Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5875 ggr
rosentass
0

Matvägrande tik med valpar

Hur gör jag för att få min tik att äta? Hon förlöstes för 14 dagar sedan med kejsarsnitt, 5 valpar blev det. Hon har alltid ätit dåligt och gör det alltjämt trots att hon har valpar, inget duger.

Tiken är en blandras, väger 3.1 kg, är 6 år o detta är hennes andra kull. Valparna växer o mår bra o är tysta o nöjda.

Jag tycker jag försökt med allt. Vet. säger att hon har bra hull än så länge o verkar pigg o sköter valparna bra. När hon skrevs ut från djursjukhuset hade hon 68 i blodvärde, nu 115. Calcium 2.08 (ref.värde 2.4 2.8).

Snälla är det någon som vet hur jag skall göra för att få henne att äta

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har du testat att ge henne hittills?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Vattnadal
0

När Dra var som sämst på att äta under slutet av dräktigheten och periodvis under periden när valparna var små, testade vi allt. Vi gjorde iordning 5 skålar som vi erbjöd henne. Två med det foder vi ville hon skulle äta, torrfodret för valpar/dräktiga/digivande tikar, den ena torr, den andra uppblött. Ibland dög någon, oftast inte. Sen fick hon en skål med korv, köttbullar od. En skål med rent kött, köttfärs, fläskkött med ben, kycklingklubbor ed. En skål med torrfodret av sämre kvalitet som de andra vuxna hundarna åt.

Vi gav henne en skål ui taget, och åt hon nån tugga var vi glada, sen nästa, nästa och nästa.

Prova att ge lite smör på maten, eller laxolja.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rosentass
0

Jag har Royal Canin starter, burkmat från Royal Canin för digivande o matstrejkande tikar, fullkornsris med köttfärs eller kyckling rå äggula o tjock grädde o solrosolja, Maizenavälling m. lite foder med rå äggula o tjock grädde.

Jag matar henne för hand nu men det blir bara någon tugga. Hon bajjar väldigt stora lass o då var det någon som sa att hon inte tillgodogör sig maten.

Hur gick det med Dra, fick ni stödutfodra valparna o isf när börja ni med det?

Vet. skrev på intyget "symtom på anorexi"

Vattnadal
0

Dra, ha ha, några bokstäver trillade bort. Drífa heter hon. Hon åt alltid tillräckligt, efter trugande, när valpåarna väl föddes och det fanns plats i magen. Vi lockade och pockade med fjäsk till hon åt, även om det innebar kött och köttiga ben från charken för stora pengar.

Vi började ge valparna uppblött valpfoder straxt innan de var 3 v, då de försökte krypa ner i hennes matskål och äta innan de öppnade ögonen. Vi gav dem aldruig mjölkersättning, utan köttfärs och som sagt, uppblött torrfoder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rosentass
0

Tack för svaren, jag får fortsätta truga o fjäska.

MVH

Rosentass

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du testat o ge färskoder eller rå mat det vill säga rent kött o ben strunta i benen o ge mer rå kött även fettet vad som är väldigt fet är kyckling skinn jag ger hela kycklingbitar men kräsen hund vill gärna ha mindre bitar. Sluta ge henne kokt ris det är bara bukfyllnad o ger inget.