Omvänd lockning
Kan någon förklara vad det är?
Har försökt hitta information, men tyvärr inte hittat något så jag fattar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Omvänt lockande används för att ge hunden självkontroll och stadga i olika moment, trots frestelser.
Du har en näve godbitar som hunden vill åt, men den får inte ta det ur din näve utan enbart när den väntar passivt så öppnar du näven men stänger den om hunden försöker komma åt dom, sedan när hunden klarat det stadiet så tar du en godbit ur näven och ger den snabbt innan hunden reagerar, skulle hunden försöka sig fram eller möta dig halvvägs åker gobiten ner i näven igen.
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 förklarar väldigt bra!
Jag jobbar mycket med leksaker. Seth är väldigt hoppig när man tar fram en sådan, så jag ber honom att sitta och tar långsamt fram leksaken från bakom ryggen. Rör han på sig åker den tillbaks igen utom synhåll. Nu kan jag dingla den framför ansiktet på honom och han sitter still 
Det fungerar på samma sätt med godis. För en långsamt framåt, och minsta rörelse gör att den åker tillbaks igen. Sen belöna snabbt när han sitter helt stilla.
Nu vet jag inte om jag har rätt, men det är lite som att lära in "stanna"? Dvs att man belönar för distraktioner genom att vara snabb när hunden inte rör sig då de uppstår, samt "bestraffa" dvs utebliven belöning när han gör det. Inte kommandot alltså, utan att stanna i position?
Det där låter myycket intressant!!! 
Så inlärningen blir alltså säkrare ?
Hur menar du med säkrare?
Det har haft riktigt bra resultat för mig. Stanna är liksom inte ett kommando i sig eller att stanna för annars så blir det tillsägning. Utan det är som "ha tålamod, godiset kan komma närsomhelst, men inte när du försöker ta det själv". Då blir det till en kul utmaning i stället för ett måste.
Det jag menar är om t.ex kommandot "sitt" sitter säkrare som kommando? Att hunden blir ännu mer säker på vad den ska göra? Eller är jag helt ute och cyklar nu? 
Ja det tycker jag det blir. Jag tycker ju sitt är sitt tills du får ett annat kommando eller ett varsågod, inte sitt och sen spring runt i cirklar om inte jag sagt stanna.
Så det är mycket att han ska hålla positionen och inte försöka hitta på annat. Det är viktigt att koppla att vara stilla till ett kommando och inte bara generellt. Tex är det kanske svårt om hunden är blickstilla varje gång han ligger och man försöker träna in att krypa 
Så tänker jag, men jag kan också vara ute och cykla
Jag är ganska nybörjare själv, men har jobbat mycket med detta då Seth gärna blir lite överexalterad och våldsam (för han är så klumpig inte för att han vill göra illa!).