snällt mot magen. Ingen egen erfarenhet tyvärr, men jag hoppas du hittar något som fungerar.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tack för tipsen!
Jag hittade Brit Care som också ska vara bra för tarmflora och känslig mage. Är det någon som har testat det?
Det skulle nog vara bra för den andra hunden åtminstone, hanhund Amstaff/Rottweiler på 3 år, som blir väldigt dålig i magen av just Acana.
Tror iallafall att jag hoppar över Acana helt och hållet.
Hittade Standardt också. Kanske funkar det att ha Standardt Extra till den aktiva lilltösen så att hon lägger på sig i vikt, och om det inte funkar så kan man tillsätta fäskfoder.
Har lite svårt för tanken på att gå tillbaka till Pro Plan med allt "skräp" den innehåller faktiskt.
Det här med foder är en hel djungel…
/Anneli
Foder är faktiskt krångligt, man hittar ett som är vettigt och upptäcker att det fungerade inte alls för hunden. Nu är jag inte hundra men jag har för mig att Acana och Orijen är lika i sammansättning, då kanske du kan utesluta det också?
Pro plan hade inte varit mitt första val, nu är min tik uppfödd på Pro-Plan innan hon kom till oss och jag vet att jag var nära att gå tillbaka till det när hon bara inte ville äta och förlorade lite väl mycket vikt. Jag gjorde aldrig det och till slut hittade vi ju en lösning som innebar att hon kunde äta vettigt också.
Standardt har jag hört lika om, en del som dety fungerat jättebra för och andra som det inte fungerat alls för. Brit care däremot har jag hört odelat positivt, men bara av tre personer som testat och då är det ju svårt att grunda en mer objektiv uppfattning.
Sen en fråga bara, är problemet också att hon inte äter tillräckligt? Om så är fallet kan jag rekomendera att "lura" i henne maten. Jag lyckades lura i min tjej runt 1 1/2- dl extra genom att kasta ut foderkulor under promenader.
Men lycka till, vet själv hur otroligt frustrerande det kan bli till slut.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag känner precis likadant.
Ja, det är i princip samma foder, som jag förstått det, Acana och Orijen. Orijen hade jag förmodligen testat annars, men icke. Så det är uteslutet.
Samma här, min tik är uppfödd på Pro plan lamm & ris, och jag har som sagt haft funderingar på att gå tillbaka till det just för att jag vet att hon tål det, samt har en stadig bra vikt. Men det tar emot. Helst av allt vill jag ha ett foder med likvärdig sammansättning som Orijen och Acana, men som är lite extra snällt mot magen. Innehåll som majs och dyl som stressar hunden behöver jag inte, hon behöver isånafall snarare lugna ner sig en smula, så det anser jag går bort.
Standardt och Brit care är det närmsta jag kommit som verkar vara "rena" och bra foder.
Problemet är verkligen inte att hon inte vill äta. Snarare tvärtom, hon äter allt! Men går inte upp i vikt. Jag har testat att öka mängden mat också, men hon står bannemig stilla på 26,5 kg ändå.
Jag gör även som du gjorde för att hon ska få i sig mat istället för godis, kastar ut foder och låter henne söka rätt på det, och det är inga som helst problem.
Jag vill ju inte heller göra en soffpotatis av henne och minska på aktivitet, utan jag vill hitta ett foder som tillgodoser hennes behov sas.
Jag tror att jag testar Standardt extra på henne och ser om det ger resultat.
/Anneli
Dra in på aktivering är ju helt klart ingenting att föredra i långa loppet, men hur skulle det se ut om du prövade ett lugnare tempo (fysiskt) i någon vecka för och se om det går att få upp lite i vikt? Jag har märkt på min tös att hon har lättare att hålla sin vikt än att faktiskt gå upp i vikt. På så sätt kan du kanske få upp henne något halvkilo och kan kämpa med att försöka hålla henne där sen?
Men du får lycka till med standardt, hoppas det hjälper och att liten kan komma upp lite i vikt. Fungerar inte det är nog det jag kan rekomendera James Wellbeloved, men det helt på andras erfarenhet, eller färskfoder. Det finns ju faktiskt färskfoder som inte är komplett helfoder utan bara tillskott.
Jag har faktiskt testat det också, men det är svårt att balansera det så att hon inte blir alldeles för uttråkad. Men jag ska göra ett försök nu igen, det kan inte skada. Att öva på lite passivitet är ju inte helt fel det heller.
Tack för tipsen! Ska absolut kika på James Wellbeloved och/eller färskfoder om det låser sig med Standardt också!
/Anneli
Har inte läst hela tråden ! Men min hund har jag försökt bygga muskler och få upp i hull , Bytte för 3 veckor sedan till orijen och vips har hon gårr upp från 7,7 kilo till 9 kilo toppen foder
vill tillägga att det är rätt stor skilland på acana och orijen!
Foder för hundar som behöver gå upp i vikt är tex Olivers Maxx energy och Acana Sport & Agility. Foder som är milda för magen är tex Acana Lamb & Apple, Brit Care Vilt & Potatis och Magnussons Meat & Biscuit som finns som Adult för normalaktiva och Work för aktiva hundar.
Någon har föreslagit James WellBeloved foder; milt för många magar ja sant, men deras foder är inte så energirika för en hund som behöver gå upp i vikt. De som finns hos foderbilen ligger bara på ca 10 % fett.
Standarts foder som någon föreslagit funkar för vissa, men många hundar går ner i vikt av det och tappar muskler och det även av deras Standart Extra. Deras foder består mest av vitt ris. (över 40 % ris i normal o vilt-fodret) Acanas foder är mycket mer köttrikt. Acanas måste man byta långsamt till om man inte haft så köttrikt tidigare. Lite kruskakli i övergången gör avföringen fastare tills magen vant sig.
Om det är fodret din hund reagerar på så välj ett med andra råvaror än det du har nu. Tänk också på att tuggben, matrester mm påverkar så det är inte alltid fodret, fast man kanske tror det. Speciellt om det bara är ibland kan det tyda på det. Sluta med tuggben, matrester mm och se hur magen blir då.
Vi ger varken tuggben eller matrester, så det är garanterat maten det handlar om. Tack för tipsen!
/Anneli
Vet ej vilket Acana du ger, men byt proteinkälla. Tex om du ger Acana Adult nu med kyckling, byt till Acana Lamb & Apple med lamm om du vill behålla Acana. Acana Adult innehåller kyckling, ägg och ris. Inget av detta finns i Acana Lamb & Apple. Hundar kan reagera på något de ätit en tid och kyckling är vanligt i hundfoder så det är ganska vanligt att hundar reagerar på det.
Acana och Orijjen har samma tillverkare, men Orijjen har mkt högre proteinhalt och många hundar har svårt för det. Enligt mig är Acana ett riktigt bra foder, medan jag tycker att Orijjen har för mkt protein.
Byt långsamt och tillsätt lite kruskakli vid övergången om magen är lös i början. Kruskakli finns vid affärens bakgrejor och är jättebilligt. Byt 1/10 dag 1 osv i 10 dagar eller ännu långsammare. Först efter 4-5 veckor vet du om ett foder passar hunden, så ha inte för bråttom med att ge upp. Lycka till!
Använd ett foder som funkar! Funkar Proplan kör på det.