Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1724 ggr
[4paws]
0

problem med klicker

har försökt klicka in lillan men har ej gått bra alls, hon svarar inte på det

det är precis som om hon inte fattar vad hon ska göra :/

jag har kommit så långt att jag klickar och sen godis

steg 2: ögonkontakt och klick+ godis

sen har jag inte kommit längre inte funkat att testa annat komando

tips om hur jag kan gå vidare?

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klickar du när hon bjuder på beteende? Eller säger du t.ex sitt och så klickar du?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[4paws]
0

jag klickar precis vid sittningen (när hon gjort det jag bett om)

Emaljoh4
0

När jag klickartränar min hund, så låter jag den bjuda på beteende, och sen klickar jag.

Det är alltså hunden själv som ska klura ut vad den ska göra och inte jag som ska säga åt den vad den ska göra och sen klicka.

Gjorde en video förut, där vi tränar med klicker:

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Loveradio
0

I början ska du ju klicka - ge godis, klicka - ge godis, klicka - ge godis utan att hon gör något alls. Det är inklickningen. Det ska du köra ungefär 20 ggr sen tar du en paus. Och kör samma sak igen. Låt inklickningen ta 1-2 dar så att hon kopplar ihop klicket med belöning.

Seeen efter 1-2 dar så kan du klicka och belöna varje gång hon tar ögonkontakt med dig frivilligt (utan att du säger nått) och det kan du öva på 1-2 dar.

Nästa steg är "sitt". Men du ska inte säga "sitt". Utan du ska vänta tills hon frivillig sätter sig och fånga beteendet genom att klicka och ge godis. Sen tränar du på det 20 ggr, fortfarande utan att du säger "sitt". Hon ska göra det frivilligt. När du har tränat "sitt" 1-2 dar och hon frivilligt erbjudet beteendet gång på gång. Då kan du lägga på kommandot "sitt". Precis när hennes bak nuddar golvet så säger du "sitt". Öva på detta 20 ggr. Sen ska du säga "sitt" precis INNAN hon sätter sig. Öva på det 20 ggr. SEN kan du testa kommandot och säga sitt utan att hon visar tecken på att sätta sig.

Sen övar du på att lära henne att vänta på kommandot. Klicka BARA om hon sätter sig när du har sagt "sitt". Sätter hon sig utan att du har sagt sitt så klickar du inte. Sen kan du "shapa" hunden att gradvis vänta på kommandot. Låt hunden stå och inte göra nånting i 2 sekunder, sen säger du "sitt". Sen kan du gradvis öka tiden så att hon står i 4 sekunder innan du ger henne kommandot "sitt". Hon ska alltså lära sig att vänta på kommandot.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[4paws]
0

3# jo, jag har kollat på en del klickerfilmer, men det är precis som om evoca inte hajar hur hon ska gå till väga :/ men jag ska testa vidare :) var ute med en tennisboll och det gick kanon. kanske svarar hon inte på klickers helt enkelt utan vill ha annat?

hennes mamma var ju mycket speciell att träna XD

4# det sättet funkar ju inte

på cola gick det jättebra att klicka in på det sättet..

så svårt att förklara då det är längesen jag klickade henne sist. tänkte ta upp det igen nu i veckan.

LeS-
0

bra tips här, vill ha kvar tråden :)

Chilli10
0

#4 Bra tips, dock kan man ju ta steg 2 o lära in vilket trick som helst, man behöver ju inte börja med sitt. Inklickning är inte heller något måste..

När jag väl klickat in ett beteende och satt kommando för det klickar inte jag längre. Bara om jag typ vill finslipa det. För då kan hon det ju redan om man säger så.

TS, hur länge har du försökt? Det gäller att ha mkt tålamod, speciellt i början. Om det ska vara enligt klickerteorin så är det nog bäst om du tex avvaktar på att hon sätter sig, klickar o sedan belönar så som #4 skrev :)

[4paws]
0

7# höll på ett par veckor, lite varje dag. beslöt mej för att sluta och prova senare. nu är det senare. tänkte att hon kanske behövde mogna till lite då hon var rätt valpig

Chilli10
0

#8 Är godiset du använder en tillräcklig motivation för henne då?
Jag märker skillnad på hur min tjej anstränger sig beroende på om jag använder hennes vanliga foderkulor eller hennes favvogodis frolic.

Eller förstår hon inte alls? Har du läst Canis epostklickerkurs? :)

[4paws]
0
9#jag har haft lite olika, inget resultat… få bäst resultat om jag har med en vanlig tennisboll vid träning
Chilli10
0

#10 Okej. Iaf så rekommenderar jag Canis kurs om du inte redan läst den, den är gratis :)

[4paws]
0

11# oj råkade bli fet text haha

vet inte om jag läst den, kan gå in och kolla

MegN
0

När jag klickade in min äldre hund hade jag köttfärs i en påse i fickan! Tog en pytteliten klick i taget - han hade lätt slagit knut på sig själv för att få en bit till, och en bit till osv…!

Loveradio
0

#7 Ja självklart måste man inte börja med sitt, även om det är många som gör det. Fast jo inklickningen är ju själva grunden till att träna med klicker. Hunden måste ju förstå att ett klick betyder belöning.

Loveradio
0

Korvbitar och torkad blodpudding är också ett hett tips att ge som belöning :) om inte godis duger.

Chilli10
0

#14 Jo iofs. Men inte så som du beskriver inklickningen. Hunden kan lika gärna dra sambandet klick = godis även fast du gör det efter att hunden har satt sig ner, medan man som du beskriver belönar en passiv hund.

[4paws]
0

14# jag tog sitt eftersom hon redan kunde det, för att se om hon fattade lättare

men icke

[Zorita]
0

Nah man behöver inte klicka in tror jag. Det fattar hunden ganska snabbt.

Dock har jag en hund som inte kopplat själva ljudet efter hur många träningar som helst. Jag insåg att hon reagerade bättre på "bra" så då kör jag vidare så med henne. Vet inte varför ljudet aldrig fastnade, men ett kort och skarpt bra fungerar lika bra om det är så hon vill ha det.

När jag testade klicker lite snabbt med min fostervalp klickade jag 5 gånger för frivillig sitt och sen gick jag över till att klicka in ett ligg. Det tog kanske 5 klick till, utan att inklicka något alls, första passet.

Man ser liksom när ljuset går upp för dem tycker jag. Precis som jag ser att det nu inte gjort det för den ena hunden, men att "bra" får det att blinka till.

Om hunden vill ha tennisboll kan du ju använda den som belöning. Annars ger jag lever, det får mina att gå upp i högvarv.

Loveradio
1

#16 Men i början ska man ju inte behöva kräva nånting av hunden. Den ska inte behöva sätta sig ned innan. Den ska bara vänja sig vid klickljudet och koppla ihop klick och godis. Och inte behöva göra nånting speciellt. Men visst man kan också börja med att vänta på att den tar ögonkontakt innan man klickar och belönar. Men sitt, ligg osv tycker ändå att man inte ska kräva i inklickningsprocessen. Att ställa krav tycker jag är nästa steg i träningen.

#17 Okej det var ju märkligt. Jag vet faktiskt inte hur du ska gå vidare i träningen om hon inte kopplar ihop klick och belöning. Kanske klickerträning inte är rätt träningsätt för henne. Hundar är ju trots allt olika.

Cazzos
0

#3 Haha, det är så gulligt när hon tittar upp på dig och det ser ut som att hon säger/tänker "Gjorde jag rätt? Får jag godis nu? Skrattande"

[Zorita]
0

#17 testa att klicka för olika beteenden. Eller testa med tex "bra". Man kan ändå klickerträna med ordet bra, bara det att man inte använder klicker… Jag vet inte om min hund inte gillar ljudet, men hon har inte gjort kopplingen klick = godis.

#19 fast man kräver ju inget, annat än ett frivilligt beteende som inte är att bara stå still och vänta på klicket… Tex kunde min valp sitta, och så kastade jag godisen framför nosen på henne. När hon tittade dit (efter att ha ätit godisen, om hon missat nåt tänkte hon väl) klickade jag igen och la godisen på samma ställe. Helt plötsligt låg hon ner… Då krävde jag ju inte speciellt mycket annat än att hon skulle vara aktiv.

Loveradio
0

#21 Okej kräva kanske var fel ordval. Kriterier menar jag. Men ja okej, det är ju upp till en själv hur man tränar inklickningen :P Huvudsaken är ju att dom förstår att klicket betyder att dom gör rätt. Och att dom kopplar ihop det med belöning. Det är grunden till klickerträningen.

[Zorita]
0

#22 Ja, jag "klickade" in min första hund med ordet "bra", men inte den andra hunden eller valpen. Och de fattade galoppen snabbare, så då tänkte jag vilket slöseri med godis Tungan ute

Hon som inte förstår klickern är ganska osäker i sig själv, så jag tolkar det som om det betyder mer för henne att hon hör min röst än klicket från en dosa. Så det kanske är så för TS?

Annars kan du testa att klicka för allt möjligt och se om ljudet fångar uppmärksamhet så småningom, eller har du testat det?

[4paws]
0

19# jo alla är ju olika. hon är motsatsen till sin mamma medan lillebror är som cola i denna åldern haha

23# jo, jag tror hon är lite osäcker. vet inte om det är åldern (7 mån) eller om jag varit för hård mot henne (pratat om det här tidigare)

såg på its me or the dog innan, tänkte leta upp min visselpipa och se om hon reagerar på den. annars kör jag med pinnar och bollar, inte hela världen men det hade varit kul å klicka in och se vilka resultat man kunnat få

[Zorita]
0

#24 ja testa med den. Kan du ge pinnar och bollar som belöning? I så fall kan du ju testa med ett "bra" innan bollen kastas och se om det fungerar. Då kan ordet lika gärna användas som klick.

Min Sigrid blev slagen i sitt förra hem, så hon var en osäker liten 2åring vi fick. Men hon blir starkare hela tiden, så det är bara att kämpa på. 7 månader är ju rätt ungt så det ska nog gå snabbt Glad

Har du testat att klicka med tennisboll som belöning? Om hon gillar den mer än godis kanske det är värt ett försök.

[4paws]
0

25# jo jag vet hur det är när djur blir slagna :( cola har blivit hårt bemött av mina två ex med bla slag :(

jo hon är ju det

ska absolut testa med en boll :D köpte två nya idag då hon äter upp dem snabbt

Vattnadal
0

Efter klicket måste det inte komma godis, man kan lika gärna leka, kasta en boll ed. Efter klicket ska det komma en belöning hunden gillar.
Jag hör till dem som gärna klickar in, och klickar 10 gånger med godis, gärna blandat mellan gott, halvgott och extra gott, paus, sen 10 igen och paus innan 10 igen. Gör sen en paus, och klickar, tittar hunden på mig då, i förväntan efter godis, har den fattat. Gör den inte det, så kör jag en sväng till, med 3x10 klick med godis. Jag ger dem olika, antingen ur handen, kastad från handen, utspridda på golvet där jag klickar när hunden tar den, går och ger den, går och kastar den osv. Vill gärna få in rörelse i klickertänket hos hunden, inte bara stilla förväntan.

Tyvärr är det många som inte rikigt fattar tänker med shejping, utan bara använder klickern som belöning och tränar likadant som man brukar.

Tanken med shejping är ju att hunden ska få räkna ut själv vad den ska göra. Jag tycker det är dumt att börja med sitt eller ett trick hunden kan. Börja hellre med något som har lite rörelse, och något helt nytt. Tex ta fram en låda, och klicka i början för att hunden bara tittar på lådan. Efter 10 klick eller ett stort framsteg, tar man en bamsebelöning (kanske först 9 klick med godisar av lika sorter, och sen på 10:an kastar man en boll eller ger en hel näve godis) och tar samtidigt bort lådan en stund, medan 10 nya belöningar förbereds. Nästa steg är att hunden kanske måste mer än bara snegla på lådan, eller gå mot den, sen utökar man till att nosa på lådan, sätta en tass på den, osv, till man har en hund som kanske äter ur lådan med en eller två tassar i den, går vidare till att den står helt i lådan, eller kanske lyfter lådan och vänder den upp och ned. Låt hunden tänka och belöna rätt beteende. Tänk noga igenom vad du vill åstadkomma och dela upp det i flera steg, och belöna varje litet steg till hunden bjuder på det, innan du går vidare.

Fungerar det inte, kör canis klickerkurs eller anmäl dig till en klickerkurs på riktigt, där du kan få hjälp av en instruktör.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[4paws]
0

27# hade jag haft råd hade jag gått på en unghundskurs först, men det finns inga pengar till det alls så klickerskurs är med avlägset

men klickern är inget måste, bara hon blri glad av att träna så skiter jag i om det är en boll hon får eller ett klick

ville mest bara exprimentera lite och se om man kunde se skillnader

Vattnadal
0

Men canis klickerkurs är gratis, gör den så får du mer tips och lär dig bättre hur du ska göra. Du anmäler dig till den här. Det är en 7 dagras epostkurs, och är alltså helt gratis.

Om du tränar med traditionella metoder och använder klickern bara som beröm, blir det ingen större skillnad, mer än att du får in berömmet exakt rätt (förutsatt att du klarar av detta med tajming och klickar rätt). Om du däremot tränar med shejping blir nog skillnaden stor.

Gå kursen i länken, och kika en del på filmerna på canis.

MVH Elin

[4paws]
0

29# jo den är gratis det vet jag, men jag trodde dem menade en vanlig irl klickerkurs

jag är inte helt ny inom klickers, min stora är inklickad

Vattnadal
0

#30 Tänkte bara att det lät som att du tränade som vanligt och bara använde klickern som belöning, då du började med at säga sitt och klicka när hon satte sig, istället för att klicka när hon bjöd på beteendet du ville ha på eget bevåg.

Om det inte funkar, gå canis kurs, föreslår jag.

MVH Elin