Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 945 ggr
lilldiezel
0

lite träningshjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hund här på prov i veckan, en Landseerhane på 18 månader. Verkligen arbetsvillig och lätt att lära, men problemet är att jag nu under sommarn har liksom stängt undan alla hundträningsknep-och-knåp.

någon som kan hjälpa mig på traven? Har tränat lite smågrejer, såsom ögonkontakt och sittande och lägganden.
Det var nu när jag var ute och skulle träna "fot" då jag märkte att jag hade total blackout :p

ge mig små tips, tack! :)

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv skulle jag aldrig i livet sätta mig i den situationen att jag började träna fritt följ om jag bara har hunden en vecka. Det ENDA jag tränar under första…. låt säga 3 veckorna, är kontakt och kommunikation. Dvs, inga "kommandon" utan bara lek och kontakt. Varför i hela friden börja träna lydnad efter så kort tid? På vilka grunder ska den hunden vilja hålla kontakt?

lilldiezel
0

Grejen är väl det att jag bara vill testa, se vad han kan. Jag börjar andra året på gymnsiet nu, där jag går hundinriktning. Men ja självklart vll jag få en bra kommunikation, ett bra band, mellan oss.

Vad är bra "träningssätt" att få bra kontakt mellan oss?

Maja2
0

Umgås, lek, spendera tid, ge den mat, koppla av tillsammans…. DÄR öppnar du upp för kontakt.

lilldiezel
0

okej! Låter vettigt, tänkte väl mest som sagt bara för att se vad han kan.
Blir ju roligare att träna med mig sedan när vi fått bra kontakt. Har ju tänkt ha honom de kommande 2 åren! :)

Maja2
0

ja, åtminstone JAG är av den övertygelsen att lydnad kommer av kontakt, dvs hunden VILL vara dig till lags pga att den känner förtroende för dig. Visst…. om jag går med en främmande hund kanske jag kan få den att gå fot… men … på vilka grunder följer den mig?

Åtminsone Jag går alltid andra vägen, dvs hunden lyssnar på mig för att vi har en relation :)   Jag kan nästan garantera att om du börjar i DEN änden, får du en mer sann kamrat :)

Vill du veta vad han KAN kan du fråga förra ägaren, eller be den visa upp.

[Zorita]
0

Kolla in klickerträning!! Det finns bla. en gratiskurs hos Canis och ett forum här inne.

Menar du vad kan kan för tricks eller så sen innan?

Annars tänker jag att hundens potential av vad den kan lära sig ligger hos tränaren. Så länge ni har en bra kontakt osv går allt med klickermetoden Glad

Maja2
0

Klicker är ju ingen metod i sig… anser jag. Klicker är ett hjälpmedel som säger: NU blev det rätt, belöning kommer! Men håller med om att det är ett bra hjälpmedel :)

[Zorita]
0

Ja jag menar metoden enligt Canis med inklickande av frivilligt beteende Glad Fast oavsett tycker jag allt med en klicker att göra, oavsett om det är via luring eller frivilligt, är bra Glad Upp till tränaren att välja vad som passar bäst. Jag kör en blandning tills Seth fått in detta med att erbjuda själv, tex.

[Ronon-m]
0

Du kan ju börja träna lydnad direkt! Då får du en kanon kontakt med hunden. Jag menar träning är ju inte en tråkig aktivitet utan en aktivitetr där ni gör nått tillsammans, har kul och lär känna varandra. Och du får hundens respekt, vilket är väldigt viktigt.

Om du vill börja med fot så kan du ju börja med den handsignalen där du leder hunden in på rätt plats med hjälp av handen. Sedan gör du handvisningen framför nosen mindre och mindre och tillslut har du ingen handvisning alls. Det är en bra sak att göra för att få tillit och bra kontakt. Men kom ihåg att det räcker med bara några minuters träning per gång och att alltid sluta när det är som roligast och går som bäst! Och mycket lek och kel.

Maja2
0

¤6 ursäkta … jag läste som ett arsle :) :) :)

Lojs
0

#7 Det är ju det som är problemet, man använder sig av benämningen klickerträning för att säga vad det är man gör, sedan kan man klickerträna helt utan klicker, och använda klickern på ett sätt som är långt ifrån klickerträning. ;)

Med en ny omplacering skulle jag göra som trådstartaren verkar göra, pröva en massa olika grejer, se vad vi gillar att göra ihop och visa vilken trevlig och resursfull person jag är. =)
Väldigt mycket lek och mycket fokus på de regler vi kommer använda hemma sedan. (Till exempel om jag vill att hunden ska vänta på varsågod innan maten så jobbar jag med att lära in det beteende jag vill ha, inga nej och fy, utan ren inlärning som vilket moment som helst.) Det är skönt att få in sina regler från början, så inte hunden först får till exempel gå upp i soffan, och sedan ska man lära den att den inte får vara där. Mycket mer juste mot hunden att ha reglerna från början, men lära in dem på ett lugnt och trevligt sätt.

Mitt bästa tips med en omplacering är dock prövotid på minst en månad, för vissa hundar tar det så lång tid att blomma ut och visa sina verkliga jag. (Och det behöver inte vara positivt…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maja2
0

Fast jag anser att det är skillnad på uppfostran och lydnadsträning… men det kan ju andra ha andra åsikter om :) :)

Lojs
0

#12 Många gör det, jag ser ingen som helst skillnad numera. Beteenden är beteenden.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Zorita]
0

#10 Glad

#11 Ja det blir ju så… Man skulle behöva nya namn till allt.

För att se potential kan man titta på hur hunden beter sig i lek. Är den busig, nyfiken, modig, rädd osv osv. Man kan även testa klicka in frivilligt sitt och se hur hunden reagerar på det. Tycker den det är kul? Eller vill den bara sova? Till exempel.

Lydnad tror jag ska komma senare, när kontakten finns där. Då kan man börja på omvänd lockning och fritt följ, och klicka in att hunden ska stanna i position. För det bygger på att den litar på tränaren och redan har en bra kontakt. Iaf så som jag jobbat.

Men saker som regler i hemmet är det bara bra att börja med på en gång, så slipper man lära om sen.

#11 jag håller med om en månad. Så fort vi bestämt oss för min ena hund förvandlades hon som övernatt och blev ett riktigt bus! Flört Ett bra bus, som tur var.

[Ronon-m]
0

#12 jaa alla tänker olika, men det är ju inget negativt :) :)

[Zorita]
0

# 15 jag klickar när hunden självmant ställer sig på min vänstra sida utan någon visning alls, så det kräver lite förarbete. Fast med min andra hund lärde jag in fot med godis i handen, så det beror nog på hur man vill jobba ^_^

[Ronon-m]
0

#16 ja precis. Alla har olika sätt och det som funkar bäst för en själv och för hunden. :)

[Zorita]
0

#17 precis =) Man kan ju testa lite olika och se vad som passar bäst, tycker jag.

lilldiezel
0

#11 precis så jag gör, visar tydliga regler, han är ganska dominant av sig så det är väldigt mycket att jobba med. Men han snappar upp!  Och det här är ju min prövotid, får se hur det går sedan när skolan börjar. Blir ju min "lärobok" där (jag går hundgymnasium).

Läst igenom era svar nu, och har börjat med olika kontaktövningar. Försökt lära in "fot" men det får vänta nån vecka till innan jag börjar träna på allvar, han får ju börja känna sig hemma.