Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2404 ggr
DwarfNome
0

Första egna vovven!

Nu har min mamma givit sitt samtycke, om sisådär ett år får jag skaffa egen hund (kommer stå i hennes namn då, men jag är mer matte och tar hand om hon/han). Hade tänkt mig en vuxen hund, blandras eller renrasig spelar ingen roll direkt.

När jag var tio är köpte min mormor en liten labbe valp som jag i stort sätt anser vara min, hade tänkt att han skulle flytta till internatskolan med mig och sedan bo med mig. Men nu har min morfar blivit otroligt fäst vid min lilla pojke, så de släpper inte honom i första taget.

Hade jätte gärna skaffat en underbar räddnings staffe från hundstallet, men min mor är även offer för fördomarna -.-

"Skaffa en vanlig hund, jag vill inte behöva förklara för folk varför jag har en sån hund" Bubblar av ilska i mig när hon är så fördomsfull. Men hon tror på vad man än säger och allt i tidningar/tv/internet är sant Obestämd

Vill ha en medelstor hund som det gärna kan vara rastypiskt att vara lydiga (jag vet mycket väl att det är individuellt) kommer nog inte ha råd med en renrasig men en av raserna i hunden kan ju alltid vara lite extra lydig och laid back. Hade varit kul om ni kunde rekommendera en hundras eller två.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Anibaz
0

Vill du ha tips på renraser eller blandraser?

Omplaceringshundar brukar inte vara så dyra i vuxen ålder om dem inte är meriterade, champions eller dyl. Men tänk på att det bara är en engångskonstnad och en fis i rymden mot alla kostnader därefter Glad

Anibaz
0

Och varför kommer hunden stå på din mamma? Tungan ute

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ta hem en staffe och säg att det är en mops ;) så gjorde jag ha ha ha…(dock visste mamma det, men pappa är även han ett offer för fördomarna) 

Tyvär dog den väldigt ung men nu har jag en clumber spaniel, som jag tycker är en underbar ras =)

[jakke94]
0

en bild på min clumber :)

[jakke94]
0

Eller varför inte en fransk bulldog ? :) 

(kanske jag som är konstig, men ser faktiskt många likheter mellan dem och en staffe, både till utséendet och mentalt) 

Bild på en kompis hunds valp

Anibaz
0

Frallan är en underbar ras, det måste jag hålla med om! Nån gång ska jag själv ha en egen liten frallis Kyss

AnneN
0

Hur lugn och lydig hunden är beror till 100% på hur mycket träning den får och vilken typ av träning och har i princip inte det minsta att göra med vilken ras den är.

Vad för aktivering och hur mycket kommer hunden att få?

Hur mycket pälsvård är du intresserad av?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DwarfNome
0

#1 Båda tips hade varit mycket snällt. Haha, ja jag vet att det knappast är något emot kostnaderna genom hundens liv. Min mamma är en sån som inte märker om man spenderar pengar i längden, hon drar sig något otroligt för att betala mycket samtidigt. Så det får bli en ganska billigt vovve. Vi lade ut 12,000 på den renrasiga labben, men då betalade min morfar mest. Min mor skulle aldrig låtit mig betala det för en hund, även om jag betalade det själv.

#2 Jag är ju minderårig så…Skrattande

#7 Aktivering kommer mest bli långa skogspromenader utan koppel, jag gillar att ta med mig min hund i stort vart jag går så en hund som gillar att vara med hade varit bra. Pälsvård är jag inte så bra på själv, men lite hade jag kunnat klara av. Gillar inte allt för mycket rufs dock.

[jakke94]
0

#8 då kan du ju försöka säga att om man skulle göra en avbetalning i hundens liv, skulle det bara bli ca 1000kr om året ;) om man säger att hunden lever i 12 år, så kanske hon förstår att det inte är jättejätte mycket pengar för en hund ;)

Anibaz
0

Jag gav 2000 kr för min renrasiga tik, världens bästa prinsessa som är värd jordens vikt i guld. Som sagt så är vuxna omplaceringar inte speciellt dyra.

Labradoodle är ju en populär blandras, och eftersom du gillar labbar kanske det vore något för dig? Annats får du säkert tag på en renrasig labb för en lagom summa.

[jakke94]
0

#10 vad jag har sett så kostar en labradoodle 12k! 

Helt sjukt att ta så mycket för en blandras Obestämd

DwarfNome
0

#10 Om jag hade fått bestämma hade jag inte skaffat labbe Tungan ute Det var hela släkten som var helt insnöad på labbar så det var bara att le och nicka. Är inte ett stort fan av krulltottarna, men en lite mer släthårig labradoodle hade kunnat vara nåt Glad

Anibaz
0

#8 Jag är också minderårig men står som ägare på min tik och har fodervärdskontrakt på hanen Tungan ute

#12 Labbar som är så underbara! Där snackar vi hund som är med på vad man än hittar på för tokigheter!

#11 Whaaat? 12 papp för en blandis? Jisses…

AnneN
0

#8 Skogspromenader är väldigt bra som motion, men vad kommer hunden att få för mental aktivering? För ingen hund mår bra av att bara få promenera men inte använda hjärnan.

_**/Mvh Anne

DwarfNome
0

#13 Konstigt! Min mamma skulle skaffat en king charles när hon var 20, men uppfödaren tyckte hon var för ung och mina morföräldrar skulle stå som ägare. Tycker labbar är för vanliga xD Min labbe orkar inte cykla ner till glasskiosken han är inte överviktig och har bra kondition.

#14 Jag tränar in lydnad och tricks, om jag skaffar en lite 'nättare' hund än labben jag har skulle jag kunna tänka mig att köra freestyle eller agility Glad

AnneN
0

#15 Orkar inte labben med en cykeltur till kiosken?! Förvånad Om ni inte har flera mil till kiosken så skulle jag nog då vilja påstå att den labben inte alls har bra kondition! Är själv uppvuxen på labbekennel och en labbe i god kondition ska utan problem klara av en rejäl cykeltur (kunde ibland cykla över 1 mil med dem)

_**/Mvh Anne

DwarfNome
0

#16 Vi har ganska långt ner till kiosken så det är nog mest det. Han är inte van vid långa cykelturer och jag får stanna några gånger med han så han får hämta andan. Sen när han inte vill springa mer sätter han sig på tvären tills de passar honom att springa igen. Det har jag inget emot heller precis eftersom att jag måste hämta andan lite ibland med Tungan ute

DwarfNome
0

Jag älskar verkligen huskies, men jag vet att jag inte skulle kunna stimulera en renrasig husky som de behöver.

Kanske en husky blandning? eller skulle de fortfarande ha för mycket energi att bränna?

AnneN
0

#18 Hur mycket en blandras kräver varierar starkt från individ till individ, kan tom vara stora skillnader inom samma kull.

Så en blandning med husky kan mycket väl bli minst lika krävande som en renrasig husky, man kan aldrig veta förrän hunden är nästan vuxen exakt vilka rasegenskaper som just den individen får både vad gäller det fysiska och mentala.

_**/Mvh Anne