Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1625 ggr
strykmig
0

valpplaner

Hello,

Jag vill inom snar framtid (6 mån-1 år) skaffa en valp!

Jag vill ha en chihuhua, men har hört att de renrasiga kan vara helt galna, men att blandrasiga ofta kommer från oseriösa uppfödare och ofta får konstiga sjukdomar? Vem och vad ska jag lita på?

Min rädsla är att man får en liten gnabbig vovve som skäller på barn, hundar och vartenda buske man går förbi. Jag tror ofta att det kan ha med daltande att göra (?) att man bär den i väskan överallt etc? Vilket jag tycker är rätt fånigt.

Annars så ska de väl vara underbara?

Dock är det så att jag & sambon jobbar, men jag tänkte; om man lyckas ta ledigt ett tag (2 veckor typ) precis när man får den, sen att man fixar någon (typ farmor) som kan passa den på dagarna tills man kan lämna den på hunddagis. När kan man börja lämna hunden på hunddagis?

Tanken är att vi ska ha henne på detta hunddagiset http://www.limhamnshunddagis.se/

men sen om ett år ska jag plugga och då kommer jag gå hemma mer själv..

Sen undrar jag också lite om kostnaderna för en liten hund, vad ska man räkna med ca (mat, försäkring osv/Månad)? Om man bortser från alla förstagångs kostnaderna.

Många frågor, jag vet haha hoppas ni orkar svara :)

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om vi säger så här: det är knappast de bästa representanterna inom varje ras som används till blandrasaveln så det bästa är att köpa från en seriös uppfödare som har mentalt stabila hundar och som har stor kunskap om rasen. För att hitta någon så fråga runt lite efter tips på uppfödare på olika forum. Sedan handlar det mycket om hur man uppfostrar hunden också, även om de är små så behöver de tydliga regler om vad som är tillåtet och inte.

Kan inte tipsa om någon kennel då jag inte är insatt i rasen men innan du bestämmer dig för någon så gör gärna flera besök hos den uppfödaren du är nyfiken på för att se hur dennes hundar är och beter sig.

[4paws]
0

valpfrågan

det finns många seriösa blandrasuppfödare. om du skaffar en blandras, se då till att dem vet vad dem avlat in mer. kanske chiuaua/papellion (har en sån i området) eller något annat. fråga hur mycket dem vet om bakgrunden till pappan

du kan även titta efter oreggade valpar, men samma sak där (oreggad= renrasig valp utan stamtavla)

foderfråga

hm, vi pratade om foder i förrgår. hon gav sin dvärgpincher 1½ dl per dag och det var en unghund. så räkna 1-3 dl per dag för en chiuaua.. köper du 10 kg räcker det LÄNGE LÄNGE!!

köp ett bra valpfoder, tänk på er ekonomi och vad hunden kanske gillar. rasfoder är inget måste. mina valpar är uppväxta på doggys valpmat och dem älskar det fortfarande (7 mån enna månad)

försäkring

renrasiga valpar är dyrare i försäkring, blandras billigare. jag bytte nyligen från if till DINA och tjänar 1500 kr per år på min vuxna blandrastik. det är stor skillnad på 3098 och 1495 kr!!! månadskonstaden är över 100 kr billigare. så gott som samma villkor förutom att det är en rörlig självrisk på 20% och 1800 i självrisk (kommer gå typ jämt upp med ifs självrisk på 2500)

pensionat

en valp måste vara minst 4-6 mån här i kristianstad. tror det är samma runt om i lanet. ring och fråga.

kanon om din farmor/mormor kan ta henne även när du går i skolan. kanske blir kul för henne att ha sällskap av något :)

engångssaker

skålar kan du hitta för under 100 kr, tips är att köpa sånt stålstativ eller två mindre skålar (du kan ju kolla dubbelskålar på kattavdelningen)

koppel köper man 1-2 (vanligt+ ev flexi) ca 100 kr i genomsnitt+299

sele är bäst på små hundar säger dem. blir väl 199-299 beroende på modell

halsband behöver du 1-2 om du vill variera. finns många fina billiga till små hundar. max 200 kr

ben räcker med små pinnar till en minihund ca 50 kr för 100 st

leksaker anpassa efter hunden. men jag la ut 400 kr när jag köpte hem nya saker till lillan (även ben) köp mjuka och av hårt gummi. kan tipsa om kong puppie och fyll med något gott ex leverpastej

det sista blev lite extra, mest bara för att du ska få dej en bättre koll

lycka till :D

Karmatarerskanise
0

Om du kommer vara hemma mer om ett år, så passar det ju bättre med valp då. Alltid bra om man själv kan vara med den.

Angående uppfödare så råder jag dig till att köpa renrasig från uppfödare som vet vad dom gör. Då kan du se hur föräldradjuren är och längre bak i leden och får livslång support.

Skällandet har med uppfostran att göra.

Och har ni familj som kan ställa upp som dagmatte när ni inte är hemma är det ju perfekt.

[Forest]
0

Jag hade skaffat en renrasig men då letat som en tok efter nån som avlar på trevliga vavvor och även akterverar dom på så vis vet man att man även får hjälp av uppfödaren om det behövs på mycket, aktervera hunden anser jag nyttigt. Sen känner jag flera vavvor en är tyvärr väldigt gläffsig o anfaller andra hundar om hon får chansen (har aldrig hänt pga matte inte tillåter) stor hund i miniformat. En ganska krävande ras det missar många=får en gräffsig hund

Renor
0

Angående gnabbig, skälla på barn och buskar mm handlar om hur man uppfostrar vovven (gäller alla raser).

Jag tror att många med "minihundar" tänker typ: men den är ju så liten så det gör ju inget om den skäller, drar i kopplet mm… och därför inte tränar den lika mycket som man skulle göra med en större hund.

Belimas
0

**_Citat "förutom att det är en rörlig självrisk på 20% och 1800 i självrisk (kommer gå typ jämt upp med ifs självrisk på 2500)"

_**Kan ju säga att det beror helt på vad slutnotan på veterinärbesöket landar på.

Låt oss säga att notan blir 30 000:- (inte en omöjlighet) då får du betala 1800 + 5640 = 7440:- med Dina försäkring och hade du haft If och högsta taket så hade du bara behövt betala 2500:- En stor skillnad med andra ord, visst handlar det bara om småsaker så blir det dyrt med If men vid större summor så är de överlägsna.

Kalli
0

#6: Man bör också jämföra vad försäkringen kostar, med de pengar jag sparar under 10 år på att välja en billigare försäkring kan jag göra två operationer på 30 000 kronor och ändå "tjäna" på att ha en försäkring med rörlig självrisk. För att inte tala om att alla veterinärbesök under 6500 kronor blir billigare med min försärking med rörlig självrisk.

Visst är det en viss säkerhet att ha en fast självrisk men billigare totalt sett behöver det absolut inte vara.

#2: Det beror helt och hållet på ras, vissa raser är billigare att försäkra än en blandras. Jag gissar dock att det inte gäller just Chihuahua.

Till TS rekommenderar jag också att välja renrasigt men var noga med uppfödaren. Tyvärr har Chihuahuas blivit så populära att vissa avlar på vad som helst bara det är litet. Se till att du får träffa föräldrarna så får du en bättre uppfattning om hur valparna kommer bli.

Belimas
0

Sen beror det väl på vad man har för ras också, för min ras skiljer det inte mycket mellan de olika bolagen (eller ja hos Agria är det en markant skillnad som vanligt).

Visst, ska man spara ihop pengar under 10 år så kanske man tjänar på det men 10 år är en lång period och mycket kan hända på bara någon dag, har man inte hunnit spara ihop x antal tusen då så blir notan högre än om man hade fast självrisk.

Sedan skrev jag även att vid billigare ingrepp så är If dyrare så det är jag fullt medveten om, har aldrig påstått något annat heller… Men vid större ingrepp så är If's självrisk billigare om man nu inte har haft turen att man har fått ha hunden frisk innan och hunnit spara undar pengar under ett visst antal år då men olyckan kan lika gärna vara framme i morgon om det vill sig illa…

Kalli
0

#8: Det beror självklart på ras men också på exempelvis var man är bosatt. I vilket fall skadar det väl inte att jämnföra?

Sen har jag inte sagt något om att spara ihop pengar till veterinärvård, jag sa att jag sparar pengar på att välja en billigare försäkring. Det jag sparar gör att jag på det stora hela "tjänar" på en försäkring med rörlig självrisk även om veterinärbesöket går på 30 000 kronor, till och med om jag skulle råka ut för två veterinärbesök på 30 000 kronor. Räknar man med det jag redan "tjänat" på veterinärbesök under 6 500 kronor skulle jag antagligen kunna klämma in tre 30 000 kronorsbesök och ändå spara pengar.

Men självklart har jag från dag 1 haft så mycket pengar att jag utan vidare kan betala 7200 kronor för veterinärvård (om vi tar ex. med 30 000 kronor). Har man inte det är fast självrisk såklart en trygghet, men det kan också bli mycket dyrare i längden.

Zebben
0

Du har fått bra svar ovan på Dina frågor. Gällande hunddagiset, skulle jag ifrågasätta deras hundhållning. Vill Du veta mer, pm:a mig.

Belimas
0

Så uppfattade jag ditt inlägg i alla fall, att du skulle "spara" undan mellanskillnaden som blir om du har en billigare försäkring jämfört med en dyr.

Nu var det dock 4paws inlägg som jag svarade på där han/hon jämförde summan på självriskerna rakt av och tyckte att det gick jämt upp vilket det som sagt inte gör om veterinärräkningen blir hög.

Kalli
0

#11: Då uppfattade du fel, vilken tur att jag kunde rätta dig. :)

Noa-Nisse
0

samma här. jag skulle också ifrågasätta deras hundhållning…

Jag tycker du ska välja en annan ras om du är jätterädd för att den ska skälla och ha sig. Välj en ras som inte har så lätt till skall så är risken mindre.

Medarbetare på Hundar.ifokus

strykmig
0

Tack för alla svar! Mycket nytta!

#13 jag har fått för mig att det har med uppfostringen att göra ang. skällandet, och det har flera här bekräftat också. Det var mest det att om hunden i sig, med "rätt" uppfostran ändå skäller och häver sig så hade jag blivit tvivelaktig. Men som sagt, jag vill att hunden ska vara hund och inte en accesoar som ligger och tittar ut gulligt ur väskan haha

[Driva]
0

Jag har inte träffat så många vavvor, men de jag har träffat som är skällig är väldigt osäkra med ovana och osäkra ägare som smittar av sig på hunden.
medan jag har träffat ett par underbara vavvor som är lugna trygga och stabila där ägarna också är trygga och säkra som "förare".

Sen har vissa hundraser lättare till skall än andra, så är det tyvärr :)

Zebben
0

Man får ju också räkna med att små hundraser många gånger har lätt till skall då flera av dem är avlade så. De användes till att varna sina ägare och familjens större hundar för inkräktare. Så genom avel har de lättare till skall. Men självklart går det att träna så att det är under kontroll.

Emaljoh4
0

Nu blev jag nyfiken ang hundhållet på dagiset. Någon som vill berätta?

PM går bra-

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karmatarerskanise
0

#17 Varför inte PMa någon av dom som skrivit kommentarer om hundhållningen stället? :)

Emaljoh4
0

#18 Okej Tungan ute Tänkte inte så långt, haha.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karmatarerskanise
0

Kyss