Förbjuder "kamphundar"
Norrköpings tidningar idag.
Hyresvärd förbjuder kamphundar
Norrköping
Hyresvärdar gör skillnad på raser. Vissa hundraser är inte välkomna till deras fastigheter, men än så länge är det bara ett fåtal bostadsbolag som har det inskrivet i sina hyreskontrakt.
I Danmark har man, enligt Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra, till och med lagstiftat mot innehav av ett flertal hundraser.
Här i Sverige finns det inga planer på att lagstifta om förbud för kamphundar, men vissa bolag har det inskrivet i sina hyreskontrakt.
Det enda svenska riksdagsparti som vill införa ett förbud mot vissa kamphundar är Kristdemokraterna, men det har de ännu inte fått något stöd för.
I Norrköping och Göteborg finns det bostadsbolag som skrivit in hundförbudet i sina kontrakt med hyresgästerna.
Botrygg, med 1 200 lägenheter i Norrköping, Linköping, Stockholm och Göteborg har flera villkor i sina avtal med hyresgästerna.
- Förbudet har tillkommit för att våra hyresgäster känt sig osäkra. Det är gamla människor och familjer med små barn som tycker att de är obehagliga, säger Adam Cocozza på Botrygg och tillägger att man har fått skrivningen i kontraktet godkänd av Hyresgästföreningen.
Förutom hundförbudet har Botrygg också förbud mot rökning i lägenheterna och mot ödlor och ormar.
Övriga större bostadsbolag i Norrköping har få regler inskrivna i sina hyreskontrakt. Ingen av dem har något förbud mot kamphundar.
Kamphundar är hundar som har det gemensamt att de avlats fram enbart för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur.
Botrygg har gjort en lista på vad de anser vara kamphundar och enligt deras avtalsvillkor är följande att betrakta som kamphundar: pitbullterrier, fila brasileiro, dogo argentino, amerikansk staffordshireterrier, tosa inu, kangal boerboel, centralasiastisk ovtjarka, kaukasisk ovtjarka, sydrysk ovtjarka, tornjak, sarplaninac, doberman, rottweiler samt amerikansk bulldog.
Här finns artikeln. Klicka in o läs kommenterna, alltid lika kul :P
Blir fruktansvärt arg när jag läser detta. Samt en gnutta ledsen.
Är vi påväg mot samma skit som de har i Danmark?
Det komiska är dock vilka raser de räknar till "kamphundar". Hello? Rottweiler liksom.. För att vara lite mer "rätt" kunde de åtminstone döpt listan till "Farliga hundar". Hehe
För övrigt vill jag tillägga att för mig är en hund inte en kamphund om den inte tränats till kamp.
Vad tycker du om dessa rasförbud?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Vansinnigt tycker jag. Men hundar är inte mycket värda i dagens samhälle
Vilka idioter. :( Jag blir så arg, ledsen och besviken när jag läser sådant här. Snällare hundar får man ju leta efter. :( Jag skulle hellre lämna femton odrägliga snorungar ensamma tillsammans med vår amstaff (om det inte vore för att jag skulle tycka så synd om vår stackars hund), än en unge tillsammans med en schäfer, golden eller liknande.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 Verkar inte som det tyvärr =/
Blir ännu mer förbannad när jag "röstar" i frågan som är brevid artikeln
Vad tycker du om att hyresvärden förbjuder kamphundar?
Bra, fler borde följa efter (74%)

Dåligt, ska man själv få bestämma (24%)

Bryr mig inte (2%)
Bara för att folk är rädda för hundar så tycker jag absolut inte att det förbud som är lösningen. Tror inte heller att rasförbud kommer att hjälpa. Om någon vill göra en schäfer till elithund, kan den bli det! På samma sätt som en schäfer kan bli tokagressiv om någon annan skulle vilja göra den det. Oavsett ras-h*elvete.
Kan inte folk förstå att det är ägaren som är problemet inte en specifik ras.
Gaaah 
Och då är det över 1000 som röstar..
#2 Ja verkligen 
#3 Ja, jag blev också gudsf-bannad när jag röstade. :(
Mvh,
Moa
Som sagt det är inte raserna som är problemet, utan ägarna! Blir också riktigt irriterad och sur över dessa rasförbud hela jäkla tiden.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
urk… snacka om att gå tillbaka i stenåldern :S
kanske lite OT men i ett hyreshus här i närheten där jag bor så får inte hundar över 45cm i mankhöjd bo!? tycker det är märkligt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker synen som många har på hundar är helt fel. Förstår inte t ex hur människor kan skaffa en hund och sen när de får lite problem så är det hunden som ryker. Hundar har inga rättigheter och försvarar man en hunds rättigheter så är man en skrämmande individ.
#6 Ja det är skrämmande..
#7 Det är f*n sant. Vet inte, men kan bero på att störra hundar kan göra större skador på lgh:en. Dock så blir man ju ersättningsskyldig om så skulle vara fallet, så lite konstigt faktiskt :s
#8 Det är väl egentligen upp till var och en att avgöra. Om din hund tex biter ngn och du inte anser dig ha den kunskap/tid/ork som krävs så kanske det är bättre att sälja hunden till bättre vetande för att undvika ytterligare incidenter. Men som sagt upp till var och en, jag själv skulle behålla min hund och jobba på det.
Men många har helt fel syn på hundar, tyvärr.
Tycker det är fel, helt fel - och tycker precis som du TS att deras val av raser är lite roliga :b
Rottisen ska med, men inte Malinoisen - vilken hund är skarpast liksom?
Likaså Schäfern slapp undan, men samma sak där.. Av dom Rottisar och Schäfrar jag träffat, så har alltid Schäfern varit skarpast - :b
Menmen, tycker som sagt det är skandal.. Att det ska behöva gå såhär långt. Ta tag i problemets kärna - dvs dom oansvariga ägarna till dessa "kamphundar" som gör att rasen/raserna får detta dåliga ryktet! Istället för att bara raffsa på ytan, och slänga in nått haffsig förbud :b
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Fast jag är, i och för sig, inte jätteförvånad när de är just Botrygg det gäller heller. Det om något är ett riktigt uselt bostadsbolag, misstänker också att deras problem inte ligger så mycket vid hundarna som möjligheten att förbjuda åtminstone några djur.
Jag bodde inom Botrygg under ett och ett halvt år och maken till problem med boende har jag aldrig haft. (icke-existerande störningsjour, otroligt otrevligt bemötande och allmänt illa skött). Därför tror jag å deras vägnar inte det beror på vissa hundraser (inte heller hyresgästernas trygghet) det är enbart bekvämlighet. Fick de önska vill de nog helst att någon betalar hyran, men inte bor i deras lägenheter.
Människor som däremot stödjer förbudet visar väl desto mer okunskap och egoism. Man blir lite smått mörkrädd när man ser vilket hat en del väljer att rikta. Sen det faktum att de inte verkar ha minsta koll på några av raserna som benämns… Kamp-Rottweiler, eller hur -_-
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#10 Haha, ja verkligen :P
Rottisen blev jag faktiskt mest fundersam över… Men iaf angående malle så tror jag inte att det är så många som har dem (iaf inte i städerna?) medan rottis är en betydligt mer populär ras, och därmed hamnar flera av dessa "monsterhundar" i fel händer. Finns iaf en möjlighet att det är så.
Precis min mening! Jag tror att man börjar lite (läs mycket) i fel ände här 
Stackars folk som bor hos denna hyresvärden som har en hundras som inte "platsar"! Menar dom att folk ska tvingas göra sig av med sina hundar eller flytta? Här i området har folk också klagat på de som äger bland annat rottisar, även om de varit väldigt väluppfostrade. Tror dock inte att det kommer att bli ett förbud.
#13 Tveksam till att de tvingar folk att flytta. Det vore riktigt tragiskt iaf.
Tror mer på att man inte tar in fler hyresgäster som har ngn av dessa raser. Men om man förbjuder raser, så varför skulle man inte kunna slänga ut sina hyresgäster? :s
Problemet ligger nog mycket i att nämnda raser målas ofta upp i medier, som livsfarliga monster så fort något händer, sen sträcker sig inte vetskapen längre än att det är "En sådan där stor, kantig best med mördarkäftar - som låser sig!".
Okunskap skapar rädsla och jag kan väl någonstans förstå människor som tycker det är otäckt när man läser om alla otäcka monsterhundar och aldrig får någon positiv bild av dem. Fördomar rotar sig fast och är svåra att rubba. Sen blir det inte bättre av att många oseriösa hundägare målar upp en värre bild med extremt understimulerade hundar som, även om de inte är aggressiva, kan låta som det är ond bråd död som gäller.
Att sprida kunskap om raserna skulle nog kunna släppa en del fördomar. Sen finns väl alltid griniga, inskränkta människor kvar som bara ska ha rätt, men det får väl vara deras val att lägga energi på sålänge det inte påverkar resten av samhället.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#3 Blir faktiskt ledsen när man ser att det är så många som röstat för ett förbud :(
#15 Angående "låsta käftar" hämtat från SKK "Låsta käftar En myt och en anatomisk omöjlighet. Låsningen sitter inte i käftarna utan i sinnet på hunden." Fast det visste du säkert! :)
Absolut så är okunskap och fördommar en stor del i det hela. Jag tycker att man borde ta reda på fakta ist för att tro så j*vla mkt hela tiden :s
Tex så skrivs det ju alltid om en ast, abpt, rottis eller liknande biter en annan hund, men aldrig om en golden gör det. Klart att folk får fel uppfattning när media vrider och vinklar allt till ngt som det inte är.
En del i min trappuppgång vill inte åka hiss med mig och hunden. Nu vet jag inte om de är hundrädda för övrigt också eller om det är för att hon ser "läskig" ut. Hur som - det är såklart deras val.
#16 Jo jag med =(
Vad sur jag blev och att dom dessutom tagigt med hundar som inte avlats för kamp urch konstigt folk det.
I Danmark förbjöd ju nån bostatsrättsförening Bedlington Terriers på sin lista:) Visst den har avlats till kamp en gång i tiden men med dom avlade man ju in vinthund för att rätta till det aggressiva betendet. Den kan fortfarande vara skarp ibland och är totalt orädd men jag tvivlar på att de skulle vara speciellt effektiva inom pit dog fighting idag.
Jag bor i en lägenhet med ett sånt kontrakt. Blev jätte sur och ledsen när ja läste kontraktet. 
Jodå, jag har koll på myten, en av de märkligaste jag har hört, därför fint exempel på människors fördomar. Att man ens kan tro en sån sak tyder ju på antingen en rädsla så extrem att den blockerar sunt förnuft eller också ganska dåliga kunskaper om fungerande anatomi hos någon varelse.
Men förmodligen är det lite av det faktum att det "bor en hundmänniska i alla" oavsett erfarenhet eller kunskap. Det mesta kommer ju då från media och är inte sann och korrekt information. Jag får ofta höra hur synd det är om min stackars magra underviktiga hund, och då och då kommer det fram främmande människor och frågar i ren chock, varför hunden är så mager. (Fast jag har "tur", min hund ser inte otäck ut, då kan man ju fråga och få ett riktigt svar istället).
För att skylta med mina egna fördomar undrar jag inte om människor utan kunskap ser retriverraserna som någon slags idealhund och att egentligen alla ska vara (utseendemässigt) som golden eller labradorer för att vara snälla och trevliga.

Listan verkar lite skum.. rottis och doberman är ju vakthundar mer än kamphundar och dom glömde nog staffordshire bullterrier =).
Dom verkar (som vanligt) inte ha nån koll alls. Jag håller med någon föregående, en hund är en kamphund först när den tränas till kamp. Kamphundras kan den vara ändå men inte kamphund. Skulle dom tagit med alla som någon gång avlats till kamp av något slag så får dom nog ta med några fler fast hur många är rädda för en engelsk bulldog?
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad som är fult är att det finns ingen lag att stödja sig på när det kommer till dessa förbud, du kan inte förbjuda rökning, husdjur (så länge det inte är en totalt allergifri bostad), men absolut inte speciella raser.
≧◔◡◔≦
Måste bara fråga. Allt detta handlar ju om en hyresförening (har inte läst alla inlägg) men finns det liknande listor på bostadsrätter?
Jag menar, man köper ju sin lgh då och då borde de ju inte lägga sig i på samma vis.
Snart ska de väl börja bestämma att man inte får ha högtalare av bra kvalitet då de hörs bättre och man får inte använda klackskor innomhus med smal klack för det KAN bli märken i golven, eller man får inte ha mattor på golven för då blir resten av golvet solblekt men inte där mattan legat!!
Tycker att man någon gång får sluta med alla dessa föbud. tillslut kommer alla heta Svensson, bo i villa, köra volvo, och ha golden retriever (inget fel på det dock). Ska man inte få vara som man är?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker mig också märka en tendens på att inte hundar eller djur är mycket värda i vårat samhälle, tyvärr…
#23 Det var jag som sa det ;)
#24 Där håller jag med dig!
#25 Jasså, finns det inte? :o Konstigt att de "får" göra såhär då =/
#26 Ja, om man kan förbuda detta kan man väl göra det med vad som helst ;) Vad gäller brf så vet jag faktiskt inte. Jag ska se om jag kan göra med en bekant som är mäklare, hon borde hålla koll på om det förekommer eller ej. Det är ju så att de som sitter i styrelsen för en brf är ju personerna som själva bor där.
BTW, idag kom svar på tal i NT (Norrköpings tidningar) med en rubrik i stil med "Det är inte hundens fel, det är ägaren som är problemet". Där stod lite blandat om statistik från polisen att ca 10 % av alla bettskador är från sk kamphundar men att av dessa 10 % så är nästan alla (99%) blandraser med dessa i ngn form. Även ett exempel där man tog upp att en schäfer atackerat en mindre hund som tyvärr hade dött. Så att faktiskt(!) kunde det ju vara vilken hund som helst.
Man menade även att det inte var ngn lösning, utan att hundkörkort vore bra mkt bättre.
Även en artikel om 2 som hade 2 st amstaff. Varför de hade valt rasen, vad de brukar höra osv. De kommenterade även det med hundkötkort "om det betyder att jag får ha min amstaff kvar så gör jag det absolut".
Läste även en politikers blogg, han tyckte detta var såå bra. Ngn annan hade dock kommenterat detta "Antingen har man ett husdjursförbud, eller godkänner man de regler som gäller i landet i stort."
#25 Precis:) Finns ingen straffsats på det heller så man kan bara totalt skita i sånna regler. Jag gör det med rökning t ex.
#30 Haha okey, så väldelöst att de ens existerar då! 
Värdelöst! blir så arg när jag läser om detta! Vadå kamphundar?
Det borde heta kampägare, en hund föds inte till en "kamphund"! Det är ägaren som tränar hundar till det. Jag har en rottweiler som älskar allt och alla, aldrig visat en tendens till kamp mot andra hundar! Känner flera med bla. pitbull, amstaff och dobermann som är världens snällaste. Medans jag känner dom med golden, schäfer och massa småhundar som skäller på allt dom ser.
#32 Precis :)
En annan sak som irriterar mig mycket men som inte riktigt har med det här att göra är när vissa hävdar att rödhåriga hundar skulle vara mer aggressiva än andra hundar med andra färger.
#34 Det har jag faktiskt aldrig hört :o vilka räknas till rödhåriga då? :P
en helt igenom frisk amstaff tilexempel är inte farligare än en helt igenom frisk hund av någon anna ras. bara för att en hund tillhör en viss ras betyder det inte att den automatiskt vill skada andra, det är bara fördomsfullt. Ja, många amstaff, pittpulls m.m har användts som kamphundar men det är inget som kan ärvas mentalt. hur tänker en del egnetligen? golden retriver brukar vara hur bra som helst som småbarnsfamijle hund men hur är det egetligen? de behöver mycket mortion och har i flera fall attackerat människor. taxar igger högst upp på university of pennsylvania lista över de raser med högst historik av attacker mot människor.
Jag skulle kunna tro att det gäller med hundar som det gjorde med människor förr i tiden. Då trodde man ofta att rödhåriga barn var vildare än barn med annan hårfärg. Själv har jag hört det om just Cocker Spanieln att det skulle ligga något genetiskt i själva röda färgen och att de är mer aggressiva av sig.
#36 Ja för det finns ju verkligen långhåriga amstaffs också :P haha
#37 Jag håller med dig om det du skriver.
Ja gud, ödlor som är så fruktansvärt farliga… *Ironi*
Och hur tusan definierar de "kamphund" egentligen? Bara fyra-fem av de femton raserna har någon form av kamp i bakgrunden.
Oj, vad mycket negativt om schäftar. Fördommar??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#41 Va? Var står det en massa negativt om schäfrar?
Uh små hundar står ju för fler attacker än dessa kamphundar… Iaf enligt forskning jag läste nånstans. Alla hundar kan bita för de har allihop tänder, liksom.
En liten fråga om nån vet: hur mycket aggressivitet har avlats på för kamphundar egentligen? För jag tänker att de avlat på benstomme och muskelbyggnad, eller? För mig är de inte mer aggressiva än nån annan hund, är nyfiken bara.
Det är inte medvetet avlat på några aggressioner, men inom raser som fortfarande används är hund/könsaggressioner mer eller mindre vanligt förekommande.
Ser man på det mentaltest (L-test) som gjordes i samband med polisen för många herrans år sedan på min ras så är resultatet att skärpan är låg utan kvarstående aggrissivitet, kamplusten var måttlig och försvarslusten liten.
≧◔◡◔≦
#40 Ja, typ inte alls? Som jag skrev i #0 så borde en mer korrekt benämning vara "farliga hundar" även fast jag hellre skulle kalla det "hundraser som ofta ägs av personer utan större kunskap om vad en hund kräver eller hur en sådan uppfostras" Haha 
#41 Om du menar det jag skrev i #29 så har jag skrivit lite av det som skrevs om i tidningen. Mer ser jag inte till, gör du?
#43 Ja, dels del, och oftast är det ju tydligen blandraser av ngn av dessa.. Skrev det ovan i #29
#44 Hund/könsaggressioner är ju vanligt inom väldigt många raser, definitivt inte bara inom kamphundsraser, tvärtom skulle jag vilja säga. Jag är ju uppvuxen med schäfrar, och jöjje mig - jag tror inte vi har haft en enda schäferhane som har varit helt bekväm och neutral i närheten av andra hanhundar. Även tikarna har varit dominanta. Här på området där jag bor blir man utskälld stup i ett av olika hundar, allt från ettriga småhundar till schäfrar till en stor svart vovve som jag inte ens vet vad han är för något. xD Mest troligt en blandras, men jag vet inte. Även andra olika blandrashundar i blandningar som schäfer och diverse jakthundar, spetsar och liknande flippar totalt när man går förbi med vår hund, medan vår nallebjörn bara är sjukt intresserad med stora ögon och öron, men han säger aldrig ett ljud. Jag tror inte ens att han riktigt fattar att andra hundar är f-bannade på honom i sådana lägen. Det har bland annat rusat fram en dominant golden-hanne när sambon promenerade med vår hund, och vår skrutt blev bara glad, annars brydde han sig inte. ^^ Jag skulle snarast säga att s k kamphundar är mindre hundaggressiva än många andra raser, även om det naturligtvis förekommer som överallt annars.
Mvh,
Moa
Att de faktiskt kan göra så här. =S Får man ha en stor boaorm hos de här hyresvärdarna?
Om man har sånna här förbud så kommer det leda till att fler och fler raser plockas bort. Tillslut skaffar de duma ägarna en pudel och har hundkamp med, så plockas de också bort.
Det som stör mig ännu mer är att jag har sett fler småhundar som varit dåligt/fel uppfostrade och grinar mot människor än stora "farliga" hundar. Men de små hundarna "gör ju ingen skada. De är bara söta och säger ifrån lite grand".
Nu är jag sur.
Absolut, könsaggrissioner förekommer inom dom flesta driftstarka raser mer eller mindre även beroende på ursprunglig uppgift.
Varför skulle du säga att bull and terriers vore mindre benägna till hundagg än div. andra raser med samma "problem"?
En stor skillnad i det hela är ju hur det hela hanteras, ett angrepp av en schäfer ser oftast inte likadant ut som hos en terrier, "förvarningarna" kan skilja sig ganska rejält om dom ens existerar eller hinner ses hos en terrier medans på schäfrar är det oftast en jävla liv oavsett om det finns en orsak till att brusa upp sig eller ej.
≧◔◡◔≦
Om man har en hund med könsaggrissioner så är det ägarens ansvar att kunna hindra hunden att göra det :)
Min hund tål inte andra dominanta hanar. Jag lämnar aldrig ett obevakat ögonblick på min hund för jag vet att det får jag igen för om han gör utfall och inte når andra hanen så blir det överslag och tar mig istället.
#49 Ägarens ansvar från att hindra hunden att göra vaddå? Framgår inte riktigt tkr jag :P
Men jaa, allt är ju ägarens ansvar..
utfall