Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1101 ggr
[FRllDA]
0

Apportbocken - kommando?

Jag har tränat apportbocken nu i en vecka lite drygt. Jag tycker att min tik börjar bli redo för att jag lägga på ett kommandoord. Dock vet jag inte riktigt vilket. De flesta använder ordet "apport" men jag funderar på om det inte kan bli lite krånglgt för hunden efter som jag använder kommandot "apport" när jag kastar viäg någonting och hon skall hämta det. Hur gör ni?

Sähär långt har vi kommit i träningen! - Film

Marre89
0

kan man inte bara ha komandot "håll" när hon ska hålla i nått? Har sett på några hundprogram om hundar som hjälper handikappade med saker, å ska dom hålla nånting har dom just komandot "håll".

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ser ju jättefint ut tycker jag Skrattande

Jag har Apport till mina hundar.

Men man kan ju ta vad som helst typ.. Hämta, håll, grip, ta fast, håll i/håll fast..

Listan kan göras lång :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Chilli10
0

Vad duktiga ni är :)

Hur gjorde du i början för att hon skulle ta sakerna?
skulle vilja lära min vovve att bära.

[FRllDA]
0

Jag började att använda mig utav ordet håll coh det passar bra tycker jag! Tack så mycket för svaren!

#3 Jag lade bara det hon skulle hålla i på marken framföre henne. När hon nuddade med nosen så klickade jag och hon fick godis. Sedan fattade hon ju snabbt vad jag ville att hon skulle göra. Sedan utveckade jag det hela tiden att hon var tvungen att göra mer, greppa lite med tänderna, sedan lyfta den från marken och sedan där vi är idag - hålla den tills jag klickar. När hon blev så duktig att hon kunde hålla den själv började jag att ge den till henne ifrån handen. Jag lyckades få henne från att bara nudda den till nosen till att hålla den tills jag sa till på lite mer än en vecka. Då tränade jag två- tre jätte korta pass om dagen. Och nu tycker hon det är jätte kul. Ibland springer hon och hämtar "apportbocken" själv och kommer och vill ha godis! haha :)

Tänka bara på att det är SUPER viktigt att klicka i rätt sekund. Jag råkade klicka precis när hon släppte den en gång och sedan fick jag backa hela träningen eftersom hon då fattade det som att hon fick beröm när hon släppte föremålet! :)

Anibaz
0

Jag använder "Ta den" när hon ska plocka upp något från marken och ha det kvar i munnen. Glad

Chilli10
0

#4 OKej, tack för beskrivningen. Ska testa detta, behöver komma igång lite med klickerträningen igen :) Jovars, tajmingen är väldigt viktig Glad

Skulle vilja lära henne att bära massa olika saker så som tidning, korg, koppel mm. Rottisen vi hade förut bar både öl/läskbrukar, tommar burkar, tidning, vinglas. Han var superduktig på det, och sååå försiktig Skrattande

Zebben
0

Förstår inte varför Du behöver ett nytt kommando? När Du kastar andra föremål så säger Du apport för att hon ska hämta dem, vad är skillnaden i att Du kastar en apportbock? Hon ska ju fortfarande hämta eller hur?

Och alla föremål oavsett vad det är för något ska ju hämtas och lämnas in till Dig å då kan Du ju också ha samma kommando.

Har jag missförstått Dig?

Marre89
0

Hon tränar hunden att hålla fast i någonting utan att tex tugga på det tills hon tillåter hunden att släppa föremålet. Själva staven som hunden håller i kallas för Apportstav, men man kan ju använda anda saker oxå.

Hon använder säkert apport om hon kastar saker för att hunden ska hämta föremålet, men hon ville ha ett komando så att hunden inte släpper det utan håller kvar det i munnen.