Syringomyelia
Jag har en Cavalier med denna sjukdom, men vet inte så mycket hur den utveckla sig vill därför gärna komma i kontakt med flera som vet mera om det.
Min lilla tik är 4 år och hon fick detta konstaterat för 1,5 år sedan. Har kontakt med Helsingborgsdjursjukhus hela tiden om henne. För tillfället provar vi Garbatenin på henne. Är det någon annan som prova något annat?
Har också provat Omnaprezol på henne.
tacksam för svar från er som vet något och har en hund med detta.

Vad innebär den sjukdomen?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag siterar vad som står på ett papper jag har:" Ett plågsamt neurologiskt tillstånd som uppstår när skallen är för liten för hundens hjärna".
Detta är ju tyvärr en rasrelaterad sjukdom som har kommit till genom den extrema aveln..
För att förenkla det så är det kort sagt att trycka ner en fot, storlek 42 i en sko storlek 32 om vi ska dra det rakt av..
Detta kan orsaka hemska smärtor och nerulogiska problem så som att hunden börjar gå i cirklar eller bara ramlar åt sidan.
Det händer ofta att hunden kliar sönder öron och skalle p.g.a. smärtan.
Vet inte hur vanligt detta är i sverige, men i england (har jag för mig) är detta väldigt vanligt, speciellt i utställningsvärlden.
Jag tror även att det behöver inte vara lika illa för alla hundar, vissa lider mer än andra o.s.v.
Jag har tyvärr inte hört om något som botar detta, därmed inte sagt att det inte finns vill jag understryka. Är inte så insatt i det hela..
De jag känner som haft hundar med Syringomyelia (två st) har fått tagit bort sina hundar pg.a. smärta och de nerulogiska problemen.
Det finns en video om den extrema aveln där de visar rasrelaterade sjukdomar för några raser och där finns även Syringomyelian med och de visar hur en hund kan bete sig med denna sjukdomen.
Lycka till med vovven!
Tack för ditt svar. Har sett filmen, man gråter så hemsk är den. Jag tycker nog inte våran lill Bonnie är så sjuk som dom är i filmen. Men den dagen hon blir det så tar vi bort henne.
Ska ha ett prat i morgon med vet. i Helsingborg, för jag får lämna leverprov på henne med jämna mellanrum, så jag gjorde ett förra veckan som dom fått svar på.
Ett svar jag skulle vilja ha? är hur fort sjukdomen går utför?

Har inga svar att ge dig men vill önska lycka till! Tycker så synd om er..
#4 Iochmed att sjukdomen är olika intensiv, att vissa hundar kan ha den, men inte visa symtom, medans andra hundar lider något fruktavsvärt så tror jag att det är olika…
Alltså, att hon kanske inte blir sämre..
Nu har jag ingen grund för mina misstankar, så ta det med en nypa salt.
Man kan ju hoppas att så är fallet.
Vet inte din veterinär? Du kan ju i alla fall fråga, för jag är osäker på svaret så jag kan inte ge dig ett säkert svar, tyvärr
Sjukdomen är ju ärftlig(?)
Nu vet jag inte vilka tester som skall utföras innan parning och så, men du kanske ska prata med din uppfödare så att denne är medveten om din tiks tillstånd och kanske undersöker sina hundar..
#4 Har frågat vet. men får inget svar som du säger det är nog väldigt indivuduellt.
Och uppfödaren ska vi inte prata om, hon hade aldrig hört talas om denna sjukdom när jag ringde, sen ringde jag igen när jag fått det bekräftat och då var hon inte hemma, jag bad hennes man att hon skulle ringa mig vilket hon aldrig gjort. Jag anser henne inte som seriös ändå fick jag henne tipsat från kennelklubben och hon har ganska stor uppfödning.
#7 Ja, jag vet ju tyvärr inte om det är några tester som ska göras innan parning. Ett tips är ju dock att du, till andra som är ute efter cavalier letar på annat håll då risken finns att din uppfödare har fler sjuka hundar och fler råkar ut för det du råkat ut för..
Den sjukdomen är ju en sjukdom på uppgång.
För bara 20 år sedan visste ju ingen om dem, och idag får man in fler och fler fall..
Så, egentligen är det väl inte så konstigt att många inte förstår vad man pratar om.. men ändå.
Hoppas det löser sig för din stackars tik.

#7 Du kan ju prata med din hundsrasklubb ch berätta. För som sagt det är ärftligt och ingenting som dom borde vilja ha med i sin avel. Annars borde du kunna prata med SKK, bara så att det inte fortsätter och sprider sig.

Jag hoppas du och din vovve får många fina år tillsammans och att sjukdomen inte kommer påverka henne mer än den redan gör.
Jag hoppas även innerligt att uppfödare och rasklubbar för småhundar som har en ökad risk för dessa problem tar tag i problemen! Men så länge de inte ens erkänner att problemet finns har jag väldigt svårt att se att något kommer göras. :( Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt hur någon kan stå och säga att de vill rasens bästa, men sen stort sätt helt förnekar denna fruktansvärda åkomma! Jag växte upp med en cavalier och älskar rasen, men så länge aveln ser ut som den gör idag kommer jag aldrig skaffa en igen. :(
#10 det är inte roligt med sjuk hund. Jag har en till likadan hon är 3 år men hon är pigg inga tendenser till denna sjukdom som tur är.
Hon piggar oftar upp Bonnie och dra iväg henne ibland på upptåg.

Nej vad obehaglig sjukdom!
Jag önskar er ett stort lycka till med hunden och ta vara på varenda dag som hunden finns.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Tack ska ni ha alla som skrivit
//Ingmarie
Jag önskar dig all lycka till med din lilla tik!
#3 Det här inslaget borde på något sätt spridas! Eller läggas under en tråd "vad kan hända vid extrem avel?"
Jag är tvungen att se den i etapper….
#14 Den ligger i någon tråd. Men det var ett bra tag sedan jag såg den, så den kanske bör puttas upp..
Ta upp min gamla tråd igen. Vill tala att vå lilla Bonnie fortfarande lever. Slutade medicinen till henne i våras för att kolla om den gjorde nytta och det kan jag säga att den gjorde för hon fick några hemska anfall. Så nu går hon på Garbapentin igen.
Men annars är hon som vanligt matglad o lat. Hon är nu 6 år.
#16 Vad skönt att det fungerar med medicinen 

#16 härligt att höra :)