Majs = stress?
Eftersom det verkar vara ett intressant ämne så tänkte jag att vi kan ha en tråd just för detta.
En del hävdar att majs kan göra lättstressade hundar mer stressade. Och en del foder innehåller majs. Vad tror du?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Majs är mycket socker i därmed blir det en del engergi som ska ut och klart kan en stressad hund bli mer stressad pga sockerintaget av då majs. Om man nu ska se stress o majs ihop?
Majs är en snabb kolhydrat som kan stressa känsliga hundar..Det finns sk ADHD-hundar som liksom människor med ADHD stressas av snabba kolhydrater, blir okoncentrerade och överaktiva. Många upplever att det är så och ser skillnad vid byte av foder. Om det finns forskning på sambandet hund/snabba kolhydrater känner jag inte till. Det finns sån foskning på ADHD-barn som visar sambandet.
Alla hundar reagerar inte på samma sätt, men snabba kolhydrater har andra hälsonackdelar; diabetes på lång sikt eftersom det stressar kroppens insulinsystem och fetma. Detta gäller inte bara majs utan också andra snabba kolhydrater som vitt ris och vitt vete.
Bättre för hälsan är spannmål med lågt GI: fullkornsvete, brunt ris (råris), havre och korn. Äpplen och ärtor har också lågt GI och finns i en del hundfoder. Helt spannmålsfritt färskfoder som Vom og Hundemat har inga kolhydrater alls.
Hundar med olika sjukdomar kanske behöver veterinärfoder och då har man inget val utan får ta det som hunden funkar på och i det fodret kan finnas majs, vitt vete och vitt ris, men till en frisk hund har man fler foder att välja på. För den som inte har råd finns heller kanske inget val utan man får ta det som plånboken klarar av och det kanske blir Pedigree. Hunden överlever på det fodret, men om man har råd finns bättre foder.

Majs innehåller dessutom dopamin och noradrenalin, 2 hormonder som gasar hjärnan extra. Jag har en hund som blir helt galen om han äter foder med majs.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter