Gnällig valp!
Jag har en fransk bulldog valp som är född 28 maj i år. När min pojkvän inte kan vara hundvakt på dagarna så får jag ta med henne till jobbet. Jag ser till att försöka ta allt kontorsarbete dom dagarna hon är med, självklart. Men idag var jag tvungen att göra ett annat jobb o då fick hon sitta fast i sitt koppel kanske 5 meter bort. Jag har ALDRIG hört någon gråta så mycket!
Hur ska man handskas med en valp som sitter och gnäller? Det är likadant hemma när jag går in i köket (har en grind för dörrhålet där, det är illrarnas place) eller bara när ja går på toa!
MVH Candy & Kerstin
Har du provat att ge henne ett tuggben eller nånting att leka med/sysselsätta sig med? Godisbitar i en pet-flaska? Så att hon är upptagen med det istället för att gnälla. Är hon rastad ordentligt innnan du sätter fast henne i kopplet på jobbet?
Tänk på att inte ska trösta henne när hon gnyr. Ett sätt att träna hemma, t.ex när du är inne i badrummet och hon gnäller utanför, så ska du vänta tills hon slutat innan du går ut till henne. Och när du gått ut så ska du bara ignorera henne. Du ska inte klappa henne när hon blir glad att se dig, för då får du ditt försvinnande att framstå som nånting hemskt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min hund gråter/skriker också när jag binder fast honom och bara är några meter bort. Väldigt irriterande.. Han är 2år gammal.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo det vet jag. Så fort hon gnällt på mig så ignorerar jag henne när ja kommer tillbaka, tex ut från toan osv.
Ja hon har massor med leksaker. men ja får springa o köpa fler tuggben o grejer.
Rastad är hon garanterat! Det brukar vara jag som får släpa med henne ut. Hon är en väldigt lat bulldog. Plus att hon e valp o inte ska gå så mkt.
Lämnar ett tassavtryck när jag har samma problem med min sambos collie, fruktansvärt jobbigt !

Låter som om Du behöver träna ensamhetsträning.
Jo precis det är det jag håller på med men skulle behöva lite tips hur det skulle gå till! Min valp är extremt mattesjuk. Idag när valpen och husse följde med mig till tåget och jag skulle kliva på börjad ehon hoppa, skälla och gnälla.. Trots att husse nästan bor hemma hos mig och är hundvakt halva dagarna.
Jag har en fransk bulldogg som också var gnällig när hon blev lämnad när hon var liten. Precis som du säger så kunde det vara när jag gick på toa eller när hon var ensam med husse. Men i hennes fall så gick det över när hon blev större och tryggare. Vi gjorde inget särskilt utan jobbade på med ensamhetsträningen och lät henne i lugn och ro bli tryggare med oss båda och då försvann problemet för oss.
JAg skulle rekommendera att du TRÄNAR valpen/hunden. Lär den sitt/sitt kvar och ligg/ligg kvar. Sätt eller lägg hunden i ett rum, gå in i ett annat rum. Ibland kan du gå tillbaka och belöna, ibland gömmer du godis i det rum du varit i, hämtar hunden och låter den söka godis. börja där är mitt tips.