Valp blir "galen"
hejsan! Jag har en liten 13 veckors valp som är jätteldig o snäll. Men ibland när man är ute och går blir han helt "galen". Han börjar springa supersnabbt och oftast runt mig. Ibland åt andra håll. Vet inte vad jag ska göra när han blir såhär.
Hjälp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så gör min valp också…
Ja, kanske är något vanligt valpbeteende? ;) Inte vet ja.. <3 Men lite irriterande -.- <3<3<3<333
Det är ju valprusning, fullständigt normalt. Själv tycker jag det är jättekul.
#3 jättekul xD Javist, kanske det… ;) <3 Men lite jobbigt ändå. Så man ska bara låta det vara?
Så gör både unghunden och den gamla tiken när de är riktigt glada och uppspelta;) helt normalt, och charmigt tycker jag.
Tycker det låter som en glad liten valpis med ett glädjesprång..
Inget konstigt! 

Det kan vara övertrötthet, ofta gär de så inne på kvällarna efter en dag som varit för mycket. De kan då bitas och härja för hårdhänt. Varva ner, träna pasivitet och kör i värsta fall med holding.
Är det bara glädjefnatt, så vänta ut det. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Man får nog vara beredd på att det ibland är lite jobbigt att ha en valp. Man måste ju tänka på att de är faktiskt barn. Ibland kan man jämföra ganska mycket med människobarn tycker jag, tex när de är övertrötta som #7 skriver om, då är valpar och barn väldigt lika.
Bäst brukar vara att sysselsätta innan övertröttheten slår in, så energin går åt det hållet man vill… gäller både barn och valpar, Om man nu kan förutse detta. För valpar på promenad känner jag sådär spontant att lite kastat godis att leta reda på kan vara en bra lugnande sysselsättning. Sker Innan övertröttheten börjar!
Låter som en glad eller övertrött valp :=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Då är det ingenting att oroa sig över alltså ;) Trode jag gjorde något fel. Tack för all hjälp!!
Men valprusningarna beror inte alltid på övertrötthet, ibland spritter det bara i benen.
Vår vuxna hund, som är 3 ½ år gammal, får såna rus fortfarande :D
De som äger pudlar kallar det för pudelryck, de som äger cairn, kallar det för cairnryck osv. Mina tre hundar, 2, 3 och 5 år gamla får sådana där ryck ibland åxå…. ser ut som ren och skär glädje… blandat med en gnutta vansinne :)
#14 Ja cairnterrier är makalösa med såna "ryck", min faster har haft några stycken, hennes har alltid gärna sprungit upp längst med soffryggarna osv haha
#15, ja hahahaha.. jag hade en cairn förut…. men nu har jag ju podencomix, bodeguero och podengomix… och de är såna de åxå :)
#16 Haha ok, cairnterrier är helmysiga hundar:)
okej, lite "ovanligare"? :)
Kan låsa tråden nu då jag fått svar på min fråga