Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1785 ggr
Zolah
0

Orolig hund

Vi har en shih tzu tik på 3 år som inte gillar att vara ensam, vi har följt några råd för att träna henne att hon inte behöver vara med oss 24/7 men vill höra om nån här har lite mer råd?

Just nu har vi börjat skolan med, och det skulle vara bra om det fanns nåt sätt som inte stressade upp henne så mycket.

Det vi har fått råd om är att sätta upp en barngrind där vi övar henne att vara, nu har hon fått sova inne i köket varje natt i en månad. Hon kan därifrån se sängen våran och oss, vilket jag antar gör att det känns bra för henne för hon sitter snällt kvar i köket eller till och med ligger i sin korg ibland. Var lite gnäll dom första nätterna

Men problemet vi har är att hon inte klarar av att inte se oss, eller att vi går ut. Då börjar hon gny och skälla, och tror i princip att vi överger henne. Vi försöker att skippa att släppa ut henne tills hon har lugnat sig men det funkar inte riktigt. Och vi försöker också att inte klappa/lugna/trösta henne heller för jag har flr mig att det kan stärka det här beteendet? rätta mig gärna om jag har fel. ( detta är i princip min första hund )

Vi har fått göra lite modifkationer pågrinden med och lägga undan saker hon kan riva ner, för hon börjar gnaga/riva ner saker. Och då har vi lämnat hundben, mat, leksaker. Vi försöker också att utmatta henne på morgonen med en längre promenad innan vi ska till skolan men det funkade åtminstone inte idag ( vi har just börjat ).

Vad tycker ni vi ska göra/ändra på? all hjälp uppskattas!

Ska nämna att vovven tycker det är helt ok att sitta i bilen och vänta, för hon verkar veta att vi alltid kommer tillbaka till bilen. Skulle vara skönt med samma lugna trygga hund där som hemma

Tack på förhand

Vattnadal
0

LÅt henne sova med er på nätterna. Hundar tar det som ett straff att stängas ute från flocken. Ge henne tryggheten att få sova med den, så kanske hon tar det lugnare på dagarna när hon lämnas också.

Börja om från början sen. Gå ut på morgonen, rasta henne, lek och ha roligt, sen går ni in, äter frukost tillsammans och sen tar ni bort alla leksaker, mat och annat skoj. Var tråkiga en halvtimme eller så, stäng sedan in henne i köket, vräk på med roliga leksaker, underbart gott godis, märgben och annat. Säg "Hejdå, kommer snart" och lämna henne. Om hon grejar med sakerna, gå ut utanför ytterdörren, annars bara runt hörnet inne så hon inte ser er. Sen gäller det att komma tillbaka innan hon slutar greja med allt roligt, och gå in, säga "Hej, nu är jag hemma" och ta bort allt roligt, inte hälsa särskilt och bara sitta och vara tråkig utan roliga saker en halvtimme. Utöka detta, till hon lär sig att det är rolugt när ni är borta.

Kan funka!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller med #1 om att INTE stänga henne ute på nätterna. Låt henne sova med er, i erat rum. Hon verkar otrygg, och det är Tryggheten JAG skulle satsa på att bygga upp.

Följer hon hack i häl hela tiden i övrigt?  När du reser dig från soffan och går in i köket, följer hon med då?  Har hon svårt att koppla av?

DÄR skulle jag börja i alla fall. Lär henne sitt/sitt kvar, samt ligg/ligg kvar.  Sätt eller lägg henne i ett rum, gå i ett annat rum och göm lite godis, gå tillbaka och hämta henne, låt henne söka godiset.

Sätt eller lägg henne i ett rum, gå i ett annat rum, gå tillbaka och ge henne godis.

Utöka tiden hon sitter/ligger själv …   LÄR henne att hon är trygg utan att vara kring dig/er hela tiden.

Först DÄREFTER skulle jag ge mig på att lämna henne ensam och gå ut genom dörren.

Lycka till!