Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2833 ggr
LitenPyssling
0

Försvars makten

Vad säger ni om deras Schäferhundar?

Jag själv funderar på att bli fodervärd av olika anledningar och skrev om detta på iFokus tidigare (inte här dock), då fick jag ett tips om att gå in här och kolla lite om deras avel osv. då det inte skulle vara så bra.
Dock hittade jag inget (är också dålig på att leta) så jag startar en ny tråd där färsk information, åsikter osv. kan samlas.

Jag själv har aldrig hört något negativt kring försvarsmaktens hundar så jag blev självklart nyfiken och nu vill jag veta allt och lite till! =)

OBS! Jag vill inte ha frågor om varför jag vill bli fodervärd och vad jag tänkt mig och inte då det ej är detta tråden handlar om. Tråden handlar om era åsikter kring försvarets hundar, inte varför jag eventuellt vill bli fodervärd.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

AnneN
0

Enda jag någonsin hört som en del tyckt varit negativt är att hundarna varit väldigt aktivitetskrävande, men det tycker jag nog man får räkna med med tanke på vad de avlas fram för.

Blev nyfiken på denna tråd så lämnar ett tassavtryck och följer med spänning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Kan ingeting om deras hundar, men vill gärna veta, så jag lämnar ett avtryck jag med :)

Sigrun
0

Kan det inte vara så att folk ofta tänker på hangarhundarna?

Hangarhundarna är ju mig veterligen avskaffat för länge sedan (kanske har fel hmm), men de hundarna sköts endast av EN enda person och de lystrar bara till en, de är tränade att reagera anfalla när förövaren så att säga rör sig, de användes då som sagt till att vakta hangarer/flygvapnets flygplan.Dock så har de ju avskaffats men de skolades om till familjehundar endel med större framgång än andra.

Fast förstår nog att det inte var dem du tänkte på direkt..

Men mitt tips är ju endå att kontakta försvaret och förklara ditt intresse och fråga!

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Okej, det tyckte jag var lite löjligt om jag får säga så. Schäfer är en väldigt krävande ras och om de dessutom avlats upp för en sådan sak som att vara inom försvaret så är det ju en självklarighet att de också är krävande.
Om man skyller på att de kräver kanske man ska fundera på en annan ras, rasen i sig är ju som sagt krävande även om det finns "latare" individer. Obestämd

#3 Hangarhundar, det var något nytt!
Intressant det du skrev, du vet inget om dagens schäfrar därifrån?

Hade tänkt att ringa dit, men ville veta lite vad andra tycker =)

Sigrun
0

De är ju i alla fall väldigt väldresserade hundar, kräver en fast och van hand, men så är det ju med de flesta stora hundar eller ja de hundar som är smartare…

Kan inte så mycket mer dock..

Men jag önskar dig lycka till!

Skriv gärna hur det gick och hur det blev.

LitenPyssling
0

#5 Precis.

Jag ska göra det, vill bara veta lite vad andra tycker så jag kan komma med lite mer frågor till de också och se vad de säger om saker och ting! =)

Nikkis
0

What, vaddå hangarhundar och väldresserade?

Försvaret massproducerar schäfrar, boktavsligt talat. Jag vet inte procenten men av det jag vet så är det inte många som lever upp till deras krav och går igenom med tanke på hur många kullar de har.

Tar man en foderhund ifrån dem så är det endera en valp eller en unghund för avel. Valpar är knappast väldresserade och än mindre en (oftast) grön tilltänkt avelshund.
De placerar inte ut de hundar de själva använder och har tränat upp. De som kasseras måhända säljas.

Jag hade personligen aldrig tagit en foderhund därifrån, men det är jag det.
Har träffat ett fåtal jyckar därifrån med varienade mentalitet (både bra och dålig) och detsamma gäller hälsan.

Mischa
0

Delar uppfattning lite med #7

Har enbart stött på en FM hund, och jag får känslan av att dom inte är vidare kräsna med vilka fodervärdar dom väljer eller att det skall funka.

Han var iaf en driftstark hund (knappast förvånande) som fodervärden till slut lämnade tillbaka då han gick på hennes äldre hund samt var för mycket för fodervärden att hantera.

Varför vill du ha en FM-hund? för att få erfarenhet? för att inte binda dig ett helt hundliv?

≧◔◡◔≦

LitenPyssling
0

Usha! Blir riktigt besviken när jag för höra om deras hundar, jag som trodde att de skulle ha väldigt hög prioritet på deras hundar med tanke på vad de är tänkta att gå till och så är det en smärre oseriös avel på de.

Nej, jag är glad att jag startade denna tråd samt den andra.
Annars hade jag inte fått veta det jag vet idag, inte lika snabbt i alla fall. För bara någon dag sedan var jag så säker, men absolut inte nu!

Nej, någon hund därifrån blir det troligen inte.
Nu fortsätter letandet efter en bra kennel istället, tack för era svar som jag fått både via PM och här. Det har verkligen fått mig att tänka igenom och med tanke på vad jag fått veta så ligger försvaret ganska lågt hos mig, vill inte stödja deras avel om det är så här de hanterar allt! Reagerade på att det de skrev på deras hemsida angående att de låter vem som helst bli fodervärd, men det var värre än jag trodde.