Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 31632 ggr
[Ronon-m]
40

Priset för en Schäfer?

Hejsan alla! Jag undrar vad priset ungefär ligger på för en Schäfer? :)

Michaela-N
5

Oftast mellan 9.000-12.000:- för en korthårig och cirka 6.000:- för en långhårig då de inte följer rasstandarden.

Wand
3

Det är väldigt olika. Dels så beror det på om du vill köpa en valp eller ta över en omplacering, vill du ha en utställningsgodkänd eller endast till sällskap, osv. Men mellan 6000-13000 blir min gissning, beroende på dina krav och beroende på kennel/säljare. Vuxna omplaceringar blir oftast billigare.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Ronon-m]
1

Jaha okej. Tack så mycket! Tycker du att man kna med att fråga uppfödare om vad dom tar i pris för sina Schäfrar? Även om man inte ska köpa en asså. Är bara intresserad av att skaffa Schäfer och försöker kolla upp lite info om dom :)

Wand
1

#3 Jag tycker helt klart att det är okej att fråga. Du kan ju fråga vilka priser de tar, vad som "ingår" i priset (vaccinationer etc) och så kan du ju samtidigt ta och undersöka vilken kennel som låter mest vettig.
Tänk på att priset ska spela minst roll i ett valpköp, hur frestad man än är att välja den billigaste man kan finna. :)

[Ronon-m]
1

#4 okej va bra! Jo jag är väldigt noga med att det är rätt kennel där allting känns bra och hundarna har sina stamtavlor och är färdigvaccinerade mm. Blev ju så fel det kunde bli i hundköpet förra gången så det gör jag verkligen inte om! :) Tack för svaren!

Wand
1

Inga problem! Och självklart kan man finna underbara hundar även hos icke seriösa människor, men det känns ju ändå bäst att gå till en bra uppfödare istället.
Våran hund är adopterad, och jag skulle inte byta henne emot vilken renrasig, underbar kennelhund som än skulle erbjudas mig, haha. ;D

Är även på vippen att kolla efter illervalpar inför nästa sommar, och har bestämt mig för att lägga några extra tusenlappar på att vara säker på att finna så felfria, friska valpar som möjligt istället för att hitta den billigaste på blocket.
Ibland får man vuxenpoäng!

[Ronon-m]
1

Ja svälvklart! Men ibland får man nitlottar, som jag fick. Men nu menar jag inte så! Jag skulle inte byta min hund mot någon annan hund i hela världen! Jag ångrar inte mitt köp alls, men lärde mig en läxa!

Fick ju reda på senare när vi skulle gå att min hunds (Ozzi)s pappa var aggressiv. Även att Ozzi aldrig varit ute, förutom bärd till bilen när dom skulle till vettan. Men han var ju iaf vet.besiktad, så det var ju bra! :)

Jaha va spänannde! Hehe vuxenpoäng är alltid roligt att få :D

[MaestroNestor]
0

Ozzi ser ju väldigt charmig ut och verkar älska sin wp:)

[Ronon-m]
1

Jaa han är charmig den lille :) Och han älskar verkligen sin wp, det märks på hela honom hur glad han blir när vi åker och tränar :)

Nikkis
1

En SKK reggad schäfervalp ligger mellan 9-12.000 kr. Linjerna i stammen samt föräldradjuren är det som oftast "avgör" priset.

En defekt valp (med över/underbett, krypt, felfärgad/maskad osv) brukar säljas för en billigare peng.

Men hårlaget (lång/kort) är av mindre betydelse, isynnerlighet nu då den långhåriga Schäfern kommer bli godkänd och därmed lite av en "egen ras", tyvärr.

En unghund , grön som smått påbörjad i utbildningen ligger ungefär i samma prisklass som en valp, en vuxen utbildad/meriterad hund kostar i regel mer.

Vänder man sig till en SKK ansluten uppfödare så är det krav att valpen ska vara besiktad, grundvaccinerad samt ID märkt vid köp.

Vilka uppfödare har du kollat på, vad är du ute efter för typ av Schäfer?

[Ronon-m]
2

Jaha okej!

Nej jag har inte kollat på några speciella uppfödare ännu. Jag tänker mig en utställningstyp. Men jag är också ute efter en hund med temperament och arbetslust. Jag känner en hundtränare som jag går hos med Ozzi och han föder upp Shäfrar. Han har jätte fina Schäfrar! Han föder upp utställningstypen, men är väldigt noga med att temperamentet ska funka också, inte bara utseendet! :)

Nikkis
1

Okey, vem är han då? (namn/kennel?) =)

Varför vill du just ha en Schäfer för? Vad har du för planer med hunden och så?

[Ronon-m]
1

Jag vill ha en hund att arbeta med. Lydnad, utställning, wp. Det som hunden tycker om. Jag älskar att jobba tillsammans med hunden inom olika sporter och grenar. Det är därför jag vill ha hund. Men framförallt utställning och lydnad står högt på listan. Även kanske lite spår. Helt enkelt ha ett aktivt hundliv med en hund med motor. Ozzi som jag har nu är inte direkt intresserad av ett aktivt liv. Han nöjer sig med WP:n. Inget annat speciellt intresserar honom. :P

Japp han har Noordgårdens hundskola :)

fettmedkevlar
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försökte hitta någon hund ifrån Noordgårdens på SKK men fick inte fram något resultat. Heter kenneln Noordgårdens?

Anledningen till att jag tittar är för att jag själv har schäfer.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Ronon-m]
0

Han är ansluten till skk. Vet inte hans kennelnamn. Men noordhgårdens är inte hans kennelnamn iaf. Det heter hans hundskola :)

Vattnadal
0

Det ska stavas Noordhgårdens, dvs med h, och det finns 9 kullar me det kennelnamnet på skks hunddata.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Ronon-m]
0

Oj då, glömde skriva in ett h. Miss av mig :)

madilicious
0

10 Tycker inte du behöver markera att du inte gillar långhårig schäfer så markant med ett tyvärr det var inte det tråden gällde utan det gällde pris på schäfer. Dessutom så kommer inte långhårig schäfer med underull bli godkänd som egen ras inom det närmsta eller om dem blir det öht så.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Nikkis
1

Hahaha men snälla, kan du inte haka upp dig på något annat istället?

Och jo du, kolla upp lite fakta innan du ska komma och börja rätta Mig!

http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files … 7_2010.pdf
§ 148 Information från Tävlings- och Utbildningschefen
Kjell Svensson informerade att en ny chefsjurist har anställts och kommer att tillträda sin
tjänst i slutet av november.
NKU/AU beslutade på sitt möte i september att alla nordiska domare ska stå med födelseår i
European Judge Directory.
Fortsatt informerade Kjell att FCI fr o m 1 januari 2011 godkänt långhårig schäfer som ras
med cacib-rättigheter.
Under förutsättning att de båda hårlagen, schäfer och långhårig schäfer, får samma FCInummer
konstaterar DK att alla svenska schäferdomare även blir auktoriserade på långhårig
schäfer.
DK anser att det inte behövs någon speciell utbildning för rasen. DK önskar att Svenska
Brukshundklubben tar fram illustrationer på långhårig schäfer som ska skickas med
standarden ut till domarna.
Ett förtydligande är att det är långhårig schäfer med underull som godkänts som ras.
Fotnot: CS beslutade på sitt möte 2010-11-08 att långhårig schäfer inte kommer att
godkännas i Sverige förrän 2012-01-01. D v s inga förändringar gällande schäfer under
2011.

Nikkis
0

Tillägg: Och jo, jag behövde visst markera det, eftersom någon skrev att långhåren är billigare då det är ett fel. Vilket det inom en snar framtid inte kommer att vara längre.
Så läs om och läs rätt tack.

[Ronon-m]
1

#20 Hur tänker du om Schäfrar? Asså om beteende? Kräver dom träning vaaaarje dag. Jag menar nu om jag någon dag skulle vara dålig eller liknande. Klättrara den på väggarna då? :)

Cazzos
1

#21 Alla hundar behöver tränas mer eller mindre. Har hört att Schäfer är en aktiv hund och vill jobba (men det är också en underbar familjehund, har träffat många jättesnälla och lugna familjeschäfrar) så wp och agility och allt det där funkar nog super.. Flört

[Ronon-m]
0

#22 joo det vet jag ju! Men vissa hundar klarar inte en dag utan mentalträning. Jag tänkte om det var samma med Schäfrar eller om dom kan ta en vilodag ibland. Jaa jag vet en som kör wp med sin Schäfer och det går kanon. Även lydnad och utställning kommer jag köra :)

Cazzos
0

#23 Jo det tror jag nog Tungan ute Hunden blir ju trött och kanske får lite träningsvärk och då vill den ligga hemma och slappa! Flört Det kanske man märker på hunden eller så bestämmer man det själv när hunden ska ha vilodag.

Hunden anpassar sig ju efter ägarens livsstil Glad

[Ronon-m]
0

Ja det var det jag tänkte :D Men sen så vet jag ju att den rasen är en brukshund. Dom är aktiva, men det är ju jag också så det skulle nog bli kanon :)

Nikkis
0

Jag har själv två Schäfrar nu, har planer för en tredje också. ^^
Världens bästa ras enligt Mig.
MEN, jag anser inte att det är en ras för alla heller.

En Schäfer är en brukshund, världens mesta brukshund faktiskt. Det är en ras som i regel kräver en hel del.
En mentalt stabil hund med av och på knapp ska absolut klara av vila utan att klättra på väggarna för det.

Men allt är ju relativt, linjerna hunden kommer ifrån, ens egna fostran och aktivering och givetvis individen i sig.

Du skriver att du vill ha en utställningsavlad Schäfer… Jag är då av den åsikten; Vill man ha Schäfer så är det enbart för att man vill ha en riktigt lovande och bra brukshund som man kan göra ngt med/ta sig någonstans med gällande tävling eller tjänst.
Detta får man då genom att sponsra bruksaveln.
Exteriöraveln ger jag personligen inte mkt för, för det är ingen Schäfer det där.
Det är en hund som är mer död än levande, och vill man ha en sådan så bör man verkligen ta sig en tankeställare på Varför.

Kan man inte ta en bruksavlad Schäfer av diverse anledningar (för mkt hund?) så bör man helt klart vända sig efter en annan ras som uppfyller ens önsemål bättre. Än att istället vända sig till den skevare aveln av rasen och sponsra den.

Jag må låta hård, men på den fronten så är jag hård. Jag tycker att var och en har ett ansvar med sitt hundköp och att göra det så bra som möjligt, både för en själv men också den kommande hunden. Varför göra valpen och rasen en fet otjänst för att "originalet" inte "passar" en själv?

För att inte tala om att de exteriöravlade Schäfrarna i regel har sämre hälsa och mentalitet.
Du skriver att du både vill köra utställning och köra lydnad. Ptja, detta är något som sällan går hand i hand inom just Schäfer.

Jag tycker att du verkligen bör fundera över ditt rasval både en och fler gångerl, faktiskt. Det finns massor av härliga raser som passar dina önskemål bättre tycker Jag. Och det är inget fel med det. =)

Men glöm inte när du gör ditt val, vill du verkligen bidra till den typ av avel som inte gör Schäfern för det den verkligen är?
Det är en brukshund, och bör så förbli. =)

Cazzos
0

OT #26 Har du Schäfrar med upprumpa eller med lutrumpa, om du förstår vad jag menar? Tungan ute

Michaela-N
0

#27 Exteriöraveln har räkstjärt. Jag vet att Nikkis båda hundar är bruksschäfrar.

[Ronon-m]
0

#26 Asså jag vill inte ha en räka!!! Fyy, det skulle jag aldrig köpa! Men jag vill ha en hund att träna med, en med mycket motor och temperament. Mitt liv kretsar kring hundar och jag vill verkligen ha en brukshund. Jag vill syssla mycket med lydnad. Men även kunna ställa ut den. Jag är inte ute efter världens finaste Schäfer som går hur långt som helst, utan mer på hobbynivå. Men därimot vill jag tävla inom lydnad och wp. Jag menar inte att jag vill ha en helt utställningsavlad hund. Men det finns dom brukshundar som även kan ställas ut för skojs skull. Jag vill helt enkelt ha en arbets och tävlings kamrat. Jag hade inte räkhunden i tanke när jag skrev, utan en bruksschäfer som man kan ställa ut på hobbynivå. Så jag tror en Schäfer skulle passa kanon! :)

Michaela-N
0

#29 Ska du ha den till lydnad och weight pull finns det säkert andra raser som passar.

Men vill du verkligen ha en schäfer så är det väl bara att köra på. Man får ju gå efter vad som känns rätt.

För övrigt, min familj bestämde igår att nästa hund blir just en schäfer, kennel är väl inte riktigt utvald men det är ingen som vet när den kommer heller. Tidigast nästa sommar men skulle tro om kanske 3-4 år :)

[Ronon-m]
0

Men är inte Schäfer en bra lydnandshund? Man måste ju inte köra inom service och tjänst med hunden för att den ska må bra! Den klarar av ett vanligt liv också.

Nää, schäfer känns jätte rätt så aktiv som jag är. Så nästa bli nog en sån :)

Jaha va spänannde! Det är alltid bra att börja planera tidigt! :)

Nikkis
0

Båda mina hanar är rakryggade. Men min ena(yngsta) är inte av Brukslinjer som #28 skrev.
Han är av sk blandade linjer, men mestadels exteriör. Men man kan väl säga att hans bruksgener slagit igenom gällande exteriör, hälsan från exteriör och mentaliten från båda, haha.
Du kan besöka min hemsida för att läsa mer om dem.

Men okey, om det är såsom du skriver så varför inte, du behöver inte heller ta en schäfer fårn den mest extrema kenneln.

På en SKK utställning så kommer du åka ut med huvudet före med en bruksschäfer. ;-)
Men en SBK utställning kanske det finns liiiite mer chans på. ^^

[Ronon-m]
0

#32 hehe jaa det vet jag, jag kommer ställa ut ändå! haha.

Nee precis! Även han som har hundträningarna och den kenneln tycker att en Schäfer skulle passa mig perfekt. Så det känns som en bra ras för mig! :)

Michaela-N
0

#32 Va? Det visste inte jag! Se där ^^

madilicious
0

Ok Nikkis det har jag totalt missat my bad. Har läst om det innan då jag själv har 2 långhåriga schäfrar. Hakade upp mig på det faktum just därför.

Tycker personligen de mörka rakryggade långhåriga är det absolut snyggaste dock är smakern som baken och tur är väl det

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Nikkis
0

#34 Hehehe kan inte klandra dig, alla tror att han är en renodlad bruksare. Och det kan dom gott göra, haha. ^^

Cazzos
0

#32 Jo jag har kollat in din hemsida. Tråkigt att höra om Gobbi, beklagar sorgen Gråter

Din hund Nero har lite halft lutande rumpa, men det där är fint tycker jag! Det är en tjej i mitt område som äger en schäfer (en gansla ouppfostrad sådan) och hundens rumpa ser ut att släpa i marken.. Obestämd

Nikkis
2

Jaa min underbara Gobbi, kan inte förstå att hon är borta. ='(
Tack för din omtanke iaf, det värmer. ^^

Nja, alltså, luttande rumpa skulle jag inte vilja kalla det för. Men han är korrekt vinklad för att vara Schäfer ja (GK Exteriör).
För en Schäfer ska inte vara spikrak i ryggen, utan bör vara lätt vinklad (Står det t om i rasstandarden, lätt sluttande rygg utan synliga avbrott närmare bestämt. ^^).

Vi har också en och annan räkröv här i området, så sorgligt att se. =(

Cazzos
0

#38 Ja precis, lätt vinklad ;)